Van jó hírem is: ha beülünk, nem látni, és onnantól egy kedves, élhető autó a Mazda 5. Elférek elöl, elférek magam mögött, és ha muszáj, akkor a harmadik sorban is kibírom végtagcsonkolás nélkül. A két helytakarékos oldalsó tolóajtót kötelezővé tenném, praktikus és szerethető megoldás.
Egy bizonyos felszereltségi szint felett elektromos szervomotor dolgozik a kar helyett: elég egy kis nógatás, és biztonságosan beakad a zár, nem kell aggódni, hogy a gyerek rosszul csukja be, aztán meg jól kiesik az M0-án egy vészfékezésnél.
A kreatívan mozgatható és kombinálható ülésrendszert Karakurinak hívja a gyártó. A hatodik és hetedik utas helye egy-egy mozdulattal felhajtható a padlóból, nem kell gépészkedni a padok ki-beszerelésével. A beszállás sem gond, a középső sor székeit akár egy gyerek is tudja mozgatni, de ha kell, pár mozdulattal az egész hátsó rész síkpadlós raktérré változtatható.
2, 5 és 7 személyes lehet a Mazda, 158, 857 vagy 1485 liter pedig a csomagtartó. Akinek ennél nagyobb utaskapacitás vagy bővebb raktér kell, az ácsingózzon kisbuszra, az 5-össel egy átlagos háztartás minden fuvarozási igénye megoldható.
A korábbi modellhez képest változtak a hangszigetelő anyagok, hallhatóan csökkent a szélzaj, még hét személynek sem gond a beszélgetés út közben. Jobb is a csevej, mint a zene: a gyári hifi finoman szólva sem ad koncertélményt, inkább neki sem álltunk finomhangolni, a dobozhangzás sajnos adott. Nem lehet mit tenni ellene – a Petőfi Rádióhoz jó lesz, a Bartók Rádió rajongói meg majd fejlesztenek.
Az ülések jól tartanak, még vadabb kanyarodáskor sem kenődtem fel a kárpitra. Az anyagválasztás korrekt, ha hozza a mazdás átlagot, akkor sokáig friss marad a beltér, nem lehet leharcolni fél év alatt. Az biztos, hogy remekül összerakták, se a kátyúkon, se a keménykedős kanyarokban nem nyisszan meg az amúgy kellemes tapintású műanyag.
Kanyarodni meglepően jól tud: az átdolgozott felfüggesztés és a finomított kormányzás nem maradt észrevétlen. Új szilentblokkokat kapott a kormányösszekötőknél, és a rugók is feszesebbek, mint a régi ötösön: családi egyterűhöz képest minimális kanyardőlést tapasztaltunk. A futómű elöl MacPherson, míg hátul több lengőkaros multilink – itt külön szerelt tekercsrugókat és egycsöves lengéscsillapítókat találunk, melyekbe ellenirányba előfeszített rugókat szereltek.
A négycsatornás ABS, a fékerőelosztó, a vészfé rásegítő, a kipörgésgátló és a menetstabilizáció alapáras, de a Mazda új fékerősítő rendszert is kínál. A keréknyomás-ellenőrző viszont csak a 17-es kerekekkel számít alapfelszereltségnek.
6,139 millió forintnál indul, igaz, ehhez nincs hét ülés – a nagycsaládosok rákényszerülnek a TE felszereltségi csomagra. A szívemnek kedves elektromos tolóajtók a TX Plusszal járnak, annak viszont 7,259 az ára. Aki a képeken levő bőrülésre indul be, annak eggyel még följebb kell mennie: a CD115 GTA variáns 7,659 millió.
A családi autókat alapból unalmasnak tartja az autósok nagy része, de véleményük a korral megváltozhat, hisz egy időben a nők is érdektelen lények voltak – majd hirtelen átfordult minden. Cselekedeteik többsége csak nekik szólt, sőt, még az autót is úgy választották, hogy a NŐ szemében erősnek, gyorsnak és férfiasnak tűnjenek. A végén volt, akinek feltűnt, hogy az izomautóra csak a szakiskolás lányok izgulnak fel, de ezrek még ma sem értik, miért nem menő a tuning Golf.
Ezt mindenki a saját bőrén tanulja meg, korral érő bölcsesség kell ahhoz, hogy észrevegyük: a nők leginkább a praktikus családi egyterűekre izgulnak. Kérdezzük csak meg a feleséget vagy barátnőt, mi hatja meg jobban, a mellhorpasztó gyorsulás vagy az ügyesen variálható üléssor, ahol a bőröndök mellé befér a babakocsi meg az ikeás gyerekszoba?