Balázs, akié a másik, régebbi Outback, megállapította, hogy míg az övé egy szép, emelt kombi, ez az új egy ronda SUV. Ne is feltételezzük, hogy csak irigykedik, igaza van. Pedig csak négy centivel hosszabb az új, a tengelytáv meg héttel több. Ez egy méret különbség.
Az elődön jelzés értékű sárvédő-szélesítések itt arasznyira duzzadtak, a korábban még még meglévő ajtóvédő burkolatok helyén fényezett ércmezők terülnek, megjelent a szürke kamu kartervédő lemez alul, a lámpák végei a szélvédő sarkát súrolják, mint egy CC-ben, pedig az előzőn olyan kis visszafogott, lámpa alakú lámpa volt. Ehh. A tetősín és a szürke ablakkeretek miatt vagy tíz centivel magasabbnak tűnik, pedig csak néggyel több. A hűtőmaszk formája is olyan, mint az egész autó, hogy mindenkinek próbálok megfelelni, jaj, csak rám ne süssenek valami bélyeget. A szürke keretes ködlámpákról most ne is beszéljünk.
A háromszorosára nőtt hátsó spoiler, a hátul is meglévő kamu alsó burkolat, a lámpák, mint azt mondják, heló, ugye nem találsz bennem semmi kivetnivalót, engem is hazavihetsz egy Superb vagy egy Insignia helyett. És figyi, technikai különlegesség is van, a C-E osztály helyett is jó vagyok, de még az X3, 3-5, Allroad kombi helyett is igazán számításba vehetsz, lécci, lécci. És még olcsó is vagyok, hallod, egy legenda van a lábam között, ne menj el!! Hallod!? Maradj méééég! És feltehetően egyre többen nem hallották, ezért is indultak el ebbe az irányba.
Hacsak nem megúszni akarjuk a valahová tartozást. Erre tökéletes, semmiféle üzenete nincs. Nincs kertvárosi anyuka imidzse, mint egy XC70-nek, nincs benne az azonnali felsőbbrendűségi sugallat, mint a 3-5-C-E, Allroad vonalban. És tudják, mi nincs még benne? A keret nélküli ablak meg a gigantikus üvegtető. Az.
Papp Tibivel beszélgettem erről, osztom a véleményét, fogyasszák önök is: a Subaru felesleges. Ma, amikor minden gyártónak szinte minden szegmensben van összkerékhajtású autója, nem különleges dolog egy Outback. Messze nem annyira különleges, mint mondjuk húsz éve egy Legacy volt. Fejleszteni meg drága, ezért van csak 3-4 motorjuk összesen meg nagyjából egyféle hajtásláncuk, ez a szimmetrikus összkerékhajtás három váltóval, és nem divatos mostanság kis célcsoportnak autót gyártani, tehát uniformizálódni kell, hogy sokat lehessen eladni. Épp ezért szépen belesimul a kínálat az átlagba, ott meg azért elég nehéz egy VW, BMW, Merci, Ford vagy GM mellett labdába rúgni, Fuji Heavy Industries ide vagy oda.
És amiktől kicsit különleges és szerethető lehetne, azok ebben a konkrét autóban nem voltak meg: a keret nélküli ablakok, amik a modellváltással múltak el, a vicces hangú boxermotor, amiből egy vartyogó dízel lett 2010-re, az állatmód varacskosdisznó-menés, ami a 2,5-ös benzinesben már érződik, nos ezekből itt nincs semmi.
Autónak is a mostani – számomra gyűlöletes – divatot követi, a szilentek helyén márványból csiszolt alkatrészek, a rugóút hosszú ugyan, de olyan kemény az egész felfüggesztés, hogy kínszenvedés vele rosszabb úton menni. A csillapítás is nagyjából olyan, mint egy kifingott hidrós Citroenben: szekér. Miért? Amikor az előd kellemesen ringatózik, nem akad el a fekvőrendőrön, ez miért nem maradhatott olyan? Nem az lenne ennek a lényege, hogy kényelmes a bakháton is?
Biztos valami vásárlói kérdőív kiderítette, hogy akiknek el akarják adni, azok sose mennek vele nem épített úton. Ami nagyjából kizárja Magyarország teljes úthálózatát, kivéve pár tucat kilométernyi autópályát. Oda biztos jó meg a határon kívül persze.
De nem csak kesergés az élet, jó-e az Outback?