Mennyi legyen a vezérléscsere ciklusa a dízel Mazdában?
Kedves Autódoktor!
Nemrégiben vásároltam egy 2012-es, 1,6-os dízel (70 kW) Mazda 2-t. A vételár felemésztette a családi tartalékokat, így a vásárlás után egy alacsony költségvetésű szervizt csináltunk. Követhető előéletű az autó, így viszonylag könnyű dolgunk volt. Egy dolog viszont nagyon zavar.
A szerelőm szerint nem kell még vezérlést cserélni-aminek nagyon örülök-, de kissé nyugtalanít egy esetleges szakadással járó kár. Sajnos a csereperiódust illetően nem találtam semmilyen hiteles forrást. A szaki szerint 5 év vagy 100 ezer kilométer az intervallum. Most 3 éves a komplett vezérlés és 70 ezer kilométert futott. Mit gondol, kockázatos így tovább használni, és bízni ebben a csereperiódusban? Meddig feszegessem a határokat?
Ákos
Kedves Ákos!
Feszegetésben erősen behúzta a lapokat a kilencéves, komplikált dízelautóval, nagyon remélem hogy minden típusnyűg messze elkerüli majd önöket. Ennek egyik záloga, hogy ne városi rövid utakra használják az autót, inkább az autópályás, városok közti suhanás legyen a fő csapásirány ha elfordítják a kulcsot a gyújtáskapcsolóban. (DIesel 4 DIstance)
A vezérlés karbantartása a gyári séma szerint 200 000 kilométer vagy tíz év után esedékes - a PSA modellek esetén ez 240 000 kilométer szokott lenni. Ezt a távolságot nem üveggolyóként, de repedezett, öreg szíjként fogja megkapni az, aki valóban hagyja végigfutni a szíjat a tervezett (inkább kockáztatott) ciklusán.
Általában 120-150 ezer kilométer után érdemes elvégeztetni a vezérlés karbantartását. Ezt szervize válogatja, van aki ragaszkodik a gyári betűkhöz minden munka során, én inkább a biztonságot tartom szem előtt: egy elszakadt szíj ennél az autónál biztosan gazdasági totálkárral járna.
A hosszabb utak a részecskeszűrő optimális öntisztulási körülményeit is elősegítik, minél ritkábban kényszerül az autó kényszer-regenerációra, annál kevésbé hígul az olaj és a mechanika is hálás lesz az extrém hőmérséklet és terhelés mellőzéséért.
A gázolajszűrőt legfeljebb minden második karbantartáskor cseréltesse, a turbó visszafolyócsövére nézzen rá a kolléga, amint teheti, ahogy a porlasztók rögzítésére is érdemes évente ráhúzni - kezdődő kifújás esetén pedig azonnal cseréltetni kell a tűzkarikát.
Ezt a motorteret érdemes tisztán tartani, hogy az esetleges kifújás/szivárgás egyből észlelhető legyen. A hároméves vezérlésszett tehát papírforma szerint még bőven állja a sarat a megtett 70 ezer kilométer ellenére is, ennek persze alapfeltétele, hogy a beszerelése gyári minőségben történt anyaghasználat és technológia szempontjából is.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Az oldalról ajánljuk
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
