Gázolajos, kompresszoros átmosás: tébolyult olajcsere módszert szabad-e

2025.01.23. 17:02

Tisztelt Olajdoktor!

Egyik ismerősöm házilagos olajcsere-módszerét szeretném megosztani, egyben kikérni a véleményét a módszer hatékonyságával/kártékonyságával kapcsolatban.

A művelet a következőképpen zajlik:

- leengedi az olajat, a szűrő marad

- a leeresztőcsavar visszacsavarása nélkül kb 2 l gázolajjal átöblíti a motort, utána kompresszorral kifújatja a benne maradt gázolajat

- noname "teszkós" olajjal feltölti a motort és megy vele egy kb 5-10 km-es, kihúzatásoktól sem mentes kört

- ennek leengedése után megismétli a gázolajos-kompresszoros átöblítést

- cseréli a szűrőt és feltölti a végleges, minőségi olajjal.

Indoklása szerint a közönséges leengedem-feltöltöm cserék hátránya, hogy az elhasznált olaj és vele együtt a szennyeződés egy része a motorban marad, beszennyezve az új olajat, csökkentve annak hatékonyságát. Tény, hogy a csere után a nívópálcán színtelen az olaj és lassabban éri el a sárgás-barnás színét, viszont akinek ezt eddig elmeséltem, a haját fogta a gázolaj-öblítéses módszertől. Az autónak (látszólag) semmi baja nem lett.

Önnek mi a véleménye? Az autó egyébként Suzuki Swift 2002 1,3 16V, az olaj Castrol Magnatec 10W40

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Gábor

Kedves Gábor!

Többször elolvastam az ön által leírtakat és az Üvegtigrisből jutott eszembe az a jelenet, amikor Rudolf Péter és az édesapját alakító Bodrogi Gyula beszélgetnek és Rudolf megkérdezi, hogy: Te… Szerinted is rossz helyen van ez a kocsi? Bodrogi körbenéz és azt mondja: Nem, fiam. Jó helyen van ez a kocsi. Te vagy rossz helyen. :-)

Mintha rossz dimenziójába kerültem volna a világnak. :-)

Vannak azok a pillanatok, amikor az ember megáll és hosszasan vakarja a fejét és bárhogy nézi, nem érti. A véleményemet kérdezte, amit úgy tudok kezdeni, hogy ő egy gondos ember, aki szeretne vigyázni az autójára, de a nagy igyekezetben csak kárt okoz. Nem akarom megbántani, de túl sok a kolléga ideje és pénze, valamint nem tudja, mit csinál. Ezen felül ez erősen káros a motorra és a környezetre is. Én arra kérem, hogy ezt a gyakorlatot adja fel.

A gázolaj viszkozitása tökéletesen alkalmatlan egy belső égésű motor kenési rendszerében való használatra. Nem képes meggátolni a fémes érintkezést (száraz súrlódás) a csapágyakban. A hengerfalon könnyen jut be az égéstérbe. Van itt olyan is, hogy a gázolaj lobbanáspontja 50 és 100 Celsius között van kb. A duggatyúfenéken vagy a csapágyakban ennél nagyobb hőmérsékletek vannak. Mi van, ha van megfelelő oxigén is és begyullad a gázolaj? (Mondjuk a futás ugyan szégyen de hasznos, ahogyan a mondás is mondja. :-) )

A tescós noname olaj is valakinek a gyártmánya. Simán lehet megfelelő is. Ezt ki kell fizetni, majd ki kell dobni a szemétbe, ami az előbb leengedett gázolajjal együtt már 6-8 liter veszélyes hulladék, ami teljesen feleslegesen és buta módon keletkezik.

Majd jön az újabb gázolajos mutatvány, ami újabb komoly motorkopás, majd még 4 liter veszélyes hulladék és kidobott pénz. Majd jön a valódi és valójában egyetlen szükséges lépés, a szűrőcsere és a motorolaj feltöltése.

Mit csinált a kolléga eddig:

- Elköltött 6000 forintot gázolajra, ami kuka.

- Elköltött 4000 forintot motorolajra, ami kuka.

- Eltöltött 2 órát, ami helyett sétálhatott volna egyet a természetben vagy pihenhetett volna, esetleg műszaki szakirodalmat olvasva közben.

- Egészen biztosan beletett a motorba pár ezer kilométernek megfelelő motorkopást álló helyzetben.

Mindezt azért, hogy lassabban “barnuljon” az olaj a 2002-es Swiftben. Miért hiszi a kolléga, hogy a motorolaj sötétedés egy probléma? Miért gondolja, hogy a leeresztett fáradtolajban levő szennyezők eltávolítása elegendő a kellő motortisztasághoz? Ha a motorolaj sötétedik, az azt jelenti, hogy összegyűjti a szennyezőket. Egy megfelelő csereperiódussal és egy jó olajszűrővel tehet a legtöbbet az autója műszaki állagának a megóvásáért.

Mivel egy gondos emberről beszélünk, aki szeretne vigyázni az autójára, ezért én szeretném, ha megfogadná a tanácsomat. A szigorú csereperiódusa ennek az autónak 5000 km vagy 6 hónap (A normál igénybevételnél ez 15000 km illetve 1 év). Ha a szigorúra áll rá a kolléga és annyit csinál, hogy a periódus végén leengedi az olajat és eltávolítja a használt szűrőt (melyeket egy benzinkúton gondosan és szabályosan lead), majd feltölti az autót a friss olajjal, akkor mindent megtett, amit meg kell tennie. Nyilván a levegőszűrő és az üzemanyagszűrő cseréje is kapcsolódik előbb-utóbb ehhez a folyamathoz.

Motorolajat a motorba! Gázolajat a dízel tankjába! Szabadság! (Ezeket nem összekeverni!) :-)

Üdv.: Olajdoki