Láttunk viszont dízelt, összkerekeset és fronthajtásosat. Az 1,8 literes dízelmotort már a Mitsubishi maga fejlesztette, ez fogja búcsúztatni a kétliteres VW-féle PD TDI-ket. A 150 lóerő és 300 Nm jó paraméter, ezzel elég meggyőzően parkoltak az első példányok. Viszont kiderült egy érdekesség is a motorról: a dízelek között elsőként változó szívóoldali szelepvezérlést kapott, a változó geometriájú turbó mellé. Nagyon kíváncsi vagyok, ettől tényleg eltűnik-e a turbólyuka. (Egyébként az importőr műszaki vezetőjétől, Alföldi Istvántól azt is megtudtuk, hogy készül egy 2,2 literes dízel is, hamarosan az is érkezik, valószínűleg ez a Peugeot-Citroën-féle HDI-t golyózza ki az Outlanderből.) Az autó alá kukucskálva látszott a hatalmas részecskeszűrő, amelynek a kikormolásához nem kell adalék. Talán az olajcsere-periódus lehetne több 15 ezer kilométernél.
Az összkerékhajtás ugyanaz, mint az Outlanderé, vagyis egy elektronikus szabályzású tengelykapcsoló ügyködik a hátsó tengely előtt. A vezető fixen választhat fronthajtást vagy összkerékhajtást, illetve bízhatja az egészet az automatikára – egy ilyen tekerőgomb is kötelező a Qashqai megjelenése óta minden hasonló gépben. Ha ez olyan hatásosan működik, mint az Outlanderben, akkor nem lesz gond könnyű terepen az ASX-szel. Viszont a kisebb modellen a hátsó futómű alsó keresztlengőkarja jóval filigránabb volt, legalábbis a fronthajtásos változaton – azért vannak tehát eltérések is.
A Mitsubishi mindent megvett a típushoz a beszállítóktól, a gombos, kulcs nélküli indítórendszert, a visszagurulás-gátlós ESP-t, a stop/start rendszert, amely megálláskor leállítja a motort, kuplungoláskor meg újraindítja; és még sorolhatnám a máshol is meglévő extrákat. Egyet nem lehet kérni, kanyarvilágítást. Állítólag az ASX xenonja olyan széles csóvát nyom, amellyel ez nem szükséges – szerintem ez a megoldás legfeljebb a kiegészítő lámpát gyújtogató (tudományosan: statikus) kanyarvilágítás kiváltására alkalmas.
A látottakat összefoglalva az ASX jófajta iparosmunkának tűnik, jó alapokon, bár ettől még akármilyen lehet. Igaz, a japán gyártású japán autókkal nagy gond nem szokott lenni, és amikor valaki huszadik szereplő a piacon, többre nincs is szükség. Az biztos, hogy átgondoltan lőtték be az árát, az 1,6-os alapkivitel ötmillió, 5,4 millióért már tényleg jól felextrázottat adnak, a dízel 6,65 millió fronthajtással, hétmillióért pedig már vonzóan felszerelt (Invite), összkerekeset pedig 7,7 millióért lehet kapni. Még mielőtt bárki komolyabb exceltáblákat készítene magának a konkurensekkel való összevetésre, elárulom: gyakorlatilag annyiba kerül az ASX, mint a többi, hasonló kivitelű autó, árnyalatnyiak a különbségek.