LPG-szkeptikus olvasó kontra gázosításból élő szakember - második felvonás
Tisztelt LPG Doktor!
A másik levélíróhoz hasonlóan én is szkeptikus vagyok a témában, de nálam ennek gyakorlati, tapasztalati okai vannak.
Annak idején megkaptam szüleim 1.6-os Daewoo Lanos-át, amely akkor 1-2 éve rendelkezett korszerű Landi Renzo gázszettel, addig látszólag gondtalanul lehetett autózni vele LPG üzemben. Nálam viszont egy hosszú vesszőfutás kezdődött, aminek egyetlen végleges megoldása a gázüzemű közlekedés felhagyása volt. Akkor még nem volt annyira köztudott, hogy a benzin relatív nem túl hosszú idő után megromlik. Nekem rövid időn belül két AC pumpa bánta, először kicsit olcsóbban, aztán jelentősen drágult az alkatrész.
Mint kiderült, szüleimnél is volt ez a kezdődő probléma, miszerint egyenetlen az alapjárat, motorféküzem után pedig gyakran le is állt. Gyanakodtak gyertyákra, gyújtókábelre meg egyebekre (voltak is cserélgetve), azonban egyik sem oldotta meg a problémát, mert nem a gyújtásnál kellett volna keresni. A megoldást az hozta meg, hogy egy Opel Vectra-s blogjára bukkantam. Szintén gázüzem nagyon hasonló gonddal. Nem tudom már, hogy mire alapozva vezette vissza a hibát a gázüzemre, de a lényeg, hogy az injektorok el voltak koszolódva, és ezt a gázüzemnek tulajdonította. Injektorok tisztításának munkadíja 10 000 HUF/db volt akkor, 4 db esetén nyilván 40 000 HUF. Ezt még követte az üzemanyagrendszer tisztítása a korábban belerohadt benzin miatt stb. A lényeg, hogy a gázüzem elhagyása után az időszakos szervizeken kívül megszűntek a szervizlátogatások.
Ilyen szervízköltségek mellett nekem nyilván nem jött ki a matek, de amúgy sem volt sok értelme a gázzal vesződni éves 10 000 km körüli futásteljesítménnyel. A kiesett időről nem is beszélve, amíg az autót nem tudtam használni. 100 km-enként kb. 600-700 Ft-tal volt kedvezőbb gázzal járni, de mellette évente kb. 2 tank benzin is elfogyott. Mai árakon számolva éves szinten kb. 30 000 HUF megtakarítást jelentene, ha szimplán csak az üzemanyaggal számolnék. Figyelembe véve azt, hogy mekkora szervizköltség volt a kettősüzemből fakadóan, a matek már mínuszos. Arról nem is beszélve, hogy ilyen szintű éves megtakarításnál egy beszerelés ára eleve 8 év alatt térülne meg.
Nem mondom, hogy nincs olyan, akinek megéri, de nekem a fenti autóval nagyon nem érte meg, hogy amikor hozzám került gázzal jártam nagyrészt. Szerencsére a beszerelés költsége nem engem terhelt, a kiszerelésé már igen, mert fontosabb volt, hogy tudjam hova rakni a pótkereket és ne a csomagtartóban foglalja a helyet.
Lehet, hogy tudtam volna még spórolni pár ezer forintot ha odafigyelek a benzinre, de azért a havi max 3000 Ft-ért nagyon nem érte meg a kockázatot. A történethez még hozzá tartozik, hogy a motor egy idő után valahol mindig kidolgozta az olajat, látszólag a szelepfedéltömítésnél, viszont a deformációk miatt ezen már nem is igazán tudtak segíteni. Elképzelhetőnek tartom, hogy a gázüzemű működés magasabb hőmérséklettartományára lehet visszavezetni, de ezt már nem fogom megtudni, leginkább azért, mert már nem az enyém az autó.
Üdvözlettel; Attila
Kedves Attila!
Bár felvetései nyilván igazak, mégis úgy sántít az érvelés - ráadásul több pontban is - , mint a háromlábú disznó. Kezdjük a matekkal. 600-700 Ft megtakarítást említett. El nem tudom képzelni, hogy jött ki ez az eredmény. Vagy a Lanos evett 5 litert benzinből 100 km-en, vagy volt occsó beszerzésű benzinjük. Netán el volt cseszve a gázvezérlő beállítása? Reálisan egy ekkora autó 7,5 literes átlagfogyasztása ma 30 Ft-ba kerül kilométerenként. Gázzal alsó hangon 40% a megtakarítás, vagyis évente az Ön esetében 120 000 Ft.
Írja is, hogy "akkor még nem volt köztudott" a benzin romlandósága. Értem. Azt viszont nem, hogy a benzin efféle tulajdonsága és az erről szóló információk hiánya miként írható a gázüzem számlájára?
Az ezt követő hivatkozása az injektorok koszolódásával kapcsolatban ugyanarra vezethető vissza. Vagyis gondos karbantartás és odafigyelés mellett ez nem történik meg, ennek ellenére azt írja, hogy a gázüzem elhagyása után megszűntek a problémák. Fantasztikus! Mégis minek kellett volna történni ebben az esetben? Nem rohasztották bele többé a benzint a tankba, és láss csodát, működött a helyváltoztató kézi készülék. :-)
A szelepfedél deformációját a gázüzemre visszavezetni már tényleg Hitchcock-i magaslat! :-) LPG-üzemben az égéstérben lezajló égési folyamat 120 Celsius fokkal magasabb, mint benzin használatával. Ez még abban az esetben se vezethet ilyen eredményhez, ha egy rosszul programozott gázvezérlő miatt az égési hőmérséklet ennél magasabbra rúg. Utóbbi esetben történnek meg azok a "rejtélyes" szelep beégések, melyekkel az Önhöz hasoló szkeptikusok igyekeznek a gázüzem rossz hírét kelteni.
A végére egy valós adat: egy évi 35 000 km-t futó, 7 literes fogyasztású autó évi 370 000 Ft-ot takarít meg a felhasználójának. Igen, ebben már benne van a gázrendszerre fordított extra karbantartási költség is! Eközben óvja a környezetet is. Ha az adott autó ennél magasabb fogyasztású, a megtérülés értelemszerűen gyorsabb! Ön dönt: szennyez és a benzinkutaknak adományozza ezt az összeget, vagy vigyáz a levegő tisztaságára, növeli a motor élettartamát és a megtakarításból elviszi a családját nyaralni!?
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu