Az ovisok nem hülyék
Adatlap Citroën C3 Picasso Exclusive - 2009
Adatlap Kia Soul Ex - 2009
Versenytársak
Ugyanannyiba kerülnek, nagyjából ugyanakkorák, a motorjaik között sincs nagy eltérés. Oldalról nézve kiderül, hogy az alapformájuk is ugyanolyan: van egy nagyobb doboz az embereknek, akiket el kell szállítani, az elején pedig egy kisebb doboz a motornak, mert azt is rakni kell valahová. Igaz, a Citroënnél még farigcsáltak annyit rajta, hogy ez a dobozszerűség ne legyen túl sarkos, de a lényegen ez nem változtat.
Amikor egy ovisnak azt mondják, hogy rajzolj egy autót, nagyjából ilyesmi lesz a végeredmény, mert az ovisok még nem gondolkodnak laposnak látszó tepsikben, faék-jellegű hátsókerekes izékben, meg buborékformájú borzalmakban. Csak beférjen apa, anya, a tesó, meg én. Ennyi.
A vicc az, hogy ezek tulajdonképpen kiskocsik. A Soul négy méter és tíz centi, a Citroën is csak két centivel rövidebb nála, ami ma már gyakorlatilag a kisautók hossza, vagy ha nem, akkor egy-két éven belül az lesz.
Belül ebből nem sok érzékelhető, mert hihetetlenül tágasak. Ebben a dobozformában tényleg lehet valami, az ovisok nem hülyék. Elöl persze nem kunszt, de hátul is egészen nagy a hely. Sőt, az ülések elég hosszúak és jó magasak ahhoz, hogy alátámasszák a combot, tényleg ritka az az autó, aminek ennyire jók a hátsó ülései, beleértve a nagyobb egyterűeket is. Azoknál fontosabb szempont, hogy kivehetők legyenek az ülések, ezért inkább csinálnak három kempingszéket, mint egy normális egybepadot. Amit a Citroënben még tologatni is lehet.
Külön már teszteltük a Soult és a C3 Picassót, de így, egymás mellett mégis feltűnőbb az egyetlen komoly különbség: a Soulban lényegében jelképes a csomagtartó, míg a Citroëné használható méretű. A hivatalos műszaki adatokban ez annyit tesz, hogy a Citroëné 385 literes, a Kiáé meg 340. Ez már szemre sem stimmelt, mert a Soulé alig hosszabb egy arasznál. Gyorsan bepötyögtem a kia.de címet, mert tudjuk: a csomagtartó méricskélés bajnokai a VDA-normákat használják, azaz a Német Autóipari Szövetségét. Szóval, ha van hely, ahol nem lehet a nevükkel szédelegni, az Németország.
Nocsak! A német Kia oldalról letöltött prospektusból kiderül, hogy a duplafenekű csomagtartó – mint amilyen a tesztautóé – 222 literes. Ez egy kisautóhoz is kicsi. A 340 liter valószínűleg a szimplafenekű és (szerintem pótkerék nélküli) verzióé lehet, de semmiképp sem ezé. Nyilván a Citroëné is azzal jön ki 385 literre, hogy a padló alatti rekeszt belemérik, bár ez nem változtat a lényegen: a Picasso fölényesen nagyobb csomagterű. Arról nem is beszélve, hogy a hátsó ülések előretolásával már 500 literes.
A karosszériák összehasonlítgatása még egy dologra fényt derít. Azért a Kia ülései elöl és hátul kényelmesebbek, főleg nagy emberek számára, egyszerűen azért, mert hosszabbak. A C3 azzal vág vissza, hogy a kormánya tengelyirányban is állítható, és lényegesen jobb belőle a kilátás. És nem csak felfelé, mert óriási tetőablaka van (ez extra), hanem a két vékonyka első tetőoszlop miatt is. A Kiában csak egy van, de az vastagabb. Tolatni is nehezebb a Kiával, mert nem látni semmit, de ezt ellensúlyozza 150 ezerért a tolatókamera, aminek a képét a belső tükörben látjuk, igaz, nem túl jó minőségben.
Nem titok, hogy ezek a tesztautók már nem újak. A két cég PR-osztályának hatékonyságát jelzi, hogy nagyjából egy időben jelent meg a két típus, és mindkét tesztjárgányban 18 ezer kilométer volt. Ettől félig-meddig használtteszt is lett az összehasonlításból.
Milyen két tesztautó 18 ezer kilométerrel? Parajelenségek? Széthulló utastér? Vagy más? Lapozzon!