Megszűnt a márkaszerviz, ki a felelős az elkövetett hibáért?
Tisztelt Autójogász!
A mai gazdasági helyzetben szerintem nem egyedi a problémám (bár némileg speciális). 2011. februárjában hivatalos Mazda márkaszervizben cseréltek izzítógyertyákat a Mazda 3 autómban (számla természetesen megvan róla). Sajnos ezen szerviz csődeljárással megszűnt - ezt már decemberben tapasztaltam egy más jellegű meghibásodásnál. Az egyik gyertya ismét tönkrement. Gondoltam, hogy egy izzítógyertyát egy hivatalos helyi szervizben is ki tudok cseréltetni, nem utaztatom meg az autót Budapestre ( kb 100km tőlem). De ma reggel mihelyt hozzáért a szerelő a kulccsal, rögtön bele is tört egy gyertya. A töreten egyértelműen látszik, hogy becsavarásnál törött már el. A többi gyertyához már hozzá sem nyúltunk, nem akartunk nagyobb kárt tenni. Ezen ügyben szeretném tanácsát kérni.
Milyen jogaim vannak, felel-e a márkaszerviz hibájáért az importőr, ha nem sikerül az importőrrel megegyezni akkor milyen lépéseket kell megtennem, hogy ne fizessek ki egy kisebb autó árát a javítási költségre.
Üdvözlettel: P. Tamás
Tisztelt Kérdező!
A márkaszerviz tevékenységéből eredő károkért az importőr nem tartozik felelősséggel. Az egyedüli lehetőség, miután a márkaszerviz jogutód nélkül megszűnt, a termékfelelősség vonatkozó szabályai szerint azt kimutatni, hogy a gyertya gyártási hibás volt, ebben az esetben van jogi lehetőség elsősorban a gyártóval illetve az importőrrel, illetve kisegítő lehetőségként a forgalmazókkal szemben igényt érvényesíteni (egészen addig, amíg a forgalmazó a gyártót/importőrt ill. a kereskedelmi láncban feljebb álló kereskedőt meg nem nevezi). Ennek bizonyítása azonban az Ön által vázolt tényállás szerint nagy valószínűséggel szakértő közreműködését igényelné. Keressen rá az interneten műszaki járműszakértőre, és konzultáljon a problémával kapcsolatosan!
Tisztelettel:
Autójogász
Dr. Lenkei Balázs