Automata váltó hiba eladás után 14 ezer km-rel később

2024.04.01. 06:10

Tisztelt Autójogász Úr/Hölgy!

Megkeresésem tárgya a következő.:

Autókereskedőként teszem fel a kérdést. Eladtunk egy 2019-es Ford Focust 8as automata váltóval, 207 ezer km-rel egy kedves úriembernek. Utólag kiderült hogy taxiként fog üzemelni az autó. 14 ezer km és 3 hónap elteltével jelentkezett hogy meghibásodott a váltója és nem működik tovább, és ennek a javításának a költsége engem terhel. Természetesen megvásárláskor rendben működött, teszteltük több 100 km-en át az autót ahogyan az összes autónkat. Nem tudott volna elmenni vele több mint 14 ezer km-t. Ebben az esetben Ön szerint mit tehetek? Mit tehet a vevő?

Nagyon szépen köszönöm a választ! Gábor

Kedves Gábor,

Jogászként lenne bennem indíttatás, hogy túlbonyolítsam az ügyet, de egy váltóhiba esetén eléggé valószínűtlen, hogy 14 ezer kilométer után derüljön ki. Rövid válaszban célszerű jelezni a vevőnek, hogy fejtse ki, hogy ezt mivel szeretné alátámasztani - meglepetések ugyanis mindig előfordulhatnak. Hasonló esetben a vevő tud lépni, ő tudja jogi útra terelni az ügyet.

Az ilyen ügyek egyik kulcskérdése, hogy kinek kell bizonyítania és mennyi ideig lehet szavatossági igénye a vevőnek. Kényelmesebb helyzetben van a vevő, ha fogyasztónak minősül, azaz olyan természetes személy (nem cég), aki a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül járt el a vétel során. Ez sem jelenti azonban azt, hogy minden, a használt jármű vásárlása után bekövetkező hibáért felelőssé lehetne tenni az eladót.

Csak olyan hibák jönnek szóba, amik megvoltak az adásvétel pillanatában is, és amik nem járnak együtt egy ilyen korú és futásteljesítményű jármű használtsági állapotával.

Az ilyen eseteket elkerülendő a jövőre nézve hasznos lehet az adásvételi szerződések mellé egy részletes állapotfelmérő lapot csatolni.

Üdvözlettel: D.A.S. www.das.hu

Az Autójogász nem bíróság, a fenti írás egy általános jellegű tájékoztatás, amely a kérdező által megadott információkon alapul. Vagyis hivatalosan fogalmazva: nem lehet teljes körű, és nem minősül egyedi jogi tanácsnak, mert nem biztos, hogy ismerjük az ügy összes részletét, lehetnek olyan apróságok, amelyek ismeretében az itt közölt választól gyökeresen eltérő vagy akár teljesen ellentétes véleményt fogalmaznánk meg. Ezért abban az esetben, ha bírósághoz fordulna, a konkrét ügyével kapcsolatban mindig keressen meg előtte egy hasonló ügyekben jártas jogászt.