2012.04.19. 14:34

Tisztelt Autójogász,

Egy problémával állok szemben, amiről nem is gondoltam, hogy van ilyen:
Új autó vásárlása előtt, körbenéztem, hogy adott cégeknél mennyiért és milyen konstrukcióval tudok hozzájutni életem első új autójához.
A szalont kiválasztva e-mailben megrendeltem a kívánt autót (felszereltséget és motortípust is megjelölve). A papírok szépen rendeződtek amin végig 2012-es gyártási év volt feltüntetve, egészen addig amíg meg nem érkezett a járműkísérő lap, ami 2011-es gépjárműről szólt és mindemellett nem a megrendelt EURO5-ös, hanem a régebbi EURO4-es motor szerepel benne.

Érdeklődnék, hogy mit tudok tenni az ügy érdekében, hogy azt kapjam amit rendeltem?
Az eddigi nyomtatványokon csak az alvázszám szerepelt és a gyártási év (2012) amiről nem tudtam megállapítani, hogy melyik motortípus van az autóban.

Hasonló motorral szerelt -ugyanilyen felszereltségű gépjárműről kaptam már több árajánlatot, de azok 3-400 ezer ft-tal voltak alacsonyabbak mint az itt kapott ár.

A befizetett önerőt visszakérhetem? Az autó jelenleg a kötelező biztosításra vár, átadás még nem történt meg.
Vagy milyen megoldás lehetséges?

Válaszát köszönöm!

András

Tisztelt Kérdező!

A legfontosabb kérdés, hogy a kereskedővel milyen tartalmú adásvételi szerződést kötött. A fenti esetben ugyanis azt kell megvizsgálni, hogy a kereskedő teljesítése hibás-e, azaz a szolgáltatott dolog a teljesítés időpontjában meg felel-e a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak. (Ptk. 305.§.) Amennyiben a szerződés egyértelmű abban, hogy az adásvétel tárgya EURO5-ös motorral felszerelt, 2012. gyártási évű autó, a kereskedő a hibás teljesítésért felelősséggel tartozik.

Kellékszavatossági alapon az alábbi igényeket támaszthatja a kereskedővel szemben;
elsősorban kicserélést követelhet, ha azonban a kereskedő a kicserélést nem vállalja, megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Elállás esetén az átadott vételárrészlet(ek) visszajárnak.

Felhívom a figyelmét a Polgári Törvénykönyv ide vágó 316.§. rendelkezésére, amely az autó átvétele esetén irányadó. Ez azt az esetet szabályozza, hogy ha a vevő a szerződésszegéről tudva elfogadja a teljesítést, főszabály szerint lemond a hibás teljesítésből eredő, fenti szavatossági igényeiről.

Ennek elkerülése érdekében javasolom, hogy haladéktalanul éljen a kereskedőnél írásbeli kifogással. A kifogásban adja elő, hogy a járműkísérő lap kézhezvételekor szerzett tudomást a hibás teljesítésről. Ha az autó átvétele mellett dönt, a kifogás mellett tegyen jogfenntartó nyilatkozatot is, amelyben a szavatossági igényét fenntartja.

A hibás teljesítés esetén az eljárást a 49/2003. (VII. 30.) GKM rendelete szabályozza, mely a fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézéséről szól. A jogszabály 3. §.-a előírja, hogy a forgalmazó a fogyasztó kifogásáról jegyzőkönyvet köteles felvenni. A jegyzőkönyv tartalmazza a fogyasztó nevét és címét, a fogyasztási cikk (áru), megnevezését és vételárát, a vásárlás időpontját, a hiba bejelentésének időpontját, a hiba leírását, a fogyasztó által érvényesíteni kívánt igényt és a kifogás rendezésének módját.

Abban az esetben, ha az adásvételi szerződés csak az alvázszámot és a gyártási évet tartalmazza és nem egyértelmű a motor típusát illetően, a kereskedő hibás teljesítését a megrendeléssel és a rendelkezésre álló, egyéb okiratokkal tudja bizonyítani. Minden esetben a feleknek a szerződéskötésre irányuló akaratát kell vizsgálni egy esetleges bírósági eljárásban.

Tisztelettel:

Autójogász
dr. Lenkei Balázs