A megbízhatóság szobra egy Fiat?
Használtteszt: Fiat Panda 1.3 Multijet Dynamic Cool 2005
A Panda, és általában az olasz kiskocsi imádható, és minél minimalistább, annál inkább. Igazi kemény legény, már ami a belső műanyagokat illeti, tán egy komolyabb fúrókalapács tudna a műszerfalban kárt tenni. A szellőzőrostélyok a szokásos olasz kürtők, nem törnek ki a fogai, ezért sem tűnik leharcoltnak a kocsi. Egyedül a két első ülés közötti kardánbokszocska van rossz állapotban, ez tényleg gyenge anyagból van – a kárpitok kitisztítva szépek, olyanok, mint az új. Vagy az olasz textilipar képes csodákra, vagy tényleg csak 65 ezer van az autóban.
A Pandán egyébként elöregedett téli gumik vannak, ez jelzi, hogy mely évszakban kerülhetett mostani helyére – ami magyarázatot ad a teljesen lemerült akkura is. Ha használt autóról van szó, illik a gumikat megnézni, mert máris egy harminc-negyvenezres beruházással kezdődik a közös élet, ami az eredetvizsga-átírás-új forgalmi költségei mellet fáj.
Ami a külső sérüléseket illeti, komoly törés nyoma nem látszik az autón, de a bal első sárvédőt egyszer kicsit meggyűrték, majd valahogy visszahajlítgatták, és lefújták valamilyen más piros árnyalattal. Ez nyilván zavarna egy maximalistát, mivel a színeltérés, amit az én színlátásommal is észrevesz az ember, tényleg feltűnő. Meg a beázó oldalidex is.
Menet közben az embert hamar elkapja a Panda-hevület, a váltó kéznél, a kormány könnyű, és a dízelt pörgetve gyorsul is rendesen. Nem vibrál, hiszen kicsi, a nagyvonalú kerekítéssel 1,3-asként árult 1248 köbcis gép. Ez a méret a Pandához optimális, a 70 lóerős verziónál nem bántó alul az erőtlenség, persze fent sincs hegyomlás. Városban jól el lehet vele szaladgálni, országúton, pályán elmegy, bár itt már nem ad olyan nagy biztonságérzetet a kicsit billegő, magas doboz. Mégis, van valami varázsa, amit szeret az ember, kivéve a németes izoláltságot imádók. A fékje határozottan jó, a rugózása megfelel a rossz útjainkra, viszont a kopogó bal toronycsapágy jelzi, hogy mindent azért nem bír ki.
A Népítéletben megnéztem, mit írnak a tulajok, és kiderült, hogy a 88 értékelés alapján 8,24-es átlagával jobb például a Toyota Avensis első két generációjánál, de még az aktuális Yarisnál is. Úgy, hogy ebben az átlagban a kényelemre vonatkozó értékelés is benne van, amiben eleve hendikeppel indul. Szokásom az ítéleteket sorba állítani, hogy hányan adtak neki egy csillagos osztályzatot – igazi ritkaság, egyetlen egy ilyen volt. Gondoltam, elolvasom, mert az a címe, hogy: Rakéta. Ehhez képest dicséri, négy litert fogyaszt, jól gyorsul és kevés a fenntartási költsége, de valamiért a Mennyire szerette pontra egyest kapott. Na mindegy, a lényeg: négy csillagnál kevesebbet csak hat Panda kapott. És ez kérem, egy Fiat! Ezt is megértük. Igaz, Winklernek valami nőismerőse mesélte, hogy az ő Pandájában valami úgy szétesett az első futóműben, hogy 280 ezer forint volt a javítás abban a márkaszervizben, ahol a testvére a tulaj.
Ami a Panda dízelségét illeti, el lehet vele járkálni 4-5,5 literrel, még csak nem is nyers, nem is megy rosszul, de én nem feltétlenül ragaszkodnék hozzá. A dízel mindig az első tulajnak olcsó, de amikor a turbó vagy az injektorok kilehelik a lelküket, óriási tőkeinjekciókat kezd igényelni a mozgásban tartása, ha pedig részecskeszűrő is van (2006-tól lehet), akkor pláne. Vagyis egy állapotvizsgálat kötelező. Igaz, a Pandánál legalább nincs taxiveszély, legfeljebb céges futkosójárműnek használják, főleg a kétüléses Vant. Amúgy városra bőven elég az 1,1-es benzinmotor, ami valamilyen csoda folytán kellemesen vezethető alacsony fordulaton is, sőt, szinte megmakacsolja magát, ha szétforgatják. Városban semmivel sem jobb az 1,2-es, de aki már néha vidékre menne, mégis inkább ezt válassza. Az élményautók csúcsa, a mindenki által imádott 100HP meglehetősen ritka, sajnos. Bizony, tonna alatt ennyi erő is elég az olaszos élményautózáshoz, ez a Panda jobb, mint az 500-as ugyanezzel az 1,4-es motorral. A hirdetések szövegét böngészve érdemes arra odafigyelni, hogy van-e szervo a kis benzinesekben, a legolcsóbbakban ugyanis megeshet, hogy nincs. Ez a fotóról is kiszűrhető, a vészvillogó mellett nincs ott a tangabugyi-gomb.
Az ilyen fekete lökhárítós, szervótlan, fedetlen kesztyűtartójú, egylégzsákos kis benzines Pandák már 800 ezer alatt megkaphatók, főleg a 2003 környéki, első évjáratok, ezekből a közepes, szervós verziók 900 ezer táján indulnak, szerintem itt érdemes keresgélni. A dízelek viszont nincsenek 1,1 millió alatt – de ezeknél legalább nem kell a szervótlanságtól tartani. A hegyi emberek feleségének lopakodója, a Panda 4x4 másfél milliótól jelenik meg a használtpiacon.
Hogy kéne-e? Ha kifejezetten városi autót keresnék, akkor igen, de családi használatra már mást választanék, akkor is, ha csak ennyi pénzem lenne. Mindenesetre kellemes meglepetés a tartóssága, és az, bár egy hétéves típusról merészség lenne kijelenteni, hogy elpusztíthatatlan. Az viszont nem tűnik túlzásnak, hogy extra odafigyelés nélkül meg szabad venni. Persze csak azoknak, akik beférnek.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.