Kukába a szelepekkel!
Menetpróba: Mazda 3 1.6 Diesel (2010)
Jó harminc évig úgy tudtuk, hogy a technika előrefelé halad. Például át tudtuk repülni az Atlanti-óceánt négy óra alatt, hangsebességgel, az autómotorok pedig ezalatt egyre technikásabbak lettek. Aztán leállították a Concorde-ot, a Mazda pedig most drasztikus egyszerűsítésektől sem riadt vissza, hogy a 3-as új dízelmotorja teljesítse a normákat.
Nem volt okvetlenül jobb a Concorde, hiszen szűk kabinjában nem lehetett olyan kényelmes üléseket kialakítani, no meg kétszer olyan magasan is repült, mint a legtöbb utasszállító gép, emiatt a nyomáskiegyenlítése sem volt tökéletes. De azért mégiscsak sokkal gyorsabban, rövidebb idő alatt oda lehetett érni vele bárhova, amerre járt.
Az előző, kétvezértengelyes, hengerenként négyszelepes Mazda 3-dízelmotorral is akadtak problémák, példának itt van rögtön az emisszió – átalakítás nélkül, úgy tűnik, nem tudná teljesíteni az új emissziós normákat, meg már nem is volt túl erős a feltört konkurensek ellenében. De ha a zaját nem néztem (ez erősen gyenge pontja volt) egész jó lett volna, mert jól ki lehetett húzatni, majdnem úgy, mint valami közepesen fáradt benzinmotort. Ezt tartom a turbódízelek legnagyobb hibájának: a nagyot lök – vált – nagyot lök – vált – nagyot lök – vált karakterisztikát. Ilyen autóknál sokszor éppen országúton, kamion előzése közben fogy ki a szufla, ami nem kellemes, sőt, olykor szinte halálos.
Vége a Concorde-nak, vége a pörgős, sokszelepes, egyhatos Mazda-dízelnek. Előbbi már évek óta nem hír, utóbbi viszont egészen friss nyúz. A motor származásáról hivatalosan annyit tudunk, amennyit a Mazda mérnöke mondott a bemutatón: ez az eddigi, Peugeot-Citroen származék 1.6 MZ-CD motor módosított változata.
A furata, a lökete megegyezik a régivel, ez könnyen ellenőrizhető, fentiek okán természetesen a lökettérfogata is. Óriási különbség azonban, hogy az újnak kettő helyett (DOHC) csak egy vezérműtengelye van (SOHC), a szelepeinek száma pedig nem tizenhat, csupán nyolc. Mivel sem a Citroennél, sem a Peugeot-nál, sem a Fordnál, sem a Volvónál nem tudunk hasonló motor bevezetéséről, ezért feltételezhető, hogy a Mazda fogta a régebbi blokkot, ráakasztott egy saját tervezésű hengerfejet, arra egy új befecskendező-rendszert (ez most 1600 baron nyom), majd némiképp módosította a turbó töltését. Ja, és öntisztuló részecskeszűrőt is beszerelt, ez kiváltképp dicséretes, nem kell vele többet foglalkozni.
Nyertünk öt lóerőt, s ami még fontosabb: egy feszítőgörgő-meghúzásányi, azaz 30 newtonméternyi forgatónyomatékot kapunk pluszban. A motor négy kilóval könnyebb lett, viszont 4000 helyett már 3600-as percenkénti fordulaton leadja a legnagyobb erejét. Ez baj, ez az, ami a szépen húzatható Mazda-dízel felett megkongatja a harangot.
A sajtótájékoztatón elhangzott a kérdés: a Volvo ugyanazzal a korábban használt, Peugeot-verziójú, DOHC-motorral, ami eddig a Mazda 3-ban is volt, nemhogy az Euro 5-ös emissziót tudja teljesíteni, hanem ijesztően kicsi, 99 g/km-es szén-dioxid kibocsátást is felmutat, hát akkor miért nem abban az irányban indultak el? A mazdás ember válasza – miközben egyik lábáról a másikra állt: mi nem szerettük volna, ha csorbul a zoom-zoom érzés. Aha.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
