A dízel Dustert alaposan nyúztuk, tetszett. A benzines nem ilyen jó, túl gyakran kell felidézni az árát, hogy megbocsássunk neki.
Azt mindenki döntse el maga, hogy mennyire fárasztó a 3,8 millió forint felidézése minden egyes elindulásnál. Nyilván, aki sokat jár vele városban, annak zsibbasztó. Miért? Azért, mert az alap 1,6-os motor és az összkerékhajtás nem előnyös kombináció. A gyári sajtóanyag úgy adja el a dolgot, hogy a 4x4-es változat speciálisan rövid egyes fokozatot kapott, hogy még felezőre se legyen szükség: egyesben, ezres fordulatszámnál öttel(!) megy a Duster.
Azaz, ha húszig kihúzatjuk, az négyezer. Ha harmincig, az hatezer.
Oké, harmincig nem kell gyötörni, de ha azt szeretnénk, hogy kettesbe kapcsolva ne zuhanjunk ismét egy reménytelenül nyomatékmentes fordulatszámra, akkor tanácsos legalább húszig-huszonötig kiforgatni. Szóval, nyűgös és zajos dolog a gyorsítgatás a benzines Dusterrel, úgy, hogy közben mindössze követjük a forgalom ritmusát.
Hiába nem túl nehéz az autó (egy és egynegyed tonna), már az elindulás is erősen igénybe veszi: nagyok a kerekei, négy féltengely forog, plusz a kardán. És a sok forgó tömeg olyan, mintha kocsonyává állna össze körülötte a levegő, amikor gyorsulni szeretne.
Tovább fűszerezi a dolgot, ha gyorsan megyünk. Mondjuk, országúton cirkálunk hatodikban. Ilyenkor puszta gázadással gyorsulni képtelenség, szerény meginduláshoz élből kettőt, normál gyorsításhoz inkább hármat kell visszakapcsolni. Igaz, szorgalommal és türelemmel mindent el lehet érni, felgyorsulhatunk autópályán is 130-ig, aztán felváltunk hatodikba, és kiderül, hogy 4500-at forog közben a motor. Plusz ott a szélzaj.
Kár, mert az állandó motorbőgetést leszámítva nem lenne rossz autó. Igazából az utastere alig igénytelenebb egy kisautóénál. És ha primkó anyagokból is van, legalább jól összepakolták, az ülések is elfogadhatóan jók. Igaz, a klímája nem feltétlenül túlméretezett, az ablaktörlő szánalmasan kapirgálja a vizet az üvegről, a rádiója meg csapnivaló, de ismét ideje felidézni az árat, és máris elviselhetővé válnak a dolgok. És manapság egy, az átlagnál icipicivel jobb kiskocsi is ennyibe kerül, például egy 100 lóerős benzines Clio kombit nagyjából ennyiért adnak, ha van benne navi. A Duster pedig nagyobb autó, hogy a terepjáró-képességéről már ne is beszéljünk. Mert az van neki.
A szabad magasság 21 centi, elöl és hátul egészen kicsik a túlnyúlásai, és mivel a tengelytávja sem hatalmas, egy átlagember terepezési ambícióit (telekre menés, és hasonlók) nagy ráhagyással kielégíti. Alánézve persze nem látunk csodát, jó magas a hasa, és bár nem túl szépen vezették el az alján a kipufogót, elég kicsi a valószínűsége, hogy odaverjük. A hátsó futómű személyautós jellegű, régebben a japánoknál volt szokás hasonló, csövekből készült lengőkarokat használni. Azt nem várnám ettől a konstrukciótól, hogy egy merev híd elpusztíthatatlanságát nyújtsa, de már pár hónapja szolgál tesztautóként, és ennyi idő alatt meg szoktak nyekkenni a gyenge futóművek. Ez nem. A hangolása is nagyon jó, nem lágy, aszfalton stabilnak tűnik, rossz földúton mégis kirugózza, amit ki kell. Sőt, minél tempósabban megyünk, annál inkább. A fékje fog, az ABS nem bolond, jól dolgozik – igaz, hátul dobfék van, de működik. Kit érdekel?

Az oldalról ajánljuk
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
