Eszi az önindítókat a Peugeot 206
Üdvözlöm!
Peugeot 206 SW 1.4 8V (75 LE) benzines, 2002-es évjáratú autómban az elmúlt fél évben három önindító (gyári felújított, vadonatúj, bontott gyári) ment tönkre. Az önindítókkal kb. 1500-2000 km-t tudtam utazni, aztán a hibajelenség, hogy indításkor csak egy kattanás hallható. Húzásra és tolásra az autó beindul.
A szerelő nem tud már mit mondani, én pedig nem értek hozzá. Elvileg két testkábel érintkezik az önindítóval, az akksié és a gyújtáskapcsolóé. Gyújtásra minden elektromos berendezés működik, de az indítókulcs további elforgatására már csak a kattanás hallható. Akkumulátor jó, másik teleppel is ugyanezt produkálja. Sajnos bosszantó az állandó önindítócsere, és a valódi hibára nem tudunk rájönni.
Gábor
Kedves Gábor!
A megoldás érdekében bele kellene nézni a tönkrement indítómotorok belső szerkezetébe, hogy látni lehessen, pontosan mi okozza a sorozatos problémát. A felújítottakkal és újakkal vigyázni kell, mert a nagykerekben több árkategóriában és minőségben is kapható ilyen alkatrész, mi is szaladtunk már bele hasonló problémába: az olcsóbb kivitel gyakran nem ok nélkül olcsóbb, és itt a kisebb súly nem a sportosságot szimbolizálja. Szerencsére még országos szinten fellelhető a hagyományos felújító háttéripar, ahol tudni lehet, ki és milyen pótalkatrészt épített bele a részegységbe (Pest megyében a Fer-Vill Kft. és a Kelle Kft. a két meghatározó, de van még más szereplő is). Ellentétben a külföldről származó darabokkal, ahol csak bízhatunk abban, hogy minden gyári minőségnek megfelelő a dobozon belül (na, persze).
Az autóval kapcsolatban a villamossági problémákon túl (például kint maradó indítómotor-vezérlési tápfeszültség) a lendítőkerék fogaskoszorújának hibája használhatna el indítómotort a várt élettartam végénél jóval hamarabb, de ezt az indítózáskor hallható rendellenes hang is mutatná, továbbá a kiszerelt alkatrész fogaskerekén és a lendkerék fogazásán is látszódna a hibás együttműködés nyoma. Az indítómotoroknál is több beszállító és több kivitel létezhet, itt a fogszám és fogprofil alapvető megfelelőséget kódol, a nem belevaló azonnali problémákat okoz. Ha a fogaskoszorú sérült, cseréje szükséges, máskülönben sorozatban el fogja koptatni az indítómotorok mechanikáját. Ez fájdalmas lépés, hiszen a váltó leszerelése az első teendő, de ez egy ilyen sport. Fontos szereplő még a kuplung állapota és a váltó alsó védelme is, mert a bejutó vagy keletkező por az indítómotorban landolhat, ezzel blokkolva a kis fogaskerék munkáját, ami a nagyáramú rész kapcsolódását lehetetlenítheti el.
Ha a kiszerelt indítók tesztpadon még működnek, feltétlenül ellenőrizzék az autó rendszereit (a táp/test vizsgálata alapvető irány), illetve sok esetben érdemes teszt-szálat bekötni az indító vezérelt lábára is, hogy az üresbe tett autón külső indítási tesztet lehessen végezni, a gyújtáskapcsoló hibáit kizárva.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu