Busz a kocsiban
Doki!
Egyre többet hallani, olvasni, az autóban lévő can-bus rendszerről, de miért találták ki, mi az előnye egy hagyományos autóval szemben. Nekem kissé fölöslegesnek tűnik ez a misztifikált rendszer és úgy érzem csak arra jó, hogy a szervizek megélhessenek belőle. Minden kis hibával irány a márkaszerviz és fizess, mert világít egy lámpa, az olcsóbb öreg szaki meg hozzá sem tud fütyülni. Őszintén, van ennek valami értelme, vagy csak bevételi forrás az autógyáraknak?
A CAN-bus hálózatot arra találták ki, hogy lecsökkentse az autóban futó vezetékek számát és leegyszerűsítse a hibakeresést.
Az autók felszereltsége óriásit változott az elmúlt tíz évben és itt nem csak a szórakozásunkat szolgáló vagy kényeztető elektronikákra gondolok, hanem a biztonsági és a vezérlő rendszerekre is.
Egy mai autóban nem ritka az elektromos ablak, a központi zár, az ülésfűtés, a klíma. Megtalálhatjuk benne az ABS, BBS és egyéb rövidítésekkel jelölt biztonsági rendszereket. A motor és az égés tökéletesítése csak elektronikus vezérlésekkel lehetséges, hiszen mechanikusan rég kijátszottunk mindent. Gondold el, hogy ehhez a rengeteg elektromos egységhez mennyi vezeték szükségeltetne a jeladók és a vezérlések, kapcsolók és motorok, relék és visszajelzők közé. Egy átlag autó vezetékeinek hossza minimálisan 2-2,5km lehet, azaz lehetne és ez óriási költséggel valamint plusz súllyal járna. Ne felejtsük el, hogy ezt a borzasztó vastag vezetékköteget el is kéne rejteni az autóban, ami lehetetlen. A kábelek súlya plusz fogyasztásként jelentkezne és ez megengedhetetlen, hiszen az autógyárakat szigorú egyezmények és irányelvek kényszerítik a fogyasztás csökkentésére. Egy óriási kábelkupacban a hibakeresés is bonyolult, márpedig a sok kábel, sok hibalehetőséget hordozna magában.
Ki kellett találni valamit, hogy a jeladókat, a feldolgozó és végrehajtó egységeket rendszerbe szervezhessük, és biztonságos működésüket kontrollálhassuk, felügyelhessük. A CAN-bus két vezetékén vidáman részt vehet minden elektromos berendezés és kommunikálhat a központi számítógéppel, megcímzett utasításokat adhat, vagy fogadhat, miközben ellenőrizhetjük hibátlan működését. Az esetlegesen előforduló meghibásodás lekérdezhető a számítógépről, így leegyszerűsödik a hibakeresés még a nagyon bonyolult magas felszereltségű gépkocsik esetében is.
Ez lenne az elmélet. Gyakorlatban azért nehezen indult. Az első generációs rendszerek valóban tudtak fura dolgokat művelni, és mi felhasználók csak az állandó hibaüzeneteket láttuk ebből, no meg a márkaszerviz szerelőjének ráncolódó homlokát, amikor a műszere nem kommunikált az autóval - de minden kezdet nehéz!
Nem ellenünk találták ki és nem pénzkereseti lehetőség a szervizek számára, hanem a szükség hozta, mert egyéb módon nem tudnánk továbblépni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
