Valami nem stimmel, érzem, valahol meg kell fogni, nem hagyhatom cserben az olvasót. De jaj, mi legyen, ha ezek a szemetek a Lotusszal csináltattak futóművet alá? Gondolhatják, persze, alápakoltak keményebb lengéscsillapítót, jó vastag rugókat és kész a hethelli csoda, de ha tudatosítjuk, hogy a Lotus Carst maga a Lotus Engineering tartja el, rájövünk, mekkora üzlet ez az angoloknak. És az ilyesmit nem illik félvállról venni, főleg, ha egy vastagon eleresztett koreai állít be az aktatáskájával.
Elöl McPherson, hátul kettős keresztlengőkar, erre az alapra hoztak össze lényegében egy hangyányival puhább BMW X3-futóművet, mely boldogan, dőlés- és bólintásmentesen kanyarodik, ugyanakkor alig érezhető, tompa, távoli dübbenéssel nyeli el a durva keresztbordákat is. Mondjuk ebben biztos szerepük van az egyébként nem éppen high-end Hankook-abroncsok per hatvanas oldalfalmagasságának, de akkor is: egészen kifinomult, könnyedén olvasható, főleg az automata összkerékhajtással, amelyik érezhetően alánk dolgozik, ha túlzott kúszást vagy kipörgést érzékel az első kerekek irányából. Lazább talajon fixen 50:50 százalékra zárhatjuk, ennél többet nem is tud, de telekre, latyakra jó lesz.
Akinek ez sem kell, csak a magas üléspozíció és a kátyúfájdalom nélküli közlekedés, az kérheti csak elsőkerék-hajtással, sőt, 1,6-os 133 lóerős vagy 2 literes, 163 lóerős benzinmotorral, esetleg a 115 lovas 1.7 CRDI dízellel. A két legkisebb motorhoz csak elsőkerék-hajtás jár. A legjobb választás azonban – és ez szerintem az összes mai SUV-ra érvényes – a kétliteres, 136 lóerős és 319 newtonméteres turbódízel hatgangos kéziváltóval.
Azért, mert egyedül ez tud meggyőzően erősnek tűnni, köszönhető ez javarészt a nyomatéknak és annak, hogy az akadásmentes, pontos kéziváltóval sokkal könnyebben belőjük a szűk, használható fordulatszám-tartományt (1800–2000 ford./perc), mint a nehézkes automata. Ebből kifolyólag olykor egész szépen lépeget, bár papíron 11,3 másodperc kell neki százra. Végsebessége 181 km/óra, ehhez hatodik fokozatban leszabályzott 3500-as fordulatszám és óra szerinti 195-ös sebesség tartozik. A jó futómű és az ügyesen eltalált elektromos kormányszervó áttételezése egész közvetlenre sikerült. Nem annyira precíz, mint egy X3 vagy Kuga kormánya, de meg fogunk lepődni.
Nem nehéz hét liter körüli vegyes fogyasztást kihozni belőle, de a legnehezebb lábbal sem lesz több, mint 8,5. 1525 kilóval, összkerékkel, ekkora bódéval a legnagyobb rosszindulattal sem nevezhetjük pocséknak ezt az értéket.
Vezetési élménnyel persze nem szokás hosszú bekezdéseket megtölteni egy SUV-tesztben, itt is leginkább a jó zajszigetelésen csodálkozunk el: hamar megtaláljuk a hatodik fokozatot, onnantól a főtengely egykedvűen hempereg, a gumik halkan surrannak, szélzaj alig-alig akad, kényelmesen túrunk sztrádán, széttört úton, valójában ott is, ahol személyautóval már finoman rálehelnénk a fékre a rossz út miatt, ott is.
Vannak ugyan nyilacskák, melyek az alacsony fogyasztáshoz előírt fokozatot mutatják, de a rendszer nem túl bonyolult, ennélfogva nem is működik valami jól, hiszen adott fordulatszámhoz párosítja az egyes fokozatokat, mintha a motor terhelését nem is nézné, így emelkedőn is bekínálja a hatodikat hatvannál, ami hülyeség, mert azonnal érezzük a kínlódó rázkódást.
Legjobb, ha magunkra hallgatunk és figyelembe sem vesszük magát az autót, mert nem igényli, teszi a dolgát, elrettentő részletek nélkül. Hiszen a Kia és a Hyundai esetében ideje lenne megjegyeznünk, hogy ez már nem az ahhoz képest jó autó, hanem egy minden téren elfogadható, abszolút konkurenciaképes termék. Tesztautónk ára (2.0 CRDI 4WD) a feláras érintőképernyős rendszerrel, EX felszereltséggel 7 779 000 forint, ami körülbelül egymillió forinttal (plusz mínusz 100 ezer) marad alatta a legfőbb – hasonlóan felszerelt és motorizált – konkurensek (Qashqai, Kuga, Antara, Captiva vagy akár Tiguan) árának.
És annyival nem rosszabb autó. Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy mondjuk négy év alatt elveszíti újkori árának felét, és még mindig lesz három év garanciánk, akkor vennék is. Ezt azonban ki kell várni és beleülni akkor. Türelmesek vagyunk, idehaza biztos lesz belőle elég.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!