Szofisztikált szörnyeteg
Egy ilyen autót legjobb olyan helyen kipróbálni, ahol jó út van, rendőr viszont egy sincs. Még jobb, ha mindjárt meghajthatjuk betonon és földúton is. Az ádándi ralikrossz pálya pontosan ilyen hely.
Ádándon már jártunk, jól ismerjük ezt a rövid és biztonságos, ennek ellenére nagy figyelmet igénylő pályát. Az aszfaltot sok helyen laza talaj váltja fel, egymást érik a lassú és a közepesen gyors kanyarok. A nagyjából egy kilométeres szakasz inkább technikás, mint gyors, ennek ellenére lehet zúzni és negyediket váltani, de borulni szerencsére nehéz – mi legalábbis megúsztuk már egyszer, amikor a Subaru WRX STi-t gyilkoltuk, majd még egyszer, egy fillérekből épített, mégis zseniális, pehelysúlyú szöcske volánjánál.
Ezúttal a Lancer Evo X-en volt a sor – a Mitsubishi igazából EVOLUTION-nek nevezi, de ha egyszer Evo X, akkor Evo X, kérem, nézzék el nekem, ha így hívom. Mielőtt virtuálisan beülnénk, sőt, még mielőtt vetnénk rá egy pillantást, kötelességemnek érzem, hogy megdöntsek egy városi legendát. Mivel a Mitsubishinek és a Subarunak komoly ralis hagyományai vannak, ráadásul az utcai csúcsmodelleknek, amellett, hogy papíron hasonló teljesítménnyel büszkélkedhetnek, mint a hasonló nevű WRC versenyautók, még összkerék-hajtásuk is van, ezért az emberek hajlamosak azt hinni, hogy ezekkel a kocsikkal bátran mehetünk olyan útfelületen, amilyenen a ralisok versenyeznek.
Ez így ebben a formában igaz is, az akciónak azonban lesznek következményei, a legkülönfélébb alkatrészeket tehetjük ugyanis tönkre. Ezek az autók kiváló alapot szolgáltatnak ahhoz, hogy igazi raliautót építsünk belőlük, de abban a formában, ahogy a szalonból kigördülnek, nem alkalmasak rá, hogy dimbes-dombos, egyenetlen, kövekkel és sok kátyúval tarkított földúton zúzzunk velük, legalábbis huzamosabb ideig biztosan nem.
Háromszáz lóerő ide, raliból származtatott összkerékhajtás oda, ezek valójában utcai autók, melyeket egyértelműen aszfaltra optimalizáltak. Nincs olyan hasmagasságuk és nincs rajtuk igazán komoly kartervédő sem, hogy csak a legalapvetőbb dolgokat említsem. Ettől persze nem dőlt meg az elmélet, mely szerint tetszőleges útfelületen A-ból B-be vagy Impreza WRX STi-vel, vagy Mitsubishi Lancer Evóval lehet eljutni a leggyorsabban, de a tetszőleges felületet kéretik nem szó szerint értelmezni. Egyszerűen csak arról van szó, hogy pocsék minőségű aszfaltúton vagy kevésbé pocsék minőségű földúton – ahol jóérzésű sportkocsi legfeljebb csak poroszkál, ha bemerészkedik egyáltalán – ezeknek a gépeknek nem lesz gondja.
Versenytempóban száguldozni egy ralikrosszpályán azonban még egy STi-nek, vagy egy Lancer Evónak is sok, ez van. Ha ilyen körülmények között szeretnénk használni őket, ki kell cserélnünk néhány alkatrészt. A tesztelt modell már túl volt a szükséges változtatásokon, így bírta a gyűrődést. Nem volt benne motor- vagy féktuning, csak felkeményítették a lengéscsillapítókat és megvédték azokat a kényes területeket – karter, olajhűtő –, melyek megsérülhetnek. A hátsó üléseket kikapták, hogy beférjen a bukócső, mely, ha minden jól megy, csak keseríti az ember életét a ki- és beszállásnál, borulásnál azonban jó szolgálatot tehet.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
