Négyévszakos gumit csak télre?
Mindenre jók, vagy semmire sem?
Sokan semmibe se nézik, mások pazarlásnak gondolnak minden egyéb megoldást. Csak a kompromisszum tűnik biztosnak.
Tisztelt Gumidoktor!
Gyakorlatilag újra fel szeretném tenni a kérdést, amit 2018 év végén valaki ugyanezzel a címmel feltett, és most jómagam is dilemmázok rajta. Tudom, hogy elsőre valóban érthetetlenül hangzik, de biztos, hogy elvetendő ötlet négyévszakos gumit feltenni a téli időszakra "rendes" téli helyett? Felhasználási szokásaimról azt kell tudni, hogy nem megyek sok km-t (évi 10 000 alatt), annak viszont szignifikáns részét főúton/autóúton/autópályán, ezért nem akarnék egész évben négyévszakost használni. Külföldre nem járok télen olyan körülmények közé, ami megkövetelné a téligumit.
Ugyanis nehéz vitatkozni azzal a ténnyel, hogy utóbbi években teleink érezhetően enyhébbek, elég ritka már a kemény havazás, és ebből kifolyólag a hóval borított nagyobb utak/főutak, azaz amikhez igazán szükséges lenne a téli gumi használata. Olvastam, hogy a négy évszakos abroncsoknak az ilyen enyhébb teleken abszolút lehet létjogosultsága (ami ráadásul Európa nem kis részén teljesül), nem havas (száraz-hideg vagy nedves-hideg) aszfalton a Totalcar tesztje alapján a télinél jobb, vagy vele megegyező teljesítményt nyújtott a négyévszakos abroncs. Ellenben nem kopnak annyira mint egy téli (pláne, hogy nem lenne egész évben használva), ráadásul telente itthon Mo-on nem ritkán előfordul olyan is, hogy a legmagasabb napi hőmérséklet +7-10 fok fölé is felkúszik akár, ami megint csak nem igazán a téli gumi "asztala" már.
Nyáron nyári szettet használnék a fent említett indok miatt, plusz mert meleg, száraz aszfalton (szintén a Totalcar teszt szerint) egyértelműbb a nyári gumik előnye a négyévszakosokkal szemben. Azt mondjuk meg kell hagyni, hogy az abban a tesztben használt Nokian négyévszakos inkább a téli gumiként "nyáriasított" típust képviseli.
Válaszodat előre is köszönöm! Üdvözlettel, Péter
Kedves Péter,
Nem lenne véleményem szerint túl hatékony ez a megoldás. Sem műszaki, sem költség oldalról. Mert ha már időt és pénzt költ a szezononkénti gumicserére, miért élne télen kompromisszumos megoldással, nem a teljes értékűvel?
A négyévszakos abroncs télen is nyáron is megkövetel némi megalkuvást a használójától. Ráadásul a hideg évszakban nagyobb ennek a mértéke. De az ön konkrét esetében a viszonylag alacsony éves futás ellenére a négyévszakos abroncs létjogosultságának leginkább az mond ellent, hogy zömében országúton és autópályán használja az autót. Márpedig oda soha nem javasoljuk a 4seasons mintázatokat.
A modernkori európai téli abroncsok pedig "fel vannak készítve" az enyhébb, szárazabb telekre is, nem kopnak extrém módon, nem mennek tönkre idő előtt. Nyilván nem a skandináv és orosz piacra fejlesztett "hógumikra" kell itt gondolni. Attól pedig, hogy felmegy a hőmérséklet nappal akár 10 fok fölé is, nem jelenti azt, hogy az útfelület ugyanolyan arányban melegszik, valamint, hogy éjszaka nincsenek mínuszok. (o;
Ha már cserél, ne érje be félmegoldással, én azt javaslom! Üdv, Gumidoki

Az oldalról ajánljuk
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
