Hattyúdal, vagy múló rosszullét? Döglődik a TFSI
Üdv!
Adott egy Audi S4 B8, 2012-es évjárat, 3 literes TFSI motorral. Fél éve hibás katalizátorral használom az autót, épphogy átment a műszakin, szóval nagyon rossz állapotban van, ez egész biztos. Mellette azt is tudom, hogy a lambdaszonda is hibás. Szintén nagyjából fél éve világít a műszerfalon a hibajelző is. Továbbá egyre gyakrabban és erősebben rángat a motor, nem egyenletes a fordulat, többet eszik és fekete lerakódás látszik a kipufogóban.
Konkrét kérdésem pedig az, hogy lehet-e a motorban nagyobb károsodás emiatt a fél év használat miatt? Mi lehet az? Perpillanat szervizben van már és ki lesznek cserélve az alkatrészek, de kell-e tartanom motorhibától, vagy valami mástól? Elég későn jutott szerelőhöz, mert úgy voltam vele, hogy ráér, igazából azt sem tudtam, hogy mi a funkciójuk ezeknek az alkatrészeknek.
Válaszodat köszönöm!
StyM.
Kedves StyM!
A katalizátor és a szonda hibájától nem tartanék - már ami a fél éves használatot illeti - a motorvezérlő külön stratégiával rendelkezik a hibás jelforrások kezelésére (főleg egy többszondás rendszer esetében). A katalizátor - ha nincs eldugulva - nem okozza az autó meghibásodását, viszont a környezet megnövelt szennyezését igen. Mégsem ez lesz itt a legnagyobb baj. A 3.0 már az a fajta motor, amelyet nagyon költséges visszahozni, ha megindult az avulás útján. Bízom benne, hogy az ön esetében csak néhány gyertya vagy gyújtástrafó rendetlenkedik, vagy esetleg a szelepeken összegyűlt koksz okoz egyenetlen járást.
A kartergáz-visszavezetés hibája okozhat megemelkedett olajfogyasztást, ezt muszáj ellenőrizni, mert ha tartósan olajjal szennyeződik az égéstér, a gyűrűk a klasszikus séma szerint megragadhatnak és akkor már nincs más megoldás, csak miszlikre szedni a motort. Ez utóbbi pedig akár gazdaságtalanná teheti az egész projektet.
A szokásos termosztát/vízpumpa problémakör is érinti a nevezett motort, ráadásul a már lassan húsz éve "virtuálisan" kezelt hőfok kijelzés miatt nem mindig tud a felhasználó arról, ha az erőforrásnak kicsit melege van, vagy ha üzemi hőfok alatt suhan a téli éjszakában Prágáig és vissza. Nézesse át alaposan a motort/járművet, kérje meg a szakembert, hogy készítsen tervet a látható problémák megoldására, (s.o.s. / ráérős teendők) így a költségek talán beoszthatóbbak lesznek és az autó megbízhatósága is helyreáll. Fontos tétel lehet a fentieken túl például a szétesős szíjtárcsa, a beragadó fojtószelep, vagy az egyik percről a másikra tönkremenő tankszivattyú-elektronika is.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu