Elfáradt katalizátor, vagy lusta szondák?
Kedves Doktor!
Adott egy 2013-as Ford Focus MK3 1.0-s motorral (125LE), 170 000 km-rel és egy Check engine jelzéssel. Ford szervizben hibakód kiolvasás után katalizár cserét javasoltak. Mivel ennek ára igen borsos, ezért a cserét sok-sok hónapja húzom. Azóta volt, hogy a jelzés magától megszűnt kb. egy hétre, majd újra visszajött, majd megint eltűnt.
Az autó fogyasztásán, erején, dinamikáján különbséget nem veszek észre, persze lehet én nem vagyok elég szemfüles.
Előfordulhat, hogy valójában a katalizátor előtti és utáni lambda szondákkal van a gond és elegendő azok cseréje? Ha igen, megoldható ezek otthoni cseréje vagy a csere után programozni is kell ezeket? Péter
Kedves Péter!
Autója keverékképző rendszere elég összetett, az otthoni javításról mindenképpen lebeszélném, már csupán a beépített új alkatrészek azonnal megszűnő garanciája miatt is - szervizszámla nélkül a garanciális elbírálás már az első rostán fennakad. A célszerszámok igényéről, komplikációkról (pl. belerohadt csavarok/szonda) és a célműszer szükséges használatáról (adaptációk/végső ellenőrzés) nem is beszélve.
Ha az első diagnózisban nincs bizodalma, kérjen meg egy másik szervizt a jármű ismételt vizsgálatára, akár a hiba változó jellegéből is kiindulva. A szondák hibája is előfordulhat, ez a célműszeres vizsgálat során legtöbb esetben azonosítható. Érdemes egy hidegindításos tesztre a szervizben hagyni a kocsit a biztosabb diagnózis érdekében, a rendszer teljes tesztje az indítástól az üzemmeleg állapot eléréséig tart, a vezérlőegység automatikusan futó tesztciklusai is részben ezt a metódust követik. Ezért tapasztalható a ciklusonként felvillanó, vagy éppen kialvó státuszú hibalámpa is.
Sajnos a katalizátor mechanikai/kémiai meghibásodása nem ritka eset, ekkor az autó viselkedésében legtöbbször nem tapasztalható nagy változás - a világító hibalámpa és ennek okán a vezérlőegység aktivált szükségüzeme miatt a fogyasztásban talán lehet némi eltérés, ezt legfőképpen az veszi észre, aki folyamatosan dokumentálja a felhasznált üzemanyag mennyiségét. Nyilván a kettétört kerámia által eldugult kipufogó más téma, de ekkor az autó megváltozott viselkedése, hangja is utal a problémára. A kémiai eredetű hatásfokvesztés azonosításához azonban mindenképpen szükséges a célműszer és a szakmai tapasztalat. A szondák öregedése, lassulása másképpen nem azonosítható.
A gyártó tervezett karbantartásában a szondák cseréje is szerepel (úgy emlékszem 160 000 kilométerenként). A katalizátorok zöme már egy ideje gyári minőségben javítható is, nem a különféle csodaszerekkel való öblögetésre gondolok, hanem a kerámiabetétek cserélhetőek bennük: speciális szervizkörülmények, felszerelés, know-how és gyártási metódusok szigorú betartása mellett. Árban ilyenkor a gyárinál alacsonyabb költséggel számolhat, viszont csodák nincsenek, nagyjából egy utángyártott alkatrész ára lesz a felújítás végére a számlán.
Remélem segíthettem, Gulyás Márk - www.deltamark.hu