Jobbra húz az Abarth

2022.11.02. 16:20

Üdv doki,

Egy futóművet-kormányt érintő kérdéssel fordulnék Önhöz. Az alany egy 2008-as Abarth Grande Punto.

A "hiba" a következő lenne: Viszonylag egyenes úton elengedett kormánnyal az autó az út jobb oldala felé mászik, elég hamar, a kormány is megy vele... Persze ebben benne van, hogy az utak jobbra lejtenek.

A másik számomra nyugtalanító (mások szerint inkább csak idegesítő, kellemetlen) probléma, hogy ha az autó kormányszöge 0° (műszerrel mérve) akkor, a kormány balra áll, illetve, ha egyenesen megyek (ekkor a kormányszög 4-6°, akkor is balra áll a kormány. Futóműállításon voltam az autóval, ahol erre a probléma azt mondták, hogy mivel az autó alatt sportfutómű van, illetve a 215/45 R17-es gumi a zavaró jelenségnek ez az oka. A gumikon egyébként rendellenes kopás nem látszik.

Az autó előéletéhez hozzá tartozik, hogy korábban balesetes volt bal oldala a B oszloptól hátrafelé, valamint a bal első sárvédő is fújva volt. Sajnos nem tudom megítélni, hogy az említett karambol mennyire játszik közre a fent leírt jelenségre. Érdekességképpen, ha a téli garnitúrát átcserélem, amelyek 195/55 R16-os a jobbra húzás később történik meg, mint a nyári gumival. A gumisok szerint ennek az oka, hogy a 215-ös gumik elég szélesek ehhez az autóhoz, a már kisebb úthibák is elviszik az autót jobbra. Javasolták, hogyha nagyon bele akarok mélyedni ebbe, akkor vigyem el egy lézeres húzatópadra az autót, hogy megtudják állapítani, hogy az autó mely részével van esetleg komolyabb gond, aminek a következtében ez a jelenség kialakulhatott.

Ön szerint mi állhat a probléma hátterében ? Imre

Kedves Imre!

Nem látom annyira vészesnek a helyzetet. Ha az autó vezetés közben - erőszükséglet nélkül, de kézben tartott (akár ferde) kormánnyal - egyenesen megy, az jó jel. A kormány középállásának hibája ebben az esetben inkább csak szemet zavaró, amit a futóműves padon (de kis tapasztalattal anélkül is) gyorsan korrigálni lehet. Ha a futómű beállítása rendben zajlott és a gyári értékek tarthatóak, ott sem lehet baj. Egy modern, négyfejes géppel a pontos geometria megmérhető mindkét tengelyen egymáshoz és a karosszériához képest is, ebből megállapítható, ha a korábbi sérülésből adódó releváns probléma van a mechanikában.

Az elektromos kormányszervó és az ESP pontos működéséhez alapvetően szükséges a kormányszög-jeladó pontos beállítása, hogy a vezérlők által tárolt nullás érték a kormány (és a kormánymű) valós középállása legyen. Ha ez nem így van, az is okozhatja az ön által leírt panaszt. Habár a nagykönyv szerint a jeladót csak futóműves padon állva szabad nullázni, nagyon szívesen segítek a művelet "szervizparkos" elvégzésében a következő Parkoló Parádén a dokisátorban (fehér kockasátor a parkoló végében a trafóháznál). A hazaúton már látni lehet majd a változást.

Az ön által leírtak alapján azt gondolom, hogy a kormányközép mechanikus beállításában is van egy kis hiba, melyre a nem illesztett jeladó miatt az elektromos rásegítés rátesz egy lapáttal. Ha ezek rendbe lesznek téve és az autó még továbbra sem akar sínautóként viselkedni, akkor a meglévő kerekek keresztirányú felcserélése után menjen néhány tesztkört, egy hibás felni/gumi is simán el tudja húzni az autót.

Természetesen minden alapja az, hogy mindkét tengely értékei megfelelőek legyenek, egy hibás kerékdőlés vagy összetartás (akár a hátsó tengelyen is) alapvetően befolyásolja a jármű úttartását, egyenesfutását. A szélesebb gumik hosszanti útbordák esetén (melyből van bőven) nagyobb figyelmet igényelnek a sofőrtől egy jól beállított futómű esetén is, ott valóban két kézzel kell fogni a volánt, a bordák bármelyik irányba elránthatják az autót, ami jeges úton nagy galibát okozhat. Az elektromos rásegítés nagyon hasznos extra, de néha borsot tör az ember orra alá. Néhány tesztkör erejéig ki lehet húzni a biztosítékait, hogy a geometria nettó viselkedése megfigyelhető legyen. Ez persze a csehszlovák (az orosz módszer megnevezést manapság erősen kifütyülnék) megoldás, mert a célműszeren a szervó működése is javarészt szemmel követhető.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu