Villanypásztor: Mit tegyek, ha hónapokig áll a villanyautóm?
Vásároltam egy Hyundai Ioniq 38 kWh-ás EV autót Ausztriában. A honosításig 2 hónapot kell várni minden átlagos magyar állampolgárnak, így nekem is. Nincs érvényes rendszámtáblám.
Mit tegyek, hogy állásában a legkevésbé degradálódjon az akkumulátor?
Köszönettel Orbán Ferenc
Kedves Ferenc,
A kérdésre a rövid válaszom az, hogy nyissa fel a motorháztetőt, ahol az akku van, zárja be az autót, várjon 5-10 percet, míg teljesen elalszik az autó és lekapcsolja a 12V-os rendszereit is, majd szedje le a 12V-os akku valamelyik, könnyebben leszedhető akkusaruját; ez általában a negatív szokott lenni. A legtöbb problémát ugyanis a 12V-os akku lemerülése okozza, ami magával rántja a nagy akkut is. Javaslom továbbá, hogy 2 hónapos tárolás esetén a nagyfeszültségű akku ne legyen 100 százalékra töltve, mert felesleges. 60-80 százalékos töltöttség teljesen jó.
A kérdésre a teljes válaszom pedig az alábbi:
2-3 hetes tárolás egy elektromos autónál nem számít soknak. Ilyenkor csak arra kell ügyelni, hogy ne fogyasszon semmi extra 12V-os elektronika: ki kell kapcsolni minden időzített funkciót, ki kell húzni az OBD csatlakozóba bedugott extra adatrögzítőt, ha van (mert időnként felébresztheti az autót), és a mobil telefonos applikációkon sem kell nézegetni az akku töltöttségét ugyanezen okból... Nem fog érdemben változni amúgy sem. Javasolt tárolásnál nem 100 százalékos töltöttségen hagyni, mert a maximális töltöttség esetén a tűzveszély is némileg nagyobb.
2-3 hónapos tárolásnál már ezekre fokozottan oda kell figyelni; ami a legfontosabb, hogy minél tovább tároljuk az autót, annál alacsonyabb töltöttséggel kell lerakni, pont a degradáció miatt. Kb. 40 százalékos töltöttségen egy nagyfesz. akkumulátor 1-1,5 évet is kibír, de 2-3 hónap esetén az is elég, ha 60-80 százalék környékén hagyjuk. 40 százalék alatt az önkisülés lehet problémás, pláne télen; felette meg már picit, de kezd nőni a degradáció. Viszont mivel a 12V-os rendszerek folyamatosan felébrednek az elektromos autóknál, a hosszú távú tárolásnak pont a 12V-os akku a gátja: a kis akku állandóan merül, amit a nagy akkuról próbál után tölteni az autó - ezzel mindkettőt lemerítve. Azzal, hogy lekötjük a 12V-os akku egyik saruját, ezt a lemerülést meg tudjuk akadályozni - bár azt is fontos tudni, hogy 3 hónapon túl már a 12V akku önkisülése olyan mérvű lehet, hogy azt is tölteni szükséges közönséges 12V-os akkutöltővel.
A hosszabb távra lerakott autónál elsőnek a 12V-os akku töltöttségét kell ellenőrizni; ha ugyanis az nem éri el a minimum 12,2V-ot, az elektromos autók néhány vezérlőegysége hibákat dobhat, "karácsonyfa" lesz a műszerfal, mert egy hibás részegység miatt fél tucat másik is hibát érzékel. Tehát amennyiben szükséges, célszerű a 12V-os akkut feltölteni, vagy minimum bebikázni az elindításig. Onnantól fogva az elektromos autók DC/DC konvertere már gondoskodik a kis akku feltöltéséről a nagy akkuból, ha az autó aktív állapotban van. A hosszabb tárolás után a nagyfesz. akku celláinak feszültsége elmászhat egymástól, emiatt a hatótáv kijelzés téves lehet, ill. az első 100 százalékos töltés extra sokáig tarthat a balanszolás (cella-feszültség kiegyenlítés) miatt. Ez normális jelenség ilyenkor. De 2-3 töltés után egészen biztosan visszanyeri az eredeti állapotát, ezen kár is aggódni.
Üdvözlettel: VillanyPásztor
Nem tölt a verda? Zavar a kábelek égett műanyag szaga? Otthon tuningolnád az akkupakkot? Gyónd meg elektromos autós problémád emailben rezidens villanypásztorunknak mielőtt még bajt csinálsz, a válaszokat Varsányi Péter informatikai és méréstechnikus celebrálja, a vízöntő jegyében.
Kérdéseid IDE kattintva teheted fel, és a mester már írja is a megoldást!