Túlzottan hűti magát az 508-as

2021.06.25. 15:38

Tisztelt Autódoktor!

Egy Peugeot 508 SW 1.6 THP 156 lóerős, benzines, 2012-es évjáratú, 170 ezer kilométert futott járművem van, és egy hete jelentkezett a hiba: emelt fordulaton bekapcsol a hűtőventilátor… A vizet is, olajat is visszahűti, majd a jármű leállítása után kb. öt percig pörög, aztán végre kikapcsol. Diagnosztikával nem találják a hiba okát. Olvastam már hasonló problémáról Ford Mondeo esetében is, nyilván itt más a rendszer, nem tudom, tud-e abban segíteni, hogy hol kereshető egyáltalán a hiba forrása.

Sándor

Kedves Sándor!

A fedélzeten alkalmazott digitális technika miatt a probléma javarészt mégis a célműszer képernyőjén keresendő. Természetesen nem kerülhető meg a fizikai vizsgálat sem - csatlakozók, kábelköteg, részegységek, biztosítékok és tápellátás ellenőrzése. De minden olyan egység célműszeres vizsgálata szükséges (nem csupán hibakódok, de mérhető, megjeleníthető paraméterek szempontjából is), amelyek hozzáférhetnek a ventilátor vezérléséhez, kvázi működtethetik is. Alapesetben ez a motorvezérlő és a klímavezérlő, de néha vannak érdekes összefonódások is. Érdemes az összes vezérlőt kifaggatni, az adatbuszokon rengeteg információ jut el minden egységhez.

A ventilátor modulja jelen esetben is okozhat problémát, ennek ellenőrzése is alapvető. Ha a vezérlők vészüzembe lépnének (pl. hőfokérzékelés-hiba miatt) a ventilátorok bekapcsolnak a motor biztonsága érdekében. Sajnos az ép szigetelés alatt elfeketedő/zöldülő kábel ennél a típusnál sem kihagyható a hibák közül, de ez már a hibakeresés egy nehezebb, kellemetlenebb szintje.

Mindenek előtt próbálja ki azt is, hogy a klíma lekapcsolt állapota mellett is jelentkezik-e a hiba. A kondenzátor lehűtése (klíma hűtőközeg nyomásának csökkentése) az egyik elsődleges feladat a motor hőháztartásának menedzselésében, amelyben a mérhető külső hőfok alapvetően nagy szerepet kap. Kvázi egy hibás külső hőmérséklet adat is összezavarhatja a rendszert. Ühüm. Ne hagyják ki az otthon is elvégezhető akkumulátor le-fel trükköt sem, természetesen az indítókulcs szigorúan zsebben legyen.

Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu