Fújjad, fújjad, ne szívjad!
Teszt: Volkswagen Golf 1.2 TSI Trendline (2010)
Egyesek helyből reménytelen esetnek mondták. Mások azt hajtogatták – jó lesz az, ne aggódj. Kétségek között hánykolódva kezdtem neki a mikromotorral szerelt Golf tesztelésének. Ha jó lesz, úgyse hiszi majd el nekem senki, ha rossz, a golfosok bosszúja sújt le rám. Mely, tudjuk, kilotonnákban mérhető.
Csalás, csalás! – kiálthatnánk az új Golfra, hiszen ez lényegében az előző modell kicsit átszabott ruhával, zamatosabb belső térrel, kevesebb zajjal, vibrációval, no meg egy csomó új motorral. Hadd vegyem védelmembe a Volkswagent, ha már egyszer egyenesen Wolfsburgból utalják a fizetésem felét (a másikat meg Stuttgartból, csak hogy tisztában legyenek az erőviszonyokkal)...
Mert nem csak a Volkswagen műveli ezt az új köntösben-régi autó trükköt, hanem egy csomó más cég is. Soroljam? A Mazda a 3-assal, a Peugeot a 308-assal, a Renault a Lagunával. A Toyota pedig még ennél is messzebb ment a Corolla Versóval – sem műszakilag, sem küllemileg nem módosította, amikor megjelent az új verzió, egyszerűen csak lehagyta a névből a Corollát.
Ebből az következik, hogy vagy az autóipar csücsül nyakig a híg barna lében, és emiatt megszorítások vannak, vagy a platformok lettek olyan jók, hogy több generációt is simán kiszolgálnak, és elég a rájuk épített autót finoman a modern igényekhez igazítani – nem tudom. Egyvalamiben azonban érezni a hatást: klímás, új, turbós Volkswagen Golfhoz ma négymillió forint alatt hozzá lehet jutni a szalonban. Igaz, ez csak egy akció (ki tudja, meddig tart?), az is igaz, hogy a háromajtós, alap Trendline kivitelre érvényes, na de akkor is, az ajánlat több mint elgondolkodtató. Reméljük, ha az ember bemegy a szalonba, tud is ilyet venni, nemcsak vevőcsalogatónak van.
Valahogy mindig elfog a rémület, amikor népautók legolcsóbb verzióiba kell ülnöm. Ilyenkor jön a hideg zuhany, mert az a jól felszerelt kivitel, amit az újságíró általában tesztelésre kap, egészen más autó, mint a hitelből összekapart alapverzió. Nemcsak extrákból, lóerőből és menésből van kevesebb egy ilyen autóban, de a kárpitok minősége, a rugózás, a zajcsillapítás is rosszabb – silányabb kocsit adnak alapáron, ennyi.
Nem is szokása az importőröknek mindenféle bézik modellel bombázni minket. A végén még rosszabbat írunk, mint szeretnék.
Khm. Ez a tesztelt Golf egy alapmodell. Igaz, ötajtós, meg van benne egy-két extra, de semmi túlzás, a klíma, az ESP az akciósban is megvan, tolatóradar, tempomat, bőrkormány pedig a tesztkocsiban sem volt, tehát tényleg ez nagyjából Golfland legalja. És oda merték adni... Ráadásul akkora motorral, amit Havas Henrik csupán olvasószemüvegben látna, akkor is csak egészen közelről.
Igazából nem szörnyű, sőt, egész jó. A műanyag kormány tapintása tényleg borzalmas, a karima sisegve csúszik a kiszáradt téli kézben, mint tescós esődzseki az áruházi tolvaj markában. De igénytelen kárpitokról, rossz zajszigetelésről beszélni itt nettó rosszindulat lenne. Minden szépen illeszkedik, a műszerfal kinézetén éppen annyit tuningoltak az ötös szériához képest, hogy ne a fantáziátlan dögunalom szobra legyen, hanem képviseljen egyfajta hűvös, visszafogott nyugalmat, amelyet az elemcsere előtt álló pacemakeres szívbetegek is simán élvezhetnek. Erre a Golfra izgulni nem fogunk ugyan, de már nem is kell repülősót szagolgatnunk attól a pillanattól kezdve, hogy beülünk, mondom én, nagy az előrelépés az elődhöz képest. Ja, már nem kék a műszervilágítás!
Kényelmes is, méghozzá nem kicsit. Tud például budapesti utakon jól rugózni. Nem olyan zsírszerű puhasággal, mint egy Mégane, de azért mindenképpen kellemesen gázol át a február közepi, fővárosi aknamezőn. És az ülések komfortosak, ölelik a testet, pedig szemre nem különösek, a kormány jó helyen van, ráadásul minden, ami állítható, széles határok között mozog. Aki egy Golfban nem találja meg a helyét, az gnóm. Pontosítok – még a gnómok is megtalálják a helyüket, tehát inkább marslakó.
A helykínálat lényegében ugyanaz, mint az 5-ös Golfban volt, hiszen az azonos alapok miatt nem is nagyon lehetnének mások, s ez jót jelent, mert elöl, hátul minden irányban elegendő a centiméter. Nem egy hodály, de semmiképpen sem szűk, a Golf 4 nemlétező hátsó üléseit tehát végképp a múlt bugyraiba száműzték Wolfsburgban. És van csomagtartó is, olyan ötajtós-ferdehátús, tehát nem óriási, de használható.
Ha lapoznak, végre megtudják, hogy jó-e bele a turbós zsebmotor.