Ki a fene gondolná, hogy a tesztvezetésre szánt összkerekes BMW-k nem a terepakadályokat leküzdve lesznek iszonyat koszosak, hanem a közúton? Aztán meg irány a terep, tiszta fémpallókon egyensúlyozás, és hasonlók.
Már láttam élőben az X1-est Frankfurtban, az autószalonon, de ott akkora volt a tumultus és a kapkodás, hogy nem igazán került a helyére a fejemben. Most, amikor megérkeztem a hazai BMW-rendezvények kedvenc golfklubjába, és megláttam a parkolóban, egyből leesett.
Hiszen ez egy 3-as kombi!
De csak nagyjából. Milliméterre stimmel a tengelytáv, a hossza is közel annyi, de még a tank is ugyanakkora. Viszont van pár apróság, ami jelzi: azért megdolgoztak az X1-esért. A szabad magassága öt és fél centivel nagyobb, viszont az egész kocsi már 13 centivel magasabb. Vagyis, kis fejszámolgatás után kijön a szöveges feladat megfejtése: messze nem ugyanaz a bódé, az X1 belmagassága nagyobb 7-8 centivel.
Persze a BMW is csinálhatott volna simán egy emelt kombit, ahogy a Volvo az XC70-est kitalálta, de ma sorozatban termelik a cégek a hasonlókat, akár egy VW Polóból is van. Egy ilyen, körbeműanyagozott izét talán nem akart a BMW. Ha szétnézünk az utakon, akkor láthatjuk, alig vannak ilyenek, tán a Volvót és a Subaru Outbacket leszámítva.
Ekkor történhetett az, hogy a marketingosztály és a formatervezők tartottak egy komolyabb meetinget, és kitalálták, hogy úgy szabják át a kocsit, hogy SUV-nak nézzék az emberek. Hát, sikerült. Az oldalán olyanok a domborítások, hogy rövidebbnek és magasabbnak tűnjön, de az orr és a fenék is rájátszik erre. Persze magasabb is, de nem annyival, ezért a gyári fotók alapján az én fejemben terepjáró-szerűség volt az X1, a mai napig. Mostantól inkább kombiszerűség. De legalább ugyanott készülhet, ahol a hármasok és az egyesek: Lipcsében.
Az X1 xDrive-ja
A BMW-féle összkerékhajtás érdekessége, hogy az autó alapból nem elsőkerekes, ahogy szokás, hanem – mint minden más BMW – hátsókerék-hajtású. Erre kapcsolódik rá egy villanymotor által működtetett lamellás kuplunggal az első hajtás. A 4x4 rendszer vezérlésének főnöke a stabilizáló elektronika (DSC), ez dönti el, hogy épp mire van szükség, melyik tengelyre kell több nyomaték. Az arányok 50:50-től (e:h) 0-100 százalékig változhatnak, sima egyenes menetben 40 százalék jut előre és 60 hátra. Az X1 esetében opció az úgynevezett Performance Control, amit azért találtak ki, hogy az összkerékhajtás miatt alulkormányzottságra hajlamosabb autót szó szerint visszahúzza a semleges irányba. Mit is csinál? Ha az autó orra kezd lecsúszni az ívről, hátul, a belső íven menő kereket megfékezi és ezzel több nyomatékot juttat a külső íven haladó oldalra – ez a nyomaték téríti vissza az autó elejét a jó irányba. A Performance Control nem összekeverendő az X6-os Dynamic Performance Controljával, amely lényegében egy aktív hátsó differenciálmű, szemben az X1 egyszerűbb megoldásával, ami tulajdonképpen egy szoftver – 43 800 forintért. Az X1 érdekessége még, hogy megvehető egyszerű hátsókerék-hajtással is (sDrive 18d és 20d), bár ez műszakilag nem lehet nagy kihívás abban a gyárban, ahol ezerszám készülnek a normál hátsókerekes hármasok. Ezek egyébként az X1 sorozat legtakarékosabb tagjai.
A fejtágítás után pörgős közúti teszt, majd kis mesterséges pálya. Bírja? Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
