Öreg Mercedest hobbiautónak szabad?

2024.10.18. 15:48

Balló Marci vagyok, autókereskedő, a KRAFT Autó tulajdonosa. Sok ezer autót adtam már el, vagy vettem meg, és a saját, személyes benyomásaim, tapasztalataim alapján alkotok véleményt. Amit mondok nem szentírás, egy autó minősége elsősorban a gazdáján múlik, de megpróbálok segíteni.

Kedves Bence,

Olvastam a cikkedet egy Mercedes C124 300CE tesztről, ezért gondoltam hogy hozzád fordulnék tanácsokért. Céges autó mellé, első saját autóként vásárolnék egy Mercedes C124-est. Nincs tapasztalatom régi autókkal, de ez a forma mindig is tetszett, ezért gondoltam hogy ilyen vásárlásába vágnék bele. Csak hobbi autóként használnám, éves kilométer futást nem tudok egyenlőre tippelni se.

Amiben kérném a véleményeteket, hogy milyen motorral felszerelt változatot érdemes, keresni, megvenni? Mindenképpen automata váltós verziót szeretnék, elegendő a komfortos haladáshoz a 2.0L 136LE motor, vagy érdemesebb a 2.2L 16V 150LE motort? A 6 hengeresek persze csábítóbbak, és ritkábbak, drágábbak is, ezért inkább a 4 hengereseket néztem.

Felszereltség szempontjából, amit szeretnék az autóba: automata váltó, tetőablak, klíma, elektromos ablakok, ABS. Esetleg valamit még fontosnak gondoltok? Nincs szerelési tapasztalatom, bár az alap dolgokat azt gondolom kis segítséggel, tanulással majd meg tudnám oldani. Nem OT állapotot keresek, de olyat ami rendben van műszakilag, technikailag.

Mik azokat a dolgok, amikre figyelni kell vásárlásnál? Nézegetve a magyar használtautós oldalakat, csoportokat, elég kicsi a merítési lehetőség ebből a típus. Ha külföldről válogatnék, melyik országokban lenne érdemes szétnézni, hol lehetett ennek jelentős piaca (behozott autók alapján Olaszo., Németo., Spanyolo. látszik).

Válaszodat előre is köszönöm, Tisztelettel, Vágner László

Kedves László,

Bence hozzám továbbította megkeresését, mert úgy véli, nekem talán nagyobb a rálátásom az öreg Mercik témakörére, hiszen általában nekem is van itthon egy-egy példány.

A C124 remek választás, hiszen napról napra drágábban mérik, így befektetésnek sem utolsó, bár ehhez vagy meg kell venni a piac legjobb állapotú példányát drágán, és megőrizni a jóságát, vagy a leggyatrábbat és idővel rendbe rakni, amit viszont egyáltalán nem ajánlok, ha - ahogy írja is - nincs túl nagy szerelési tapasztalata. A probléma ugyanis főként az, hogy ezekhez egyre kevesebb az általános karbantartásokon túli alkatrész, ha pedig mégis talál valahol egy jó állapotú fabetétet, műanyag tartópöcköt vagy szöszmöszlécet a tetőablakhoz, akkor azt aranyárban mérik majd. Az pedig külön szerencse, hogy néhány speciális alkatrész még mindig beszerezhető a hivatalos csatornákon keresztül (Mercedes), csak annak az ára már tényleg könnyedén összekeverhető magával a cucc cikkszámával.

Vásárlásnál a korrózió, amire leginkább érdemes odafigyelni, mert ezek egészen hihetetlen módon képesek porrá rohadni, jó lakatost találni pedig szinte lehetetlen olyan áron, hogy azt egy átlag halandó képes legyen kifizetni. A 124-es esetében a sárvédők és a teljes padlólemez érintett az elrohadás témakörében, rendbe rakni pedig egyiket sem leányálom, ráadásul a költségekkel előre kalkulálni lehetetlen, ugyanis többnyire csak a lemez megbontása után derül ki, hogy mennyire van szétrohadva alatta a többi lemez.

A helyében én biztos, hogy leginkább a dél-olasz régióban keresgélnék, hiszen ott a klíma okán jóval kisebb az esély a durva rohadásra, cserébe az összes műanyag lakkhibás, a bőr, illetve a fabetétek pedig repedtek, elhasználtak lesznek, hiszen az évtizedek alatt szinte mindet kicsinálta már a magas UV. A spanyol ötlet sem rossz, csak onnan – a távolság miatt – hazahozni lesz nagyon drága.

Hobbiautónak a benzines egyébként jó választás, viszont annyira kevés jó állapotú C124 van már a piacon, hogy ennél jobban ne szűrje agyon majd a keresőt, inkább az állapot döntsön, mint a lóerő, ugyanis óriásit gyorsulni egyik sem fog, de a veteránozás vagy youngtimerezés amúgy sem erről szól.

Felszereltség szempontjából nyilván minél extrásabb, annál jobb - nemcsak használni, de befektetésként is -, arra viszont készüljön fel, hogy lehetnek hibák, például a néhány évtizedenként felújítandó váltó, a beázó tetőablak, a sosem túl üzembiztos klíma, a kupékon libegő keret nélküli ablakok, vagy a már rég elpusztult ABS kocka. Szóval a sok extra remek, csakhogy a gondok akkor kezdődnek majd, amikor ezek nem működnek, és szakembert kell keresni a múltból, aki megcsinálja őket, miután ön megszerezte a szükséges alkatrészeket a litván vagy lengyel webshopokból.

Remélem, nem sikerült elvennem a kedvét, mert a C124 amúgy egy remek autó, csak vegye meg a legjobb állapotú példányt a piacon, azzal is lesz majd tennivaló, csak valószínűleg nem annyi, hogy elrontsa a hétvégi kiruccanások hangulatát.

Üdv, Marci

Eladnád, de nem tudod mennyit ér az autód? Küldj levelet a mennyiter@mail.totalcar.hu címre, és ne feledd a részleteket. Amire szükség lesz: típus, évjárat, motor, váltó, kilométerfutás, főbb extrák és említésre méltó tulajdonságok. A legjobb, ha a rendszámot sem feleded, amit később a cikkben nem fogunk közölni.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.