Villanyfűtés a Fábiába
Kedves Kütyüdoki,
elektromos motormelegítővel és állófűtéssel kapcsolatban érdeklődnék. Eddig garázsban állt az autóm, ahol nem ment nulla fok alá a hőmérséklet, de most költözés miatt sajnos a szabad ég alá kényszerült, így egyikünknek sem kellemes az indulás. Ezért arra gondoltam, hogy egy elektromos motormelegítővel kellemesebbé tehetném a helyzetet. A 230 V-os áramellátást meg tudom oldani hosszabbítóval, ez nem gond. Nem használom minden nap az autót (nem azzal járok dolgozni), a legtöbb esetben jó előre tudom, hogy mikor akarok indulni, ezért időzítőre, távirányítóra, hőérzékelőre és egyéb úri huncutságra szerintem nem lenne szükség, így a beszerelés és az ár is a kedvezőbb irányba billenne. Nekem elég az egyszerű "bedugom és megy" módszer is.
Rövid internetes keresgélés során azt olvastam, hogy egy motormelegítőnek elég lehet fél-egy óra is az átmelegítéshez, de nem tudom, hogy ennek hihetek e. Egy sokszor csupán 300-400W-os fűtőszállal szerelt rendszer ennyi idő alatt fel tudja melegíteni annyira a hűtőfolyadékot, hogy lényegesen hamarabb melegedjen át a motor és az olaj tekintve azt, hogy ezek a rendszerek nem keringetik a folyadékot, az csak hőmérséklet-különbség fizikája miatt mozog valamelyest a csövekben? Most az utastér befűtése nélkül kérdezem, arra külön ventilátoros melegítőt szerelnék be.
Vagy gondot okoz-e egy ilyen motormelegítőnek vagy a motornak, ha hosszabb ideig folyamatosan működtetem, teszem azt egész éjjel, vagy akár több napon át folyamatosan? És ha van utastér fűtő egység is, azzal nem lehet gond, ha sokáig üzemel folyamatosan? Azt olvastam, van több fajta fűtőrendszer, van amelyiknek típus specifikus fűtőszála van, és a motorblokkon kell az egyik fagydugó helyén keresztül hűtőkörbe csatlakoztatni, van olyan univerzális, amelyiket a hűtőfolyadék csövébe kell szerelni, és találtam olyat is, amelyiket az olajteknő falához rögzítenek kívülről. Melyik megoldást javasolná?
Ha a fagydugó helyére egy fix dolgot szerelünk, és mondjuk véletlenül mégis megfagy a hűtőfolyadék, akkor ezzel nem veszélyeztetjük a blokk épségét? Gondolom a fűtőszál nem fog kipattanni úgy, mint a dugó. Ha a csőbe szerelünk fűtőszálat, az nem csökkenti a cső áteresztő képességét annyira, hogy az ne tudjon kellő mennyiségű hűtőfolyadékot áramoltatni? Az olajteknős megoldással szemben vagyok a legbizalmatlanabb, mert szerintem sérülékeny lehet, és túl nagy felületen érintkezne a fagyos külvilággal, ezért nem tűnik hatékonynak. (Habár az olaj közvetlen felfűtése lenne szerintem a legjobb a motor számára, de gondolom az olajteknőbe szerelhető megoldások igen drágák és a szerelés is költségesebb lehet. Vagy inkább ezek a nyerő rendszerek?) A hűtőfolyadék melegítéses megoldás esetén nyári működés során el kell-e távolítani a fűtőszálat? Nem okoz-e gondot ha egy újabb fajta fém kerül érintkezésbe a hűtőfolyadékkal? Alapvetően elég hatásos tud lenni egy ilyen rendszer a szabad ég alatt a mínuszok idején is?
Az utastér fűtése egyszerűbb feladatnak tűnik egy kisebb fűtőegységgel, amit könnyű elhelyezni valahol az első lábtér környékén, és ezeket általában szettben lehet venni a motorfűtés mellé, például a DEFA-ról azt olvastam, hogy jó, a norvégok csak-csak értenek hozzá. Ön milyen típust ajánlana egy 2001-es Fabiához, 1.4 16V benzin, AUB motorhoz? Vagy öreg autó, hagyjam, mert nem érdemes ilyesmire költeni évi kb. 30 ezer km-es futás mellett? Húha, egy röpke gondolatból sikerült elég hosszú levelet összekalapálnom, és közben még egy csomó dolog jutott eszembe (pl. ponyva használat a hó és a jég ellen, de ezzel most nem húznám az idejét) :)
Köszönöm a türelmét, kíváncsian várom a válaszát!
Üdvözlettel, és boldog új évet, Huszta László
Ha motormelegítés, akkor szerintem a DEFA a megoldás. Ez amolyan reklámszlogennek tűnik, de mi azért választottuk, mert minden északi országban ezt használják, és igazából nincs is más. Azt, hogy vízcsőbe, fagydugó helyére, vagy az olajteknőbe kerül, a fűtőbetét az autó határozza meg.
Ez nem opció, hanem azon az adott helyen fejti ki legjobban hatását, vagy nincs más hely, ahová elhelyezhető. A gyártó a betétet úgy méretezi, hogy három óra az a ciklus, amire az adott közeg eléri a kívánt hőmérsékletet, azaz a környezethez képest plusz 50 Celsius fok különbséget. A teljesítmény, az olajteknőt melegítő megoldás esetén 300-350W, a vizes 500-600W. Ez már elég nagy ahhoz, hogy ne hagyjuk állandóan bekapcsolva és nincs is rá szükség.
Ha nem használja a járművet, nincs értelme ennek a készenlétnek. Természetesen használható úgy, hogy indulás előtt bedugja a konnektorba, de az időzítő sem ördögtől való. Bármilyen időzítő óra használható, ami elbírja ezt a teljesítményt, így bekerülési költsége alig több mint 1000Ft. A fagydugó helyére szerelt fűtőbetét ugyan úgy működik, mint a fagydugó, ugyan úgy kiszakadna a helyéről, ha bekövetkezne a baj, ez egy helyesen megtervezett eszköz. Tőlünk északra, ahol a tél még mindig tél, az elektromos melegítő olyan általános felszereltség az autóban, mint nálunk a központi zár vagy a riasztó. Ez egy kiforrott technológia, bár nagyon nagy dolga nincs vele a tervezőknek, hiszen ez nem más, mint egy merülőforraló.
Mindegy milyen típusú vagy életkorú autóról beszélünk, mindenki átlátja, hogy a hideg motor és a közel üzem meleg indítása között lényeges különbség van. Nem kopik, jelentősen csökken a fogyasztás és a káros anyag kibocsájtás… Akinek van lehetősége arra, hogy bedugja az autót a 230V-os hálózatba, annak megéri.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu