Lejtőn állva éjszakázik az autó, lehet ebből baj?
Tisztelt Autódoktor,
Egy olyan kérdéssel fordulok Önhöz, amire semmi infót nem találtam a neten. Van egy 2013/11 G120 Mazdánk, ami a garázs foglalsága miatt egy kb. 12%-15% kocsibejárón parkol minden este. Gondot jelent ez a futóműnek, gömbfejeknek, szilenteknek? A kuplung biztos nem szereti a reggeli indulásokat...
Roland
Kedves Roland!
A kuplung rendeltetésserű használata esetén nem hiszem, hogy gyorsabb elhasználódással kellene számolnia az erőátvitel alkatrészei szempontjából és a futómű elemeinek sem árt különösen a vízszintestől eltérő parkolás.
Azonban egy dolog gondot okozhat, az pedig a kézifék (azaz pontosabban rögzítőfék). A lejtő miatt minden esetben a fék is behúzva kell legyen, ami fagyos időben, vagy esős, párás körülmények között kellemetlenséget okozhat, dobfék esetén különösen. Ha a fékbetét/tárcsa vagy a fékpofa/dob összefagy/összerohad egymással - ez néhány óra alatt megtörténhet - a reggeli induláskor az autó mozgásképtelenné válhat, illetve a fékbetét/pofa ragasztása elengedhet, ami leváláshoz vezethet. Dobfék esetében ekkor fennáll a leszakadt alkatrészek beékelődése, ami szintén a kerék oldhatatlan blokkolásához vezethet. Évente egy-két alkalommal mentenünk kell hasonló helyzetben levő autókat, sajnos van olyan helyzet, mikor csak roncsolással van mód az autó kiszabadítására.
Ha az autó tartósan azon a helyen parkol, érdemes valami egyéb rögzítési alternatívát is kidolgozni (ékek, burkolati kialakítások, padka, stb.), ami a rögzítőfék terhelését és a fenti kockázatot csökkenti. A fékek állapotát mindenesetre érdemes évente ellenőriztetni, a betétek/pofák cseréje pedig azok korrodálása/repedése esetén azonnal szükséges. A tárcsaféken belül elhelyezett dobos rögzítőfékek (pl. BMW/Mercedes/Volvo) évenkénti megbontásos ellenőrzése különösen fontos tétel, főleg automata autók esetén, mert a ritka használat miatt a korrózió jelentősebb mértékben okozhat szorulást, beékelődést.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu