Kezdjük a végével, a fájdalommal: ez az autó jelenleg 8 490 000 forintba kerül nálunk. Németországban 7 060 000-be, azaz 26 650 euróba. Ezzel ténylegesen csak arra szeretnénk ismételten rámutatni, hogy a regadó egy nettó baromság, hiszen 7 millió forintos áron azért mindjárt más a leányzó fekvése. Ha a leendő új fejesek szeretnének bevágódni, javaslom, kezdjék ezzel.
Ezért a pénzért 4,3 méternyi, háromajtós autót kapunk, melybe hátra nehezen lehet beszállni, a futóműve kemény, kilátni belőle annyit lehet, mint egy iráni peep-show kémlelőablakán, ráadásul hangos, csomagtere csupán 344 literes és 13,5 litert fogyaszt (kombinált), azt is prémiumbenzinből, azt szereti. Nem praktikus (bár tárolórekeszből van vagy 100 liternyi), se nem ésszerű, ellenben szép.
Francia pénztemető, karvalykapitalista élvezkedés, a világ egyik feleslege, amit le kéne húzni az autógyártás palettájáról, mint korsóról a fölösleget. Hogy mi lesz azokkal, akik szeretik a habot kézfejjel törölni a bajszukról? Kit érdekelnek, kevesen vannak, szavuk nem lehet.
Vagy mégis?
Mi lenne, ha azt mondanánk, a háromajtós acélbódé kivételesen merev, hátra ülni sosem fogunk, a sperrdifis, független tengelycsonkállványos futómű karaktere remek, a motor kipufogóhangja visszafogott annyira, hogy csak 4000 fölött üti fel a fejét a karszőr és megy, mint a meszes, kezes, mint egy Wilkinson borotva.
A nézőpont, az a fontos és egyedül csak az számít, mikor meg akarjuk ítélni, hol helyezkedik el kategóriáján belül az új RS. Tán épp ezért jó, hogy ilyen gyorsan, rövid időközönként kapjuk meg tesztre az erős, elsőkerekes sportmodelleket, így fejben már összeállhat egy Ki mit tud, aztán két hét múlva jöhet a stopper a Pannóniaringen. Remélhetőleg sikerül összegyűjteni addigra mindet.
A Leon Cupra, Focus RS és a Mazda 3 MPS már megvoltak, de mindenképpen ide illik venni a kicsit civilizáltabb és gyengébb Golf GTI-t és persze a Civic Type R-t is, bár a jelenlegi erőhatár 250 lóerőtől fölfelé tolódott el. Ez persze csak egy szám és jó eséllyel csak egy kiadós, hosszú egyenesben döntené el a dolgokat, amolyan parasztlengő módra.
Ilyenkor mindig eszembe jut az örök, elcsépelt szlogen: minek az erő, ha nem uralod? Papíron az RS gyengébb a Seatnál, az MPS-nél, a Focus RS-nél pláne, mégis, maradék hajam (vagy a Csikós összesét) ráteszem, hogy előbbi kettőt körberajzolja, mint Walter a ringet és pariban lesz a Focusszal, kategóriájának jelenlegi királyával.
És ez nem erő kérdése, hiszen lehet csapnivaló futóművet csinálni 500 lóerős autó alá is, és jól eltalált beállításokkal 130 lóval bitang nagyot autózni. A lényeg, hogy a kormány, a váltó és a motor legyen összhangban és a futómű tudjon mit kezdeni a motor erejével. Ezért sem volt tökéletes az MPS, és ezt leginkább akkor venni észre, amikor átülünk egy ilyen Renault-ba. Nevetséges, hogy 2010-ben itt tartunk? Korántsem. Messze nem véletlen, hogy az RS-eket a patinás külföldi lapok is nagyra értékelik. Vitatkozni lehet, de felesleges.
A Renaultsport hozzáállása nekem tetszik. Tetszik az igyekezet, hogy az autóra, mint egészre néznek, nem a katalógusadatokra, hanem a tényleges használati-élvezeti értékre fektetik a hangsúlyt és addig-addig reszelgetnek, amíg a sok résztulajdonság össze nem áll kiegyensúlyozott egységgé.