Ön túl gyorsan megy
Megvolt: Toyota RAV4 2.0 Multidrive S
Itt az új RAV4. Bár már a megjelenésekor sem értettük, hol vannak a forradalmi változások az előző generációhoz képest. Aztán időközben jöttek az új típusok, mint a viszonylag olcsó Qashqai, a Subaru Forester, a Ford Kuga, és ha belegondolok, ezek mellett az aktuális RAV4 kissé porosnak tűnik.
Szerintem érzik is ezt a Toyotánál, és tőlük szokatlan módon a facelift során messzebb merészkedtek két új krómcsík elhelyezésénél. Új motor, új, fokozat nélküli váltó, átszervezett ködlámpa, koptatók a lökhárítón, index a tükörben. Ja, és két új krómcsík, egy elöl, egy hátul.
Az utastere lényegében változatlan, maradt a kétszintes műszerfal, ami meg új, az láthatatlan. Van bluetooth, hűthető a kesztyűtartó, térdlégzsákok és hasonlók. A méretek megfelelők, bár a RAV elég rövid, de mégis jó magas ahhoz, hogy szűkölködés nélkül el lehessen férni benne. A csomagtartó közepes méretű (410 l), de a hátsó székek előretologathatók, nem is kicsit. Továbbá a japán gyártású Toyoták előnyét is nyújtja: a hátsó öv racsnis, tehát, ha koppig kihúzzuk, és visszaengedjük, jól ráfeszíthető a gyerekülésre, stabilan tartja és nem lazul ki.
Vannak, akik eleve beteg dolognak tartják a CVT váltót. Megértem őket, de nem tartozom közéjük, azt szoktam mondani, hogy jó ez, csak erős motor kell hozzá. Ugyanilyen van a robogókban is. Az ötvenes állandóan üveghangon jár, a 125-ös már elmegy, a 400-500-as pedig már teljesen nyugodt.
Ha úgy vesszük, egy kétliteres benzinmotor valahol középtájon helyezkedik el ilyen szempontból, ha egy RAV4 méretű, összkerekes autóba építik be. Néha ugyan bőg, viszont normális közlekedés közben pont a másik véglet következik be: a váltó hihetetlenül leejti a fordulatot. Hetvenig lazán közlekedhetünk úgy, hogy ezret forog – és a változó vezérléses, kétliteres Valvematic ezt gond nélkül tűri. Sőt, még egészen meredek emelkedőkön is felmegy anélkül, hogy 1500 fölé kellene forgatnia a motort. Egyenletes 130-as sem pörög többet kétezernél. És ez nem dízel!
A gyorsítgatás, az más. Ha lepadlózzuk, a fordulatszám felugrik ötezer tájára, ami a korábbi semmihez képest megsokszorozza a hangerőt is – ez az, amitől sokan idegenkednek. Más kérdés, hogy a benzines RAV4 élettartamának 98 százalékában garantáltan csendesebb, mint a dízel, még így, fokozat nélküli váltóval is. Már csak azért is, mert a meleg motor halk, könnyű azt hinni, hogy nem jár.