Soha nem venném észre…
Mitsubishi Lancer 1.5 EXE aut. (1993)
Tisztelem Máté japánautó-szeretetét, vallom, hogy az ember valósítsa meg, élje újra gyerekkori álmait, mi több, ezt a fajta Lancert én is nagyon bírtam régen (volt egy barátomnak Johnson & Johnson-os céges kocsija, pont ilyen, csak kézi váltós, tök jónak tűnt akkor), de be kell vallanom, ma észre se veszek egy ilyen autó a forgalomban.
Ehhez közel kell menni.
Akkor észrevenném.
Mivel a színe a létező legunalmasabb metálszürke, ezért a szem egyszerűen nem talál rajta fogást, maximum a fényes betétek láttán buggyan ki a szarkaösztön. Aztán felméri: nem lehet elvinni a csíkokat, s dobja is el a gondolatot, hamar... Aztán kinyílik az ajtó. És kijön a szag. Pontosabban az Illat. Amikor 1994-ben autótesztelő lettem, minden japán kocsinak pont ilyen volt. Nekem a korai autópróbák különleges hangulatát idézte fel, bevallom, meg is hatódtam rajta kicsit, bár eddig nem is gondoltam, hogy olyan rég volt az az idő. Nem tudom, mások hogy vélekednek erről – büdös?, izgalmas?, hangulatos?...
Aztán a kormány... Ami ugyan nem a legjobb anyag, hiszen akkoriban még csak a Toyota és a Nissan tudott a japánok közül a kéznek kellemes tapintású műanyagot készíteni. Kicsit túl rücskös, kicsit talán még sorjás is. Micsoda?! Sorjás? Túl rücskös?! Egy tizenhét (plusz) éves autó kormánya? Felfoghatatlan. A hátrány itt előnnyé vált, csiribí.
És mindenről kiderül, hogy ilyen. A pedálgumik. A váltókar. Az ablakszigetelések. Ahogy a kapcsolók kattannak. Mindenből árad a használatlanság hamvassága, meg az a fajta tisztességes japán autókészítési szemlélet, amit annak idején, a (két évig) programozottan döccenő VW-ajtók, ujjunk begye alatt besüppedő Volvo-műszerfalak, káprázatos mélységű Mercedes-fényezések hatása alatt észre sem vettünk. Csakhogy ezek a Mitsubishik utána letudtak négy-öt-hat-hétszázezer kilométereket komolyabb meghibásodások nélkül.
A Népítéletben erről a típusról (a két, feltehetően berhelt autó tulajdonosától eltekintve) csak szuperlatívuszokban írnak. Annyira, hogy az egészséges bélrendszerből a nyelőcső irányában megindul egy kis kellemetlen gyomorsav-göb, az érzelgősségtől csöpögős címek láttán: "Az elnyűhetetlen szépség!", "Az autógyártás etalonja", "A tökéletes autó?", "Kis szürke gyémánt", "Három gyémánt az egyben, csak a kiválasztottaknak", "Könnyed fehér szappan eleganciával, jó megjelenéssel", "Életmentő", " Megbízható gésa", "Szelíd cápa", meg jöjjön a legreadersdigestesebb - " Életem kék egén úszó bárányfelhő". Hú. De volt, aki ügyesen összefoglalta: "Innentől csak Mitsubishim lesz" – írta. Tény, ezt az autót szeretik, de nagyon.
Képzelhetik, hogy a cikk alanyát meddig lehet majd még használni. Ezeken a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján készített japán autókon a korrózióvédelem sem volt már annyira reménytelenül pocsék, mint a korábbiakon – értsd, nem hat-hét, hanem tíz-tizenkét évesen kezdtek rohadni. Ha belegondolok, azóta csak a marketing ígér többet, de a konkrét autóparkot látva ez ma is tipikus érték...
Sajnos Mátét lassanként elkapta az oldtimeres görcs – először borzalmasan alapos üregvédelemnek akarta alávetni a kocsit, hogy télen használható legyen, aztán úgy döntött – inkább rendbe teszi betegeskedő motorú Citroen Saxóját télire, és inkább azt rohasztja a latyakban. Ha tehát akad majd ebben az országban olyan ötödik generációs Mitsubishi Lancer, amely 2020 táján OT-s rendszámot kap, az feltehetőleg Mátéé lesz. Szurkoljunk neki.
De még mielőtt a tulajdonos elméje végképp megzavarodott volna, elkértük egy kis tesztre a kocsit. És meghajtottuk. Azaz nem.
Tudják, ebben a konkrét példányban beépített OT-vizsga előkészítő-szisztéma van. Nem lehet üveghangon húzatni. Nem is lehet vele csapatni. Ez egy 1,5 literes, egyvezértengelyes motor, ami, ha európai specifikációjú, akkor 90, ha japáni, akkor 84 lóerős – hagyjuk figyelmen kívül a forgalmiba írt, átszámolva 88 lóerős értéket. No meg a hagyományos, overdrive-val együtt összesen négygangos automata váltó sem az a felvillanyozó társ a száguldáshoz. Ez a kocsi nyugalomra int.
Nem mintha nem menne rendesen. Még ezzel az automatával is 12,3 másodperces gyorsulást ír a sillabusz százra (az ötös kézi váltósé 11,7 s), a végsebesség 160 km/h. De ezt a budapesti forgalom öldöklésében, 2010-ben már lomhának érezni. Egyébként a váltó áttételezése egészen hosszú, overdrive-ban, 3000-es percenkénti főtengely-fordulat mellett 110-et visz a kocsi, a 130 olyan 3800 körül érkezik, és simán tartható emelkedőnek, megpakolva is.
A kormányzásban van egy olyan finomság és készségesség, amit a mai autóknál kezdenek elfelejteni a gyártók, igaz, ebben a jó érzésben talán az egy tonna körüli saját tömeg is segít. A váltó komótosan ugyan, de legalább finoman kapcsol, tűrhetők a fékek, a rugózás meglepően puha.
Vedd hozzá a magasságban állítható, változtatható deréktámaszos, nagy, tartós, de kellemes szövettel borított üléseket (a japán specifikáció szerint beléjük varrták a bőrbe billogozott Lancer nevet), a városban is kilenc liter körül tetőző fogyasztást (nyári értékek), a finom kidolgozottságot, és máris becsülni kezded Mitsubishiék Lancerjét. Ereszd le egy tenyérnyit az oldalablakot, nyúlj ki a tetőoszlop sarkához az antenna göbjéért, húzd ki, hangolj rá valami jó kis rock-adóra, és ezzel kimész a világból. Ez az autó tényleg úgy működik, mint az új, vele bárhová. Érdekes módon a sokféleképpen állítható ülések sem kényelmetlenek, kicsit himbi-limbi, de alapvetően jó a rugózás, motorzaj csak minimálisan akad (a szél sustorgása persze valamivel erősebb, mint kellemes lenne), az elöl MacPherson-, hátul csatolt lengőkaros futómű is zokszó nélkül teszi a dolgát, bár racsingossá nem teszi a Lancert.
Persze, akadnak hibák. Például a középkonzolon a kis fedeles rekesz teteje borzalmas, nincs zsanérja, csak anyagában hajlik, s a fedél már ívesre vetemedett, egy csomó műanyag a látható használatlanság ellenére is karcos, a csomagtartó nem valami tágas. De ott vannak az óriási, hangulatos műszerek (Galant-hagyomány), a csodás ülések, a színek, a precizitás... Szeretnivaló kis dög ez.
És gondoljanak bele: háromszázötvenezerért újautó-szagot kapni... Lehet-e?
Ezek szerint jól bevásárolt Máté?
Jól. Minden irónia nélkül. Egy röpke körülnézés az internet bugyraiban az övéhez hasonló Lancereket 100 ezer és 400 ezer forint közötti áron hozza fel. Tegyük hozzá, még az árkategória legtetején is közel negyedmillió bevallott kilométert futott kocsikat találunk.
Nézzük a dolgot máshonnan, a kilométerek felől. A fókuszt távcsövünkön két- és négyszázezer forint közé paraméterezve hordozzuk körbe tekintetünket a tájon, 20 ezertől 50 ezerig legyen hát a kilométer. Semmi. Szoci autók rogyásig, átfényezett, kicsit tuningos autók (nyilván a felújítás óta futottak annyit), sejthetően egy nullával elgépelt futásteljesítmények, imitt-amott a kósza Daewoo Tico, Suzuki Háromhenger is befigyel, de minek. Gratulálunk.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.