Gázolajos, kompresszoros átmosás: tébolyult olajcsere módszert szabad-e
Tisztelt Olajdoktor!
Egyik ismerősöm házilagos olajcsere-módszerét szeretném megosztani, egyben kikérni a véleményét a módszer hatékonyságával/kártékonyságával kapcsolatban.
A művelet a következőképpen zajlik:
- leengedi az olajat, a szűrő marad
- a leeresztőcsavar visszacsavarása nélkül kb 2 l gázolajjal átöblíti a motort, utána kompresszorral kifújatja a benne maradt gázolajat
- noname "teszkós" olajjal feltölti a motort és megy vele egy kb 5-10 km-es, kihúzatásoktól sem mentes kört
- ennek leengedése után megismétli a gázolajos-kompresszoros átöblítést
- cseréli a szűrőt és feltölti a végleges, minőségi olajjal.
Indoklása szerint a közönséges leengedem-feltöltöm cserék hátránya, hogy az elhasznált olaj és vele együtt a szennyeződés egy része a motorban marad, beszennyezve az új olajat, csökkentve annak hatékonyságát. Tény, hogy a csere után a nívópálcán színtelen az olaj és lassabban éri el a sárgás-barnás színét, viszont akinek ezt eddig elmeséltem, a haját fogta a gázolaj-öblítéses módszertől. Az autónak (látszólag) semmi baja nem lett.
Önnek mi a véleménye? Az autó egyébként Suzuki Swift 2002 1,3 16V, az olaj Castrol Magnatec 10W40
Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Gábor
Kedves Gábor!
Többször elolvastam az ön által leírtakat és az Üvegtigrisből jutott eszembe az a jelenet, amikor Rudolf Péter és az édesapját alakító Bodrogi Gyula beszélgetnek és Rudolf megkérdezi, hogy: Te… Szerinted is rossz helyen van ez a kocsi? Bodrogi körbenéz és azt mondja: Nem, fiam. Jó helyen van ez a kocsi. Te vagy rossz helyen. :-)
Mintha rossz dimenziójába kerültem volna a világnak. :-)
Vannak azok a pillanatok, amikor az ember megáll és hosszasan vakarja a fejét és bárhogy nézi, nem érti. A véleményemet kérdezte, amit úgy tudok kezdeni, hogy ő egy gondos ember, aki szeretne vigyázni az autójára, de a nagy igyekezetben csak kárt okoz. Nem akarom megbántani, de túl sok a kolléga ideje és pénze, valamint nem tudja, mit csinál. Ezen felül ez erősen káros a motorra és a környezetre is. Én arra kérem, hogy ezt a gyakorlatot adja fel.
A gázolaj viszkozitása tökéletesen alkalmatlan egy belső égésű motor kenési rendszerében való használatra. Nem képes meggátolni a fémes érintkezést (száraz súrlódás) a csapágyakban. A hengerfalon könnyen jut be az égéstérbe. Van itt olyan is, hogy a gázolaj lobbanáspontja 50 és 100 Celsius között van kb. A duggatyúfenéken vagy a csapágyakban ennél nagyobb hőmérsékletek vannak. Mi van, ha van megfelelő oxigén is és begyullad a gázolaj? (Mondjuk a futás ugyan szégyen de hasznos, ahogyan a mondás is mondja. :-) )
A tescós noname olaj is valakinek a gyártmánya. Simán lehet megfelelő is. Ezt ki kell fizetni, majd ki kell dobni a szemétbe, ami az előbb leengedett gázolajjal együtt már 6-8 liter veszélyes hulladék, ami teljesen feleslegesen és buta módon keletkezik.
Majd jön az újabb gázolajos mutatvány, ami újabb komoly motorkopás, majd még 4 liter veszélyes hulladék és kidobott pénz. Majd jön a valódi és valójában egyetlen szükséges lépés, a szűrőcsere és a motorolaj feltöltése.
Mit csinált a kolléga eddig:
- Elköltött 6000 forintot gázolajra, ami kuka.
- Elköltött 4000 forintot motorolajra, ami kuka.
- Eltöltött 2 órát, ami helyett sétálhatott volna egyet a természetben vagy pihenhetett volna, esetleg műszaki szakirodalmat olvasva közben.
- Egészen biztosan beletett a motorba pár ezer kilométernek megfelelő motorkopást álló helyzetben.
Mindezt azért, hogy lassabban “barnuljon” az olaj a 2002-es Swiftben. Miért hiszi a kolléga, hogy a motorolaj sötétedés egy probléma? Miért gondolja, hogy a leeresztett fáradtolajban levő szennyezők eltávolítása elegendő a kellő motortisztasághoz? Ha a motorolaj sötétedik, az azt jelenti, hogy összegyűjti a szennyezőket. Egy megfelelő csereperiódussal és egy jó olajszűrővel tehet a legtöbbet az autója műszaki állagának a megóvásáért.
Mivel egy gondos emberről beszélünk, aki szeretne vigyázni az autójára, ezért én szeretném, ha megfogadná a tanácsomat. A szigorú csereperiódusa ennek az autónak 5000 km vagy 6 hónap (A normál igénybevételnél ez 15000 km illetve 1 év). Ha a szigorúra áll rá a kolléga és annyit csinál, hogy a periódus végén leengedi az olajat és eltávolítja a használt szűrőt (melyeket egy benzinkúton gondosan és szabályosan lead), majd feltölti az autót a friss olajjal, akkor mindent megtett, amit meg kell tennie. Nyilván a levegőszűrő és az üzemanyagszűrő cseréje is kapcsolódik előbb-utóbb ehhez a folyamathoz.
Motorolajat a motorba! Gázolajat a dízel tankjába! Szabadság! (Ezeket nem összekeverni!) :-)
Üdv.: Olajdoki

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
