R, mint nagyon duRRRRva
Próba: Radical SR4
Kábé a harmadik kanyarban el is határoztam, megyek, mint a barom, lesz, ami lesz. Vicces, hogy egy ilyen autó mekkora előnyt jelent a pályán. Nem mentem valami jól, hiszen életemben először jártam a Pannónia Ringen, ennek ellenére kacarászva hagytam magam mögött a Porschékat, M3-as BMW-ket meg a sok épített versenyautót, amik az aszfaltcsíkon bóklásztak. Olyan egyenlőtlen volt a küzdelem, mintha óvodásokkal kellett volna ökölharcot vívnom.
Az egyenesekben is gyorsabb volt a Radical, de nem ez volt az izgalmas, hanem, hogy sokkal, tizen-méterekkel később tudtam fékezni, mint a rendes, kasztnis autók, a kanyarban pedig mintha mindenki állt volna, úgy kellett kikerülni őket, pedig nem is slick gumik voltak az SR4-en – mint a ringen köröző versenyautók többségén –, hanem semi-slickek.
Lehetetlen visszaadni, micsoda élmény volt. Az SR4 végtelenül gyors, ennek ellenére kezes és könnyen irányítható, alig hittem a saját szememnek. A Radical kizárólag a kanyar bemeneti ívén okozhat gondokat, de nagyon böszme hibát kell vétenünk, hogy ki is ugorjon alólunk, a kigyorsításnál már könnyen kontroll alatt tarthatjuk még akkor is, ha ki-kiugrik a feneke.
Biztos önök is voltak már úgy egy utazás során, hogy valahol, messze az otthontól egyszerre úgy érezték, hazaértek. Így voltam én is a Radicallal. Bár sosem vezettem hasonlóan gyors autót, mégis könnyen elbántam vele, azt is pontosan tudtam, hogy fogjam meg, ha elindul.
Idén a csehek egy kupasorozatot indítanak, melyben SR4-es és SR3-as Radicalokkal lehet versenyezni – utóbbiról majd a cikk végén. Egy SR4 új ára 37 000 euró, de kipróbálhatjuk sokkal olcsóbban is: minden, a pályán töltött óráért 1000 eurót kérnek úgy, hogy ebben a gumik, a fékek és a benzin is benne van, szóval 3000 euróért az ember megy egy vagy két szabadedzést, egy időmérőt és két futamot egy olyan autóval, aminél nem sok gyorsabb van a világon.
Csak a kíváncsiság kedvéért megnéztem a Top Gear teszteredményeit. Ők nem az SR4-est, hanem a 260 lóerős, 1,5-ös SR3-ast tesztelték, de mivel nem megy át a fekvőrendőrön, nem rakták az eredményét a többi közé, hiszen náluk elvileg csak igazi utcai autók küzdhetnek. A Radical 1:19,1-et futott, gyorsabb volt a GT2-es Porschénál meg a Nissan GT-R-nél, még az Ariel Atomnál is.
Ezt nem tudtam, amikor az SR3-ba beültem. Sajnos csak a jobb oldalon tapasztalhattam meg egy cseh pilóta mellett, mire képes a nagyobbik Radical: amikor a kettes elfogyott és a srác felkapcsolt harmadikba, már végem volt. Na, ez már megy úgy, mint az Atom, érzésre legalábbis mindenképpen, ráadásul ezen slickek voltak, szóval teljesen szürreális volt minden, ami abban a pár percben történt.
Gázadásnál belepréselődtem az ülésbe, fékezésnél kiesett a szemem, ráadásul közben az agyam megállás nélkül kiabált: nem lesz jó, későn fékezel, nem fog elfordulni! Aztán mégis jó volt az úgy, és a második körre már én is megértettem, más dimenzióban mozgunk, mint amihez hozzá vagyok szokva. Az SR3 a slick gumikon könnyedén hagyott állva mindenkit, még az SR4-eseket is, olyan volt, mint amikor valami szimulátorban a hiperszuper tuninggépünkkel benevezünk egy kezdő versenyre.
Két apróság a végére, hogy kerekebb legyen a történet és hogy megtámasszam még két érvvel, miért nem közlekednék közúton egy Radicallal. Mikor vittek, a bukócsőben kapaszkodtam, oldalt, fent. Máshol képtelenség, nem hogy kapaszkodó, kitüremkedés sincs sehol. Mivel a kezem így a fejem mellett volt, a menetszéltől kicsit feljött a pulcsim ujja, és ahogy zúztunk a többi kocsi között, a kerekek által felvert por hatalmas erővel vágódott az alkaromnak, olyan érzésem volt, mintha savfürdőt vennék.
A másik jelenségre az SR4-ben figyeltem fel. A motoros bukómat viseltem, ami olyan szűk, hogy alig tudom belepréselni a fejemet, és kicsi is vagyok, szóval alig lógtam ki a kasztniból, ennek ellenére a hosszú egyenesekben, hatodikban elkezdett felmászni a sisak a fejemen, úgy alákapott a szél; nem túl kellemes jelenség, elhihetik, főleg amikor 200-as tempónál szeretnénk pontosan eltalálni a féktávot.
Mindezek ellenére azonban imádtam az egészet, és ha tehetném, már holnap vennék egy Radicalt vagy mennék versenyezni a csehekkel. Nem olcsó móka, de élvezeti értékéhez meg ahhoz képest, általában mibe kerül a gyorsaság a motorsportban, még mindig ez az autóversenyzés legköltséghatékonyabb változata.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
