Egy motorhibás Astra keservei
Tisztelt ügyvéd Úr!
A Totalcar-on fedeztem fel az oldalt, melyen autók adás-vételével, garanciális vitákkal, kapcsolatban adott jogban kevésbé jártas autósoknak tanácsokat különböző okok miatt jogilag nehezen értelmezhető ügyekben. Tanácsát kérem az alábbiak miatt.
2018 június 27-én vásároltunk egy vidéki nagyvárosi Opel márkakereskedésben egy új, Opel Astra K típusú személygépkocsit. Előző gépkocsink egy Astra G volt, melyet szintén ebben a kereskedésben vásároltunk. Megbízható, szinte probléma mentes kocsi volt, 15 év után döntöttünk ismét egy új Opel mellett.
Mivel viszonylag sokszor utazunk külföldre, így a Casco, a kötelező biztosítás mellé igényeltük a Magyar Autóklub Buisnisse Center Opel szolgáltatását is, valamint plusz két év teljes körű garancia hosszabbítást is.
Panasz nélkül használtuk a gépkocsit, míg ez év június elején feleségem Németországba utazott. Június 4-én érkezett Tuttlingenbe, a város határában, minden előjel nélkül a motor ereje erősen csökkent, gyakorlatilag lépésben gurult be a Tuttlingen Autohaus Nothhelfer GmbH telephelyére. Az udvaron a motor leállt, a szerviz munkatársa megkísérelte beindítani, sikertelenül. A műszeres vizsgálat a szerelő szerint vezérműszíj-problémát jelzett, így csak a motor megbontását követően tud nyilatkozni a probléma okáról és a javítás mértékéről és idejéről. A garancia és a biztosítások tudatában felajánlottak ugyan csereautót, melyet 4 napon belül vissza kellett volna szolgáltatni, valamint 100 km-nél távolabbra nem használhatta volna. A motor megbontását másnap, 5-én végezték, fényképfelvételeket készítettek, melyen bejelölve volt látható, hogy az egyik csapágyból egy kb körömnyi darab kivált, a másik csapágyon nagymérvű bemaródások láthatók. A szerelő szerint a csapágyak feltehetően anyaghibásak voltak, a levált rész helyrehozhatatlan károkat okozott a motorban, így a fényképekkel együtt a motorcserét javasló szakvéleményét másnap, 6-án elküldte az Opel Központba. 7-én kapott választ, a Központ jóváhagyta a motorcserét, küldenek cseremotort, amely várhatóan-mivel Pünkösd volt épp a hétvégén – 11-én, vagy 12-én a szervizben lesz. 13-án még nincs motor, a szerviz nem tud semmit, várhatóan 17-19-e között kapják meg azt.
Itthon felvettem a kapcsolatot a Magyar Autóklub Buisnisse Center Opellel, ahol közölték, Ők nem tehetnek semmit, forduljunk a Márkaszervizhez. Javasolták, keressem meg az Opel Magyarország központját, itt az ügyintéző segítőkész volt, de sokat nem tudott ígérni. Kértem, vegyék fel a kapcsolatot Németországban az Opel Központtal, kérve segítséget, támogatást. Ezt követően felhívtam azt az Opel Márkakereskedést, ahol a kocsit vásároltuk, segítséget kérve, valamint, mivel június 21-re garanciális szervizre jegyezték elő a kocsit, annak átütemezése is szükséges volt. Az előadó segítőkész volt, az általam elmondottakat lejegyezte, az Opel Magyarországnak és általam nem ismert kapcsolatainak azt kör e-mailben elküldte, 24 órán belül ígért választ. Másnap, 14-én az Opel Magyarországtól hívást kaptam, jelezték, hogy a német kollégáiktól azt az információt kapták, hogy az új motor úton van Tuttlingenbe, még azon a napon kiemelik a sérült motort a szervizben, hogy időt nyerjenek, nyugodjunk meg 18-án, kedden kigördül a kocsi az új motorral. Jeleztem feleségemnek az információt, épp a szervizben volt, neki azt mondták, 19-e előtt nem fog motor érkezni, mivel másnap 20-án ünnep, legkorábban 26-27-e körül várható a javítás befejezése. Ezt közöltem az Opel Magyarország ügyintézőjével, aki nem értette, nekik mást mondtak, utána néznek, kérte, küldjük el nekik a német szervizben az illetékes szerelő, vagy vezető nevét, melyet megtettünk.
Az Opel 4 napban határozza meg a csereautó, a szállás finanszírozásának időtartamát… ez a 4 nap csak az ügyfélre vonatkozik? Az Opel hazájában ennyi idő alatt képtelenek cseremotort biztosítani? Mi lenne, ha mindez itthon történik?
Kérdésem, ez esetben az Opel szerződést szegett-e? Ha igen, van-e jogunk elállni a szerződéstől, visszaszolgáltatva a kocsit – ha egyszer kész lesz – visszakérve a már befizetett összeget?
A másik: milyen kártérítésre vagyunk jogosultak? A kártérítés igénylésének mi az útja?
Köszönöm türelmét, válaszát várva maradok tisztelettel:
László
Tisztelt László!
Igazán sajnálatos, hogy egy ilyen fiatal gépjárművel is előfordulhat az Ön által leírt komoly műszaki probléma. A gépjármű meghibásodása nem jelent szerződésszegést, csak az, ha a bejelentést követően a járművet nem javítják meg és nem térítik meg Önöknek a felmerült kárukat.
Ha jól értem, a gépjárműre még jótállás vonatkozik. A jótállás egy nagyon erős vásárlói jogosítványt jelent. A jótállás időtartamán belüli meghibásodás esetén térítésmentesen meg kell javítani a gépjárművet, az ehhez szükséges mindennemű költséget a jótállás kötelezettje visel.
Ezen felül a vásárló a hibás teljesítéssel felmerült minden olyan költsége, kára megtérítésére igényt tarthat, ami észszerűen és indokoltan merült fel. Ha pl. 4-nél több napig kell szállodában lennie, akkor minden egyes napot meg kell téríteni. Ezen felül még ide vehető a tervezettnél hosszabb ideig való ott tartózkodás miatti kiadások (pl. élelem, többlet kommunikációs költségek). Mindenről célszerű számlát kérni, illetve megőrizni, mert ezek alapján tudnak utólag követelést támasztani. Ha plusz szabadnapokat kellett igénybe venni, akkor ezek miatt is kártérítés igényelhető, legalább az egy napra eső bér (távolléti díj) összege erejéig.
A jótállási jogokat illetően a javítás kérhető elsősorban, most még nem lehet elállni az adásvételtől. A javításnak jelen esetben van egy olyan előnye is, hogy a kicserélt motorra a jótállás időtartama újra kezdődik. Ezt érdemes észben tartani, ha esetleg később újabb meghibásodásra kerülne sor. Önöknek új forgalmi engedélyre lesz szükségük, mivel megváltozott a motorszám. Ennek a költségét is érvényesíthetik a jótállás kötelezettjével szemben. Ha a jármű finanszírozott, akkor értesíteni kell a pénzintézetet a változásról.
Végezetül álláspontom szerint az így okozott kényelmetlenségek és idegeskedés miatt akár sérelemdíjra vonatkozó igény is előterjeszthető. A sérelemdíj a nem közvetlenül pénzben jelentkező hátrányok, hanem a nemvagyoni természetű sérelmek orvoslásáért járó pénzösszeg. Ezzel kapcsolatosan azt javaslom, hogy akár a gyártóval, akár a forgalmazó márkaképviselettel érdemes tárgyalni arról, hogy adjanak Önöknek valamilyen kompenzációt (pl. levásárolható vouchert vagy jelentős egyéb kedvezményt).
A motorcserére vonatkozó munkalapokat, igazolásokat gondosan őrizzék meg, mert ha egyszer eladják az autót, akkor ezekkel tudják a vevő kételyeit eloszlatni.
Üdvözlettel: Autójogász