Elfáradt katalizátor, vagy lusta szondák?
Kedves Doktor!
Adott egy 2013-as Ford Focus MK3 1.0-s motorral (125LE), 170 000 km-rel és egy Check engine jelzéssel. Ford szervizben hibakód kiolvasás után katalizár cserét javasoltak. Mivel ennek ára igen borsos, ezért a cserét sok-sok hónapja húzom. Azóta volt, hogy a jelzés magától megszűnt kb. egy hétre, majd újra visszajött, majd megint eltűnt.
Az autó fogyasztásán, erején, dinamikáján különbséget nem veszek észre, persze lehet én nem vagyok elég szemfüles.
Előfordulhat, hogy valójában a katalizátor előtti és utáni lambda szondákkal van a gond és elegendő azok cseréje? Ha igen, megoldható ezek otthoni cseréje vagy a csere után programozni is kell ezeket? Péter
Kedves Péter!
Autója keverékképző rendszere elég összetett, az otthoni javításról mindenképpen lebeszélném, már csupán a beépített új alkatrészek azonnal megszűnő garanciája miatt is - szervizszámla nélkül a garanciális elbírálás már az első rostán fennakad. A célszerszámok igényéről, komplikációkról (pl. belerohadt csavarok/szonda) és a célműszer szükséges használatáról (adaptációk/végső ellenőrzés) nem is beszélve.
Ha az első diagnózisban nincs bizodalma, kérjen meg egy másik szervizt a jármű ismételt vizsgálatára, akár a hiba változó jellegéből is kiindulva. A szondák hibája is előfordulhat, ez a célműszeres vizsgálat során legtöbb esetben azonosítható. Érdemes egy hidegindításos tesztre a szervizben hagyni a kocsit a biztosabb diagnózis érdekében, a rendszer teljes tesztje az indítástól az üzemmeleg állapot eléréséig tart, a vezérlőegység automatikusan futó tesztciklusai is részben ezt a metódust követik. Ezért tapasztalható a ciklusonként felvillanó, vagy éppen kialvó státuszú hibalámpa is.
Sajnos a katalizátor mechanikai/kémiai meghibásodása nem ritka eset, ekkor az autó viselkedésében legtöbbször nem tapasztalható nagy változás - a világító hibalámpa és ennek okán a vezérlőegység aktivált szükségüzeme miatt a fogyasztásban talán lehet némi eltérés, ezt legfőképpen az veszi észre, aki folyamatosan dokumentálja a felhasznált üzemanyag mennyiségét. Nyilván a kettétört kerámia által eldugult kipufogó más téma, de ekkor az autó megváltozott viselkedése, hangja is utal a problémára. A kémiai eredetű hatásfokvesztés azonosításához azonban mindenképpen szükséges a célműszer és a szakmai tapasztalat. A szondák öregedése, lassulása másképpen nem azonosítható.
A gyártó tervezett karbantartásában a szondák cseréje is szerepel (úgy emlékszem 160 000 kilométerenként). A katalizátorok zöme már egy ideje gyári minőségben javítható is, nem a különféle csodaszerekkel való öblögetésre gondolok, hanem a kerámiabetétek cserélhetőek bennük: speciális szervizkörülmények, felszerelés, know-how és gyártási metódusok szigorú betartása mellett. Árban ilyenkor a gyárinál alacsonyabb költséggel számolhat, viszont csodák nincsenek, nagyjából egy utángyártott alkatrész ára lesz a felújítás végére a számlán.
Remélem segíthettem, Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
