Oszt’ meg-e tud ez mozdúni?

Teszt: Volvo S80 1.6D Drive (2009)

2010.01.19. 07:07 Módosítva: 2010.01.19. 11:00

Adatlap Volvo S80 Momentum 1.6D DRIVe - 2009

  • 1560 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 109 LE @ 4000 rpm
  • 240 Nm @ 1750 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.0 másodperc
  • Végsebesség:
    190 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 9 500 000 Ft

Végy egy terjengős, borzalmas biztonságú, félháznyi páncélszekrénybe oltott autót. Tedd bele a feleséged hajszárítójának a motorját. Tud-e majd menni? Egyáltalán, el lehet vele indulni a lámpától? Minderre választ ad tesztünk.

Egyszer írtam egy publicisztikát a magyar ember autóvásárlási szokásairól, persze még jóval a krach előtt. Röviden: annyi volt a cikkben, hogy ha tehetjük, mi a legnagyobb, legcsillogóbb, legújabb autót vesszük, amire még egyáltalán ki tudjuk köhögni a zsét, és letojjuk, ha nincs benne extra – azaz a klíma kötelező – és ha kicsi a motor. Csak a bódé nagy legyen, hogy mindenki lássa. Akkor találtam ki az emblémátlanított, fekete ablakos, gyári sportkéményes, háromhengeres motorral szerelt BMW 712i figuráját, mint az abszolút magyar sikermodellt. Azóta persze a válság lenyomott egy sallert a saját takarójuknál tovább nyújtózkodóknak, ma már talán mások a viszonyok.

Hát kérem, ha nem is a BMW, de a Volvo megcsinálta a 712i-t. Ők úgy hívják: S80 1.6D Drive. Elvégre nem lehet egész Európában egységes a számozás... A lényeg: a Volvo a kisebb autóiba a Citroen zseniálisan jó 1,6-os, közös nyomócsöves dízelét használja. Benne van ez a C30-ban, az S40-ben, a V50-ben, a C70-ben... Mostantól benne lesz az S80-ban is. Anyám, borogass.

A trendet ismerjük: egyfelől minden gyártónak kötelező teljesítenie bizonyos szén-dioxid kibocsátási határértékeket, és ha a kombinált eladási paletta túllépi a számára engedélyezett mennyiséget, fizet. Nem keveset. Meg most válság van, ilyenkor jobban el lehet adni a kis fogyasztású gépeket, mint az iszákosokat, nem beszélve az Európa több nagyvárosában érvénybe lépett, alacsony emissziójú zónák létrejöttéről, amelyekbe csak szerény g/km értékű autók léphetnek be büntetlenül. Ezé a nagy batáré 129 g/km, tehát kisautónyi.

Másfelől viszont a testes autó továbbra is elegáns, nem beszélve arról, hogy az esetek többségében kényelmesebb is a kisebbnél. Mit tesz a gyártó? Beműti a kicsi motort egy nagy testbe, és megnézi, mit reagál a nép. Az első ilyen riogatás a Mercedes-Benz S250 CDI BlueEfficiency formájában ért el hozzánk, amiből, ha jól tudom, egyelőre nem lett semmi. A Volvo azonban most megcsinálta. Íme az S80-as Pöcsköszörű Edition..., bocsánat, Drive Edition. Valószínűleg biztatásul írják rá a kocsi farára a tulajdonosnak: Drive, azaz vezess, merthogy igenis lehet vezetni, önjáró a gép.

Tőlem jöhetnek a szerkesztőségbe hömpölygő hullámokban a jobbnál-jobb tesztautók, a hiénázást Tibby és a Totalcars-ra hagyom, köszönöm, vezettem már én Ferrarit, különben meg elvagyok a 123-as dízel kombi Mercimmel. Amire azt mondják testületileg, meg kell írni, azt megírom, különben megvagyok a mindenféle használtautókkal, azoknál mindig van mögöttes sztori is.

De erre a Volvóra azonnal lecsaptam. Végre valami érdekes. Végre egy autó, amiről nagyjából sem tudom előre, milyen lesz. Hiszen itt egy 1,6-os, 109 lóerős dízelmotor bimbózik apró hóvirágként egy sokak által luxusautónak tartott testben. 240 newtonméter feszül neki az 1630 kilónak. Itt nem lehet nagyvonalúskodni, nincs tartalék, ha csak egy pöttyet elrontják a váltó kiosztását, a diffi áttételét, máris oda a menés. Nem beszélve arról, hogy megfelelő zajszigetelés híján könnyen válik állandó zenei aláfestéssé az egyhatdízel haláltusája. Akad itt mit elszúrni, tonnaszám.

Egy kicsit matekoltam előre. E Volvo minden lóerejére 15 kilónyi autó jut, minden newtonmétere 6,8 kiló vasat lódít. Elővettem néhány más, ismert típust, és kiszámolgattam a kg/lóerő arányokat. Eredményeimet apró Excel-táblában foglaltam össze, az is itt szerepel, alább. Kiderült, hogy szigorúan a teljesítmény-arányt tekintve a régi Maruti is megszorongatja a Volvót, de egy alap Toyota IQ, egy mínuszos Dacia Logan, a sima Ford Fusion már lehagyja, az alap Swift, illetve a most leköszönő Opel Astra 1.4 pedig bealázza a földbe. De azért a lóerő nem minden.

Típus kg/LE kg/Nm
Volvo S80 1.6D 15 6.8
Dacia Logan 14.6 9.8
Dacia MCV D 13.8 5.9
Ford Focus 1.4 14.4 9.3
Ford Focus 1.6 D 14 5.9
Ford Fusion 1.4 13.5 8.7
Ford Fusion D (68LE) 15.9 6.8
Opel Astra 1.4 12.8 9.2
Suzuki Swift 1.3 10.5 8.4
Suzuki Swift D 14.2 5.6
Toyota IQ 12.4 9.3

A Volvóban turbós a dízelmotor, ezért ha a nyomaték-arányokat is számításba vesszük (amelyek a tipikus, nem pörgetős használatban többet mondanak egy autóról), mindjárt szebb a leányzó fekvése. A fent említett benzines autók így már sehol nincsenek, csak a turbódízelekkel való összevetés a reális. De azért így sem rózsás a helyzet. Dacia MCV dízel? Pörölyként sújt le a Volvo-bálnára. Suzuki Swift D? Agyonveri. Ford Focus 1.6 D? Messze dinamikusabb, legfeljebb a Fusion kisebbik, 68 lovas dízele a legyőzhető ellenfél az S80 Drive-val.

Tehát megmoccanni tud, de azért nagyon nem rakéta. Kicsit félni kezdtem, mi lesz ebből?

Maga az autó, testben állat. Gyöngyház-vajfehér, tehát nem az a gyilkosan fehér, hanem épp egy kicsit pasztellesebb, szenzációs szín, bár épp egy kontrasztos fekete betét hiányzik az oldaláról, hogy igazán üssön. Bent pedig, mint minden Volvo, otthonos. Ezt az érzést még a fekete burkolatoknak sem sikerül tönkretenniük, egy S80 csak úgy tud komor lenni, mint krampusz az Ikea-karácsonyon. Persze díszesnek senki nem mondaná, ehhez a belsőhöz képest egy Opel Insigniáé, akár Tutankhamon kincseskamrája.

Egy időben a Volvóknak voltak a legjobb ülései a földkerekségen, gondolok itt a régi 850-es vonalra, meg a 960-asokra. Összehasonlításban az új S80 továbbra is ott van a topon, de valahogy az egész iparági szint lejjebb moccant – egy Volvóban régen kábé három kattintással és tekeréssel már anyaméhbe jutottam, ma ez jelentős gépészkedés után érhető el, és akkor sem az anyaméh, inkább egy kövér, puha anyatest méhen kívüli terhessége. Jó, jó, de nem az igazi. Amikor Autobianchi A112-t mentünk vele fotózni Pistával, és egy napja benne ültünk, rám is szólt – „Csik, te még mindig állítgatod a kormányt?” Tényleg, valahogy vagy a szöge stimmelt, vagy a magassága, ha pedig hozzáemeltem az ülést, akkor a szélvédő fölső éle került egy magasságba a szememmel.

Jussunk túl a szokásos kötelező gyakorlaton, mert már alig várom a vezetést: 9,5 milla az autó alapára. Van benne feláras fényszóró-mosó-törlő (70e), betörhetetlen, zajszigetelő dupla oldalüveg (70e – nem is drága), xenon fényszóró (igen jól világít, 190e), alufelnik (175e), bluetooth (90e), meg a csodás gyöngyházfényezés (215e, okvetlenül megéri). A tolatóradar, a sok motoros izé, és kapaszkodjanak meg, még a teljes belső bőrözés is mind ingyenes. Sajnos az anyaga ez a darálékból gyártott bőrfajta, szaga alig (pedig a régebbi Volvók hogy illatoztak...), a tapintása is olyan műanyagos, nem voltam oda tőle. Ja, és az ülésfűtés is ingyenbe' volt, ami szövetülés mellé kívánatos, bőrhöz pedig kötelező extra, és ami a legjobb – kiszállás, a kocsi bezárása, visszaülés után is emlékezett a legutóbbi beállításra. Így, kompletten 10,3 millió forint a kocsi ára. Bérből és fizetésből élőnek elképzelhetetlen összeg, de az igazi vevőkör számára kifejezetten baráti.

Totalcar értékelés - Volvo S80 Momentum 1.6D DRIVe - 2009

8
TC

109 lóerő és 1,6 tonna küzdelmétől az ember ne várjon sziporkázó meccset – ez az S80-as a nyugisok autója. Viszont soha nem kellemetlen, még csak nem is túl kelletlen. De kizárólag automatával szabad venni.

Népítélet - Volvo S80

7,7
Nép
6.4
8.4
8.4
9.1
8.9

Az oldalról ajánljuk

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

1 órája
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13