Cseréljek-e korábban vezérlést a Fiestán?

2024.06.02. 16:00

Üdv.

Segítséget szeretnék kérni. Nemrég vettem egy Ford Fiestát. 1.0 EcoBoost Business Technology,  motorszám csatolva.

A neten 30 000 km-ként írják az olajcserét, és 240 000 km után a vezérlés cserét. Ez mennyire lehet reális? Az én autómban most lesz 180 000 km. Megelőzésképp érdemes lehet a mostani esedékes olajcserénél a vezérlés cserét is megcsináltatni? Minden olajcserénél szükséges a gyertyák cseréje is? (Szerviz előzményeknél megtörtént 30 000 km-ként az is.)

Köszönöm a segítségét!! VM

Kedves VM!

Ha jól láttam az adatok alapján, sajnos egy olajban futó vezérlésű járművet szerzett be. Érdemes minél hamarabb lecseréltetni a vezérlést, mert a vezérműszíj és a motorolaj sosem voltak, nem is lesznek barátok. Szerencsés esetben az olajbetöltő sapka letekerésével láthatóvá válik a szíj, melyet minden karbantartásnál érdemes ellenőrizni. Vannak olyan kivitelek is, ahol a szíj már nem látható, az erősen orosz rulett jellegű felhasználás.

A motorolaj jelenléte sajnos a vezérműszíj felületét pikkelyessé, repedezetté teszi, ami a szíjat is roncsolja, a róla leváló darabkák pedig az olajteknőbe jutva a felszívó kosár fémhálós előszűrőjére tapadnak, ezzel blokkolva azt.

A tanfolyamokon azt hallani, a gyári előírás szerinti motorolaj használatával a probléma elkerülhető. Ez bizonyára a tervezői felületeken így lehet, de a való élet nem ezt bizonyítja. Számos olyan példánnyal találkoztunk, amely karbantartását gyári szerviz végezte - lelkiismeretesen, mindent dokumentálva, ahogy kell - a vezérműszíj mégis mikrorepedések tucatjaival jelezte: itt az idő a nyugdíjazására.

Ha 180 000 kilométer van az autóban, érdemes a nagy karbantartásra költeni, nem vitás. A felhasznált anyagokon nem szabad spórolni, a gyári szettet javasolom a legjobban, de a gyári beszállítói minőségnél ne adja alább. Sajnos nem ritka, hogy 80-100 ezer kilométernél a szíj már múmiás kinézetet produkál, amikor nemhogy visszaváltva gyorsítani, de beindítani sem szeretné az ember. Ha látná.

Az olajcsere 30 ezres ciklusa túlzott. Ha sok a városi üzemeltetés, a 15 000 kilométeres ciklus barátibb lenne, ha a hosszútávú használat a cél. A gyújtórendszert minden karbantartásnál ellenőrizni kell, ekkor a gyertyák állapota ellenőrizhető. Általában 40-50 ezer kilométer után lesznek cserére érettek emlékeim szerint.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu