Jó dolog a villany hőskorában élni?
Hazai bemutató: REVA NXR
A REVA magyarországi importőre új modell bemutatására hívott minket az Aréna Plazába. Talán stílszerűbb lett volna az eseményt közvetlenül az Electro World előtt tartani, de így is érdekes volt. Megismertük az első vevőt, aki aztán leliftezett az új REVÁ-jával a földszintre és kipróbálta.
Gyors memóriafrissítés az elején azoknak, akik nem tudják, mi is az a REVA: egy elektromos járműveket készítő indiai cég, akik 2001 óta a legnagyobb példányszámban adtak el ilyesmit a világon, a megdöbbentő külsejű REVAi személyében. Ha járt valaki Londonban, láthatott ilyet, elég sokat. Én a földbe gyökereztem, amikor megláttam a démoni közlekedő fülkét (ott G-Wiz néven árulják), amelyről kiderült, hogy bántatlanul behajthat és parkolhat a zsúfolt világvárosban. Nyilván ezért vették a britek.
Aztán a Top Gear nekiküldte egy asztalnak, és a drámai törésteszt elkaszálta a járgányt. Elég masszív asztal volt. (Aki nem látta, a videót megtalálja Koncz Jani REVA-tesztjében, ha ide kattint.) Viszont tény, hogy Angliát nehéz a globális felmelegedéssel riogatni, nem hiszem, hogy sírva fakadnának, ha kevesebbet esne az eső, és többet sütne a nap.
Időközben Frankfurtban bemutattak két újdonságot, amiről szintén megemlékeztünk. Most ezeknek a hazai bemutatójára mentem el: a négyüléses REVA NXR-ére és a kétüléses NXG-ére. Mint ígérték, megismerkedhettünk az első magyar vevővel, őszintén szólva ez is érdekelt. Ki vesz ilyet?
A sajttájon kiderült, hogy milyen jó is 389 forintért tankolni – ennyi elektromos energiát nyel el a kétüléses REVAi akkucsomagja, igaz, ezt nem érdemes egy tizenezer forintos benzintankolással összevetni. Ennyivel 80 kilométert megy el a REVA, tehát a városban 8,5 litert fogyasztó saját kocsim esetében ezt maximum 6,8 liter benzin árával szabad összevetni, azaz 1900 forinttal. De így is jó.
Abból sem csináltak titkot, hogy európai gyártóbázist keresnek, és ezek között igen erős jelölt Magyarország. Eztán megláthattuk az első magyar példányt, amelyet egy debreceni hölgy vett meg. Ennek tiszteletére kapott egy oklevelet és egy villanyfogyasztás-mérőt is. Ahogy az a képeken látható, Törökné Borka Edit egy merész színt választott, de volt hozzá passzoló sálja, sőt, szerintem a smink is az elektromos járműhöz készült.
Mindig is tiszteltem a hozzá hasonló embereket. Lehet, hogy majd száz év múlva őt emlegeti az utókor a hazai villanyautózás pionírjaként, ahogy Hatschek Bélát, az első Benz Velo tulajdonosát az első magyar autósként? Igaz, itthon volt már korábban pár ember, akik villannyal jártak, Trabantot építettek át elektromos hajtásúra és hasonlók. Sőt, a saját szememmel láttam a '90-es évek elején a BKV elektromos Tavriáját, a jövő előhírnökét.
A sajttáj végén elkaptam Editet, mert cseppet sem nem tűnt őrültnek. Megkérdeztem, hogy mire fogja használni az autót, és egyáltalán, mivel foglalkozik. Elárulta: adótanácsadó és könyvvizsgáló, és az ügyfelekhez fog járkálni vele Debrecenben.
Hűha, gondoltam, akkor biztos kiszámolta, hogy megéri. Mondja, hogy persze, sőt, meggyőzte az importőrt, hogy távolítsa el a semmire nem jó hátsó mini üléseket, építsen be egy rácsot, és adja teherautóként. Így nem csupán a cégautó után fizetendő adót és a teljesítményadót ússza meg, de még az áfát is visszaigényelheti. Persze van egy kétezres dízel Avensisük, de minek járjon azzal a nagy kocsival, ha ezzel sokkal olcsóbb?
Visszatérve a sajttájra, a nagy dobás mégiscsak a két új modell volt, valószínűleg ugyanazokat a prototípusokat leplezték le nálunk, amelyeket Frankfurtban is láthattunk. Az NXR a négyüléses, igazi autó, szemben a REVAi-vel, amely négykerekű motorkerékpárként áll a törvény színe előtt. Arra azért megkértek minket, hogy a belsejéről említsük meg: ez még nem végleges. A gyártás az év végén kezdődik, addig még módosul a dizájn és az anyagminőség. A hazai piacon jövő nyárra várják az NXR-t, de sajnos a pontos árát nem tudtuk meg.
Az eddigi információkból azt lehet kihámozni, hogy a villanyautózás teljesen más üzleti modellt igényel, mert lesz egy alapár, amit egy mobilitási díj egészít ki. Utóbbi magában foglalja az akkuk finanszírozását, a karbantartást, a téli- és nyári gumikat, továbbá a biztosítást. A négyülésesből lesz ólomakkus és lítium-ionos verzió is, az elsőnek 10 ezer, a másiknak 15 ezer euró körüli alapárat mondanak európai szinten, amihez még hozzájön a mobilitási díj. Szabó János, az importőr vezérigazgatója 165 euró körüli havi díjat jósol az ólomakkus NXR-hez, de erről még folynak a tárgyalások a finanszírozóval. Az NXG sportkocsinak hívott kétülésest 2011-től fogják gyártani.
És milyen vezetni az új, négyüléses REVÁ-t? Lapozzon!