Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.
Jelenleg egy 114.000 kilométert futott, diesel 2005-ös évjáratú Ford Focus tulajdonosa vagyok, amit újonnan vásároltam. A gépkocsival semmi problémám nincs, nagyon szeretem, megbízható, keveset fogyaszt, kötelező szervizeket megkapja!
Megfordult a fejembe, hogy esetleg lecserélném 1 vagy 2 éves autóra, abból a megfontolásból, hogy most kevesebb pénzzel kellene kiegészíteni a másik autó árát, többet kapnék ezért. Jelenleg, ahogy néztem 1.800.000,-Ft-ot lehetne érte kérni, és 3.000.000 Ft-ban határoztam meg a másik autó árának felső határát.
Ön szerint érdemes-e eladni a mostani autómat, vagy várjak vele még 2-3 évet, vagy most lenne érdemes a csere, és ha igen mit javasolna kombi diesel autóba?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Ricsi
Kedves Ricsi,
Ne cserélje le a Focust. Ha elégedett vele, nem kell nagyobb, gyorsabb, menőbb, piros autó, úgysem talál jobbat. Természetesen nincs egyedül azzal, hogy pár év elteltével valami változásra vágyna, de ha a racionális érveket nézzük, nehéz lenne védeni a felvázolt cserét.
Kiváltságos helyzetben van azzal, hogy új korától öné a Focus. Nem lehet túlbecsülni annak az értékét, hogy hiánytalanul ismeri az autó történetét, az alapos szervizeléstől a megtett kilométerekig. Bármilyen fiatal autót venne helyette, máris lenne több bizonytalan tényező, valóban annyit futott-e, nem hajtották-e kegyetlenül, cserélték-e a folyadékokat, kannás gázolajat töltöttek-e bele. Használtautó-vásárlásnál sajnos mindig van egy zsákbamacska-faktor. De ha azt feltételeznénk, hogy talál egy makulátlan előéletű egy-két éves gépet, pénzügyileg azzal is rosszul járna. A kulcsszó az értékvesztés.
Hatéves korára, bármennyire is fáj, már elbukta az autója értékének nagyobbik részét. Újkori vételára felszereltségtől függően 4-5 millió forint lehetett, rövid kutakodás után úgy láttam, az ön által becsült 1,8 helyett inkább 1,5 milliót kapna csak érte, noha használati értéke alig csökkent, ha vigyázott rá. Jó eséllyel simán elkerreg még százezer kilométert. Ha most adná el, az értékcsökkenési görbe lapos szakaszában szállna ki belőle.
Nézzük meg kicsit alaposabban, mi történne, ha most lecserélné egy 1-2 éves Focusra - hiszen elégedett a típussal, nincs szüksége másra. Egy ötvenezernél kevesebbet futott, jobban felszerelt kombiért bizony inkább 3,5 milliót kell letenni. Át kell íratni, eredetiségvizsgálatot kell csinálni, máris elment ötven-hatvanezer forint a levesbe. Majd három év múlva örülhet, ha kap érte 2 milliót. Évi ötszázezer bukó, de ki tudná ezt önnél jobban, hiszen éppen túl van ezen az időszakon. És csak halkan merem hozzátenni, hogy ugyanolyan autóban ülne, mint most.
Ezzel szemben, ha megtartja hatéves autóját még három évig, a jelenlegi árakból kiindulva évi százötvenezer értékvesztéssel kalkulálhat. Természetesen számítani kell arra, hogy túl a százezer kilométeren többet kell költeni a karbantartásra, mint eddig: a féktárcsák, az akkumulátor, a vezérműszíj mind cserére szorulhat, de ezek többsége tervezhető kiadás, bosszúságot nem okoz. Ha nem jön közbe egy alattomos kettőstömegű lendkerék vagy egy gonosz common rail hiba, évi százezer forint pluszkiadás tűnik reálisnak az újabb autóhoz képest.
A többi fenntartási költségen nem fog tudni spórolni az újabb autóval sem: kisebb fogyasztásra nem számíthat, kötelező biztosítás ugyanannyi, a teljesítményadó még kicsit drágább is (2010-es évjárat: 22770 forint, 2005-ös évjárat: 19800 forint). Ha a meghibásodás esélyét nézzük, egy öregebb autóval valóban nagyobb a lerohadás valószínűsége, de egy 2005-ös Focus esetében nem kell tartani a gyomorgörcstől.
Dőljön hátra. Jól döntött, amikor megvette az új Focust: mind Autódoktorunk, mind a Népítélet jó véleménnyel van róla. Ha még néhány évig használja, és a megmaradt pénzt jól befekteti, nagy valószínűséggel jobban jön ki a végén.
Üdv:
Stump András
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.