Reklamáció a vásárlás után
Tisztelt Autójogász!
Egy korábbi cikküket olvasva, kísérteties hasonlóságot vettem észre a jelenlegi szituációmmal.
Az én történetem:
Eladtam a 9 éves autóm, 1,55 millióért (100e Ft. alkudás után). Valóban jó állapotú autóról van szó a korához képest, az eladás előtt nemsokkal voltam vele szervizben egy kisebb hibát kijavíttatni, és ott ki is emelték, hogy műszakilag nagyon jó karban van az autó és semmi egyéb javítanivaló nincs rajta jelenleg. A vásárlás előtt a vevővel együtt átnéztük az autót, hallgattuk a hangját, autóztunk vele több kilométert. Hangja tökéletes és minden hibátlanul működött. Szerződtünk, fizettek, elvitték. Mellékesen megjegyezném, hogy a hirdetésbe külön beleírtam, hogy bármilyen szervizben átvizsgálható. Ezzel nem kívántak élni.
3-4 nap múlva hívtak, hogy hallanak valami zajt a kuplungnál, ha azt benyomják alapjáratnál. Voltak szerelőnél és a kettős tömegű lendkerékkel van gond. 300e Ft. Fellebbentette a vásárlástól való elállási jogát, illetve vár tőlem egy javaslatot, hogy "Akkor most mi legyen, ezt hogy oldjuk meg?" Mint láthatják több ponton is egyezik a két történet.
Lehetséges, hogy egyesek ezt a forgatókönyvet üzletszerűen, folyamatosan alkalmazzák a becsületes eladókkal szemben? Lehet tudni, hogy a korábbi ügynek mi lett a végkimenete? Esetleg a levélírónak az elérhetősége még megvan a szerkesztőségüknek, kíváncsi lennék, hogy véletlenül nem pont ugyanazok a személyek e a vásárlók? Ön, mit tanácsol, mit tegyek az ügyben? (A szerződésben nincs szavatosságra vonatkozó kizáró tétel, az autó 2006-os, 115 000 km-t futott.)
Válaszát előre is köszönöm! Angéla
Kedves Angéla!
Semmiképpen ne vállaljon önként semmit, amennyiben meg van győződve arról, hogy jó állapotú autót adott el. A vevő hibás teljesítésre hivatkozik. Ebben az esetben viszont neki kell konkrét igénnyel előállnia a hiba megjelölése mellett. Mindenképpen várja meg, hogy írásban forduljon Önhöz a vevő, aki alapvetően kijavítást, vagy árleszállítást kérhet és csak ezt követően bizonyos feltételek mellett állhat el a szerződéstől.
Amennyiben a vevő bejelenti Önnek a hibát és azt, hogy milyen szavatossági igényt kíván érvényesíteni, akkor lesz Ön abban a helyzetben, hogy "Akkor most mi legyen, ezt hogy oldjuk meg?". Ha úgy érzi, hogy alaptalanok a vevő állításai a hibával kapcsolatban, akkor javaslom, hogy ajánlja fel, hogy vigyék el a kocsit az Ön szerelőjéhez, ahol az eladást megelőzően járt. Ha itt is megállapítják a hibát, még mindig be kell bizonyítania a vevőnek ,hogy a hiba már az adásvételkor is fennállt és nem utána keletkezett.
Tisztelettel dr. Erdey Péter