Nagyon vigyázz!
Volkswagen Touareg 3.0 CR TDI BMT Tiptronic
A háttérben női sikolyok: Karotta, te állat! Felhívtam Karottát, mikor a V10 TDI járt nálunk teszten. Jíííííííháááááá, ennyi idő és százon van! Beszarsz! Ezt ki kell próbálnod, hopp, megint szááááááááááááz. Bontottuk a vonalat. Így a régi Touareggel sosem kerültem közelebbi viszonyba.
Ezen kívül annyit tudtam a Touaregről, hogy az úgynevezett vállalkozók fogyasztják, ők is többségében diszkóterepjárónak, meg reprezentálni, a maguk kedvesen bumfordi módján. Nem túl szép viselkedés. Ez az egész akkor jutott eszembe, mikor Bluetooth-összepárosításilag pár másodpercet álltam még, pedig zöld volt a lámpa. Senki se dudált. Aztán elkezdtem figyelni, hogy is van ez. Egyre többet álltam, nem indultam el, direkt. Senki se dudált. Soha. Ezúton is elnézést.
Azonkívül, hogy a megítélése nem teljesen egységes, és inkább rettegést vált ki a köröttes közlekedőkből, sokat nem tudok vacakolni a hibáin. Na jó, még egy apróság, de télleg: húsz misi.
Ugye, nem is fájt. Csak huszacska. Egy belbudai lakás ára. Vagy hét Swifté. Vagy négy Golfé.
Egyébként meg jól sikerült, négy centivel hosszabb a réginél, eggyel szélesebb, kettővel alacsonyabb. Ez új hapsiból se rossz, mi, csajok? Amúgy nem hittem volna, hogy rendesen lehet vele parkolni egy sztenderd parkolóházban, mint ez itt az udvaron, hogy messzebb ne menjünk, de lehet: nem kell a csíkra állni, lötyögve elfér. Beszállási és egyéb kasztniméretek tekintetében is jobb a réginél. Négyhetven hosszú, százkilencven széles. Centi.
Ezzel a leggyengébb motorral és a nyolcfokozatú Tiptronic váltóval nagyon jó párost adnak, talán egy kicsit a hirtelen gázadáskori visszaváltás ideje tűnik soknak kiélezett helyzetben, de végül csak odaérünk vele. A fokozatok kiosztása rendben lévő, nem forog a motor semennyit, hogy bőven jogsielvételi határ felett sem sajnáljuk a V6-os dízelt. Nyolcadikat száz körül kapcsol az általam adott gázra, ekkor épp alapjárat felett van, és a legkisebb gázpedálmozdulatra visszavált. Kétszáztizennyolc kilométer a végsebessége, óránként.
A start-stop rendszerrel találkoztam már, de nem dízelben. Elég furcsa, a két és fél éves kisfiam egyből azt kérdezte, lefulladt? Megnyugtattam, csak azért áll le, hogy ne fogyjon feleslegesen a gázolaj, és megnyugodott a választól. Szóval elég furi a start-stop, nem áll le egyből, de egy stoptáblánál egy hét alatt kialakult rutinnal már direkt nem hagytam leállni, folyamatos fékpumpálás mellett. Egyébként pedig mindig éppen leállt. Pont, mire körbenéztem, mehetek-e. Nem tudom, a Yarisnál hogy volt, de ott nem zavart. Itt is lehet, csak mert a dízel elég nagyot ránt az autón, mikor elhallgat. Szóval ha úgy tűnt, 5-6 másodpercnél nem kell tovább ácsorogni, folyamatosan mozgásban maradtam. Úgy nincs stoppolgatás.
A motor egyébként zsír, húz, mint az állat, pedig ez a leggyengébb verzió, a 240 lovas. Ja, és csak 550 Nm-t tud. Csak. Értik. Van ezenkívül V8 TDI 340 lóerővel és V6 és V8 benzinesek, ez utóbbi egy 46 lóerős villanymotort is tartalmaz, így hibridnek mondja a katalógus. Erről a motorról fordulaton egész hihető, hogy véhat, alul egyértelműen dízelhangú. Biztosan a jó károsanyag-kibocsátás miatt van ez a befőttesgumi effekt, mintha nagy turbólyuk lenne, de nem csak az, hiszen az automata is keresgéli a fokozatokat, meg a turbó, meg az emisszió, ezek így együtt adják ki. De ha egyszer elindult, nincs kedve elvenni a gázt senkinek, ez tuti, hatalmas a vágta.
Könnyebb is a réginél 220 kilóval. Ebben biztosan van valami trükközés, mert más márka 20-30 kilót is kiír az óriásplakátra, itt meg táblázatokat kell turkálni két verőembernyi súlycsökkenés miatt. Az előzőt nem vezettem ugyan, de ez a maga 2100 kilójával nem tűnt nehézkesnek. Ugyanakkor a rugózatlan tömegeket nagyon érezni, hiába a frankó zajcsillapítás, ha az apró úthibák rázzák a kocsit.
Kár érte, mert sokat elvesz a luxusautó érzetből, ami egyébként megvan benne. Ezer ponton tapintható az elköltött húszmillió, de kényelmes is lehetne. Amúgy meg oka van ennek is, mint mindennek.
Például ott van alatta egy elég komoly összkerékhajtási rendszer, ebben a középső szint volt, zárható difikkel, de légrugó nélkül – én így venném amúgy, ha ilyet kellene vennem. Szóval elöl 24,6, hátul 19,9 fokos terepszög, 35 fokos oldaldőlésig nem borul fel, és felmászik egy 45 fokos emelkedőn, és átmegy fél méter vízen is, ha kell (légrugóval 58 centis a gázlómélység, ez tényleg megalázó).
A hajtások egyetlen üzemmódkapcsolója (a másik a légrugóé volna, magasságállítás meg ilyesmik) már elég beszédes amúgy is: onroad, offroad, low, középső difi zárva, hátsó difi is zárva állásokat ismer. Tegye fel a kezét, akinek szüksége volt ez utóbbi kettő közül bármelyikre is. Az a három ember vegyen Touareget a tudásáért, a többiek meg vegyenek villantani. Az onroad egyértelmű, itt rendes autó. Offroadban már kicsit később váltogat fel, nagyobb a motorfék, aztán jön a lassúmenet, magyarán felező. A difizárakat meg úgyis tudja, aki odakapcsolgat.
Szinte már félelmetesen okos. Vagy mégsem? Lapozzon!