Keveset tölt az új generátor?
Tisztelt Szerkesztőség!
Van egy 2013-as évjáratú Volvo S60 autóm (1.6 benzin, 4164 T3). Kíváncsiságból egyszer rámértem az akkumulátorra járó motornál, hogy jól működik-e a generátor. Szomorúan láttam a műszeren, hogy 13,6-13,8 Volt a feszültség. Tudtommal 14,4 V a normális, vagy még fölötte is. El is vittem egy helyi villamossági szerelőhöz, ő megerősítette, hogy ez kevés. Megegyeztünk, hogy megjavítja.
Elvittem hozzá, kicserélte a csapágyat, szénkefét, csúszó valamit... és a töltés vezérlő egységet, amit lobogtatott nekem átadásnál, de nem adta oda. Elmondta, annyit javult a helyzet, hogy már 14 voltra is felmegy. Itthon rámértem, 13,8-14 V között ingadozik.
Továbbá kifejtette, hogy ebben Ford motor van (valóban Ford motoros), és a Fordokra jellemző ez a változó feszültség. A neten találtam is egy írást, hogy a Ford kitalált valami változó feszültségű töltést, és hogy még az akkumulátor sem mindegy milyen hozzá. A Volvo előtt Focusom volt, az tudta a 14,4 Voltot, nem értem... Ez a szerelő elkért a javításért 57 000 forintot. Nem tudom nem lettem-e átverve, esetleg ki sem szerelte a generátort.
Valóban ez a normális működése a generátornak ebben a Volvoban? Ebben szeretném a segítségét kérni. Előre is köszönöm megtisztelő válaszát!
Köszönettel: Holi Ádám
Kedves Ádám!
Alapjában véve a 13,6-13,8V nem feltétlenül rossz érték, a hagyományos értékrend alapján 13,6-14.4V az optimális sáv. Itt a hagyományos szó nagyon fontos a mondatban. A Ford volt az egyik első gyártó, amely anno (azt hiszem a Focus első generációjánál) akár 15 voltig is elengedte a töltőfeszültséget. Manapság pedig rengeteg megoldást láthatunk, a fogyasztás optimalizálás miatt a programozott, vezérelt töltésvezérlés teljesen átvette a szerepet, simán előfordulhat, hogy egy hibátlan autó is a hagyományos értékek alatti értéket produkál akkor, amikor pont nincs szüksége az akkumulátor töltésére.
Azt gondolom, hogy nem járt rosszul a történetben, mert ha az autója már 200 000 km feletti futásteljesítménnyel rendelkezik, nagyon is ráfért a karbantartás a generátorra. Én már jártam úgy külföldön, hogy váratlanul felkapcsolt a kis, piros akkumulátor szimbólum a műszerfalon és hirtelen egy elemes autóban találtam magam, erősen lekorlátozott hatótávval.
Azóta a mágikus 200 000 kilométer megtétele után automatikusan veszem ki a saját autóinkból az indítómotort és generátort egy teljes felújításra. Az egyik autónkban már háromszor megtettem, lassan közelít a 700 000 kilométerhez, de egy folyamatosan karbantartott autó esetében ez csak egy számsor.
Sajnos a mai autókban egyre kevesebb a műszerfalon látható műszaki információ - néhány esetben titkos menüvel lehet plusz infót kinyerni, például Opel. A vízhőfok és az akkutöltés állapota pont két olyan érték, amelyet jó lenne folyamatosan látni, de ez már csak álom. Érdemes beszerezni egy okostelefonos OBD olvasót, így telefonos alkalmazáson keresztül sok infó kapható az autó működéséről. Ha nem szeretne ebbe belebonyolódni, akkor legalább egy szivargyújtó aljzatba dugható feszültségmérőt vegyen.
A szóban forgó Volvo töltését az indítási folyamattól a terhelt állapotig mérje alapjáraton és 2500-as fordulatnál is (felkapcsolt fényszórók, ködlámpák, fűtőventilátor, ablakfűtés, stb.) Ebben az esetben magasabb értéket is mérhet a 14,4 Voltnál, de alapvetően nincs baj azzal az értékkel sem, főleg ha terhelésen is ezen az értéken marad.
Az akkumulátor állapota valóban erősen befolyásolja a töltőrendszer működését, érdemes egy átfogó tesznek alávetni azt is. Ha az autó start/stop rendszerű, akkor kizárólag EFB/AGM akkumulátor tehető bele, hagyományos akksi nem sokáig bírja majd szuflával. Nyilván az éves karbantartások alkalmával az akkuteszt meg kell történjen a szervizben, de ha időközben a start/stop nem állítja le a motort akkor sem, mikor általában kellene neki, az erősen gyanús és az akkumulátor nyugdíjazása esedékessé válik, főleg a közeledő reggeli hidegek közeledtével.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
