2012.12.03. 11:16

Tisztelt Gumidoktor,

Tavasszal használtan vett autóhoz kaptam használt téli gumi szettet is, de most ősszel észrevettem hogy az egyiknek az oldalfalán (középmagasságban, tehát félúton a futófelület és a peremhuzalkarika között) egy sérülés van, kb olyan mintha egy késsel elkezdtem volna meghámozni, tehát egy kb 4-5 cm2-es gumi részt fel lehetett hajtani az oldalfalon. Elvittem egy helyre ahol azt mondták hogy vulkanizálással javítható, mert felhajtották azt a részt, és megállapították hogy a kordszálak nem sérültek. Látszólag szépen megcsinálták, belül van egy tapasz is. Ezek után amikor egy másik helyen fel akartam tetetni az autóra, azt mondták hogy ők ezt nem rakják föl, mert ez így kuka (lehet hogy csak el akartak nekem adni két újat merthogy párba cseréljük). Máshol azt mondták hogy fel lehet rakni, kidurranni nem fog, max lassan enged és akkor tényleg kuka, de durrdefektes baleset nem lesz. Megint máshol azt mondták hogy ezt inkább hátulra tegyük föl, mert hogy ott nem deformálódik mint a kormányzott kerék alatt, hanem hátul mindig rendesen fekszik az úton. Náluk föl is tetettem, de mire eljutott a gumi az autóig a szerelő meg a centrírozó gépen keresztül, végül előre került, mert nem különösebben figyeltek oda (tavasszal pedig nem jelölték meg őket hogy melyik hol volt, és a kopásból sem derült ki, és felnit meg csak én vettem most alá, szóval a fékpormennyiségből se lehetett következtetni). Szóvá tettem, erre az volt a szöveg hogy jobb is elöl, mert ha leenged, a kormányzott keréknél kevésbé balesetveszélyes, mert nem lesz irányíthatatlan az autó. Amúgy nagyon profi gumis cég. Elhangzott még egy ilyen is hogy igazából peres gumit nem is lenne szabad vulkanizálni (225/45R17 Primacy Alpin PA3-as), meg olyan is h H sebességindexű kereket se. Meg egy olyan is hogy a vulkanizált abroncsnak igazából van sebességhatára is, és 130-140-nél többel ne akarjak vele menni. Mi az igazság a vulkanizálás körül? Tényleg halott ügy és inkább vegyek helyette abroncsot? Vagy teljes értékű abroncsként használhatom? Vagy van benne kompromisszum?

Köszönöm, Umbi

Kedves Umbi,

Nagyon egyszerű és rövid válaszom van. Személyabroncsot oldalfalon javítani tilos!

Javítani ilyet csak a futófelületen szabad, de azt sem minden esetben és csak bizonyos korlátozásokkal. No meg persze megfelelő technológiával. A leírtak alapján sajnos az Ön abroncsa valóban lecserélendő, majd kidobandó.

Üdv,

Gumidoki