A lekönnyített Mazda 5-öt vezetni olyan, mintha egy nagyon testes, 120 kilós utasunkat kiraktuk volna a benzinkútnál. Amíg rárabol a csokipultra, mi elhajtunk, az autó pedig érezhetően megkönnyebbül. Viszont, ha nem akarunk vagánykodni a családi autóval, bátran vegyünk fel két hatvankilós stopposlányt – mindenki örülni fog, és még el is férnek: ezt hét személyre szabták.
Néztem az autót napon, árnyékban, sötét éjben és bazaltporos félhomályban is – a külsejével mégsem tudtam igazán megbarátkozni. Nem az orrával van a baj és nem is a feneke a hibás. A sziluett is rendben van, ebbe sem lehet belekötni. Ami felborítja az összhangot, az oldalán levő három ív; ha a Ssangyongé lenne, még akkor is kínosan mosolyognánk.
Persze a problémán segítene egy vödör gitt meg a telibe fényezés: háromból kettő teljesen felesleges. Ha az alsó ív vagy a felső egyenes vonal maradna, sokkal elegánsabb lenne a fény-árnyék játék – a Nagarének, vagyis áramlásnak nevezett formanyelv inkább zavaros örvény.
Nézzék meg ezt a szürke, semmilyen formájú autót. A furcsa hajlítások és a doboztest ellenére ez a cikk titkon egy ismerkedős verdáról szól, azoknak, akik nem az iskola kapujában, hanem a szülői értekezleten hódítanának. Azoknak, akik tudják, mi a jó.
A Ford sikeres, C1 kódnevű platformjára épül a Mazda 5, amely mostantól a francia géneket felmutató 1,6-os dízellel is elérhető. A közös nyomócsöves, piezo injektorokkal szerelt gázolajos a piac egyik legjobb választása. Teljesítménye nem mellbevágó, de a 3600-as fordulaton leadott 115 lóerő családi szinten bőségesen elég az 1415 kilós test mozgatásához.
Meglepő módon csak nyolcszelepes, SOHC vezérlésű a négyhengeres, cserébe változó geometriájú turbófeltöltő segíti – barátságos karakter, amely széles, 1750–2500 közötti fordulaton adja le 270 Nm-es forgatónyomaték-maximumát.
A 120 kilós tömegcsökkentést részben az alumínium motorblokkal érték el, ami a fogyasztásra is pozitív hatással volt: a kemény hegymenetből, városi és autópályás szakaszokból álló tesztvezetésen mindössze 6,7 litert kért, de ha önök nem másznak föl vele az Etnára, akkor nem lesz gond az 5,2-es gyári adat tartása. A szén-dioxid-kibocsátás a kategória egyik legjobbja, 138 g/km, ami állítólag 13,2%-os javulás.