Keveset tölt az új generátor?

2024.11.02. 10:19

Tisztelt Szerkesztőség!

Van egy 2013-as évjáratú Volvo S60 autóm (1.6 benzin, 4164 T3). Kíváncsiságból egyszer rámértem az akkumulátorra járó motornál, hogy jól működik-e a generátor. Szomorúan láttam a műszeren, hogy 13,6-13,8 Volt a feszültség. Tudtommal 14,4 V a normális, vagy még fölötte is. El is vittem egy helyi villamossági szerelőhöz, ő megerősítette, hogy ez kevés. Megegyeztünk, hogy megjavítja.

Elvittem hozzá, kicserélte a csapágyat, szénkefét, csúszó valamit... és a töltés vezérlő egységet, amit lobogtatott nekem átadásnál, de nem adta oda. Elmondta, annyit javult a helyzet, hogy már 14 voltra is felmegy. Itthon rámértem, 13,8-14 V között ingadozik.

Továbbá kifejtette, hogy ebben Ford motor van (valóban Ford motoros), és a Fordokra jellemző ez a változó feszültség. A neten találtam is egy írást, hogy a Ford kitalált valami változó feszültségű töltést, és hogy még az akkumulátor sem mindegy milyen hozzá. A Volvo előtt Focusom volt, az tudta a 14,4 Voltot, nem értem... Ez a szerelő elkért a javításért 57 000 forintot. Nem tudom nem lettem-e átverve, esetleg ki sem szerelte a generátort.

Valóban ez a normális működése a generátornak ebben a Volvoban? Ebben szeretném a segítségét kérni. Előre is köszönöm megtisztelő válaszát!

Köszönettel: Holi Ádám

Kedves Ádám!

Alapjában véve a 13,6-13,8V nem feltétlenül rossz érték, a hagyományos értékrend alapján 13,6-14.4V az optimális sáv. Itt a hagyományos szó nagyon fontos a mondatban. A Ford volt az egyik első gyártó, amely anno (azt hiszem a Focus első generációjánál) akár 15 voltig is elengedte a töltőfeszültséget. Manapság pedig rengeteg megoldást láthatunk, a fogyasztás optimalizálás miatt a programozott, vezérelt töltésvezérlés teljesen átvette a szerepet, simán előfordulhat, hogy egy hibátlan autó is a hagyományos értékek alatti értéket produkál akkor, amikor pont nincs szüksége az akkumulátor töltésére.

Azt gondolom, hogy nem járt rosszul a történetben, mert ha az autója már 200 000 km feletti futásteljesítménnyel rendelkezik, nagyon is ráfért a karbantartás a generátorra. Én már jártam úgy külföldön, hogy váratlanul felkapcsolt a kis, piros akkumulátor szimbólum a műszerfalon és hirtelen egy elemes autóban találtam magam, erősen lekorlátozott hatótávval.

Azóta a mágikus 200 000 kilométer megtétele után automatikusan veszem ki a saját autóinkból az indítómotort és generátort egy teljes felújításra. Az egyik autónkban már háromszor megtettem, lassan közelít a 700 000 kilométerhez, de egy folyamatosan karbantartott autó esetében ez csak egy számsor.

Sajnos a mai autókban egyre kevesebb a műszerfalon látható műszaki információ - néhány esetben titkos menüvel lehet plusz infót kinyerni, például Opel. A vízhőfok és az akkutöltés állapota pont két olyan érték, amelyet jó lenne folyamatosan látni, de ez már csak álom. Érdemes beszerezni egy okostelefonos OBD olvasót, így telefonos alkalmazáson keresztül sok infó kapható az autó működéséről. Ha nem szeretne ebbe belebonyolódni, akkor legalább egy szivargyújtó aljzatba dugható feszültségmérőt vegyen.

A szóban forgó Volvo töltését az indítási folyamattól a terhelt állapotig mérje alapjáraton és 2500-as fordulatnál is (felkapcsolt fényszórók, ködlámpák, fűtőventilátor, ablakfűtés, stb.) Ebben az esetben magasabb értéket is mérhet a 14,4 Voltnál, de alapvetően nincs baj azzal az értékkel sem, főleg ha terhelésen is ezen az értéken marad.

Az akkumulátor állapota valóban erősen befolyásolja a töltőrendszer működését, érdemes egy átfogó tesznek alávetni azt is. Ha az autó start/stop rendszerű, akkor kizárólag EFB/AGM akkumulátor tehető bele, hagyományos akksi nem sokáig bírja majd szuflával. Nyilván az éves karbantartások alkalmával az akkuteszt meg kell történjen a szervizben, de ha időközben a start/stop nem állítja le a motort akkor sem, mikor általában kellene neki, az erősen gyanús és az akkumulátor nyugdíjazása esedékessé válik, főleg a közeledő reggeli hidegek közeledtével.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu