Az első ülések feláras bőrkárpitja szép és vastag, az elektromotorok tág határok között mozgatják őket, és kivételesen a deréktámasz is jó helyre került. Ha netán nem rendelnék meg ezt a feláras extrát, nem kell aggódniuk, a második sorban ülők térde majd helyettesíti a szerkezetet.
Na jó, pontosítanék: akkor, ha botor módon elhiszik, hogy a Grand C-Max tényleg hétszemélyes. Ugyanis a kabin elejében elvesztegetett súlyos centiméterek éppen ott hiányoznak, ahol a legnagyobb szükség lenne rájuk: a két hátsó sorban. És sajnos az ötletesen és remekül variálható ülések sem képesek kompenzálni a hiányt.
Hiába lehet a középső padot osztottan mozgatni előre-hátra, mert ha hátratoljuk, akkor csonkoljuk a leghátulra szorultakat (cserébe lesz annyi lábterünk legalább, mint egy Golfban), ellenben ha azoknak csupán arasznyi térdhelyre lenne szükségük, akkor mi térdelünk irgalmatlanul az előttünk ülők veséjébe. Oké, elismerem, a gyerekek is jogilag személynek minősülnek. A gond csak az, hogy a leghátsó sorba nem fér el rendesen a gyerekülés, amelyik pedig már akkora, hogy nem kell neki, az nagy valószínűséggel rendelkezik térddel és sípcsonttal is, és ezek számára már nincs hely.
A leghátsó sort felejtsék tehát el, maradjunk középen, ahol tulajdonképpen két gyerekülés elfér, de három személy már csak nagy kínok árán. Az ülőlapba behajtogatható középső kaloda ugyanis olyan szűk és kényelmetlen, hogy oda csak büntit tölteni vezényeljünk bárkit. Legjobban tesszük, ha eltüntetjük ezt a középső rekeszt, így adva esélyt legalább egy leghátul ülőnek, hogy a két ülés között kinyújthassa a lábát.
Akárhogy is számolom, ez az egyterű bizony csak négyszemélyes, nagy jóindulattal öt. Mindegy, mert akinek kettőnél több gyermeke van, az már amúgy is régen valami nagy kombiban vagy maxi egyterűben, esetleg Multivanban ücsörög, ez esetben azonban felmerül egy komoly probléma: kell-e nekünk valójában a Grand C-Max? Ha csomagtérre van szükségünk, akkor talán. Padlóba hajtott leghátsó sorral 475 literes a csomagtér, kétszemélyes konfigurációban 1742. Nem, ez nem túl nyomós indok…
Akkor talán a két tolóajtó, ami kétségkívül remek dolog, ha szűk helyen parkolunk. Csak ne feledjük el, hogy funkciója miatt sajnos nem lehet rajtuk valamirevaló ajtózsebet kialakítani.
Lépjünk át a kicsit pozitívabban töltött térbe és próbáljuk meg egyensúlyba hozni ezt a tesztet. Mert azért vannak dolgok, amiket viszont a Grand C-Max jól csinál. Például finoman és kényelmesen gurul, mindezt úgy, hogy a Mazda 5-ből már ismert 1,6-os kis dízel hangját alig halljuk. Ráadásul Focushoz méltóan jól kanyarodik, az úttartása példás és persze a megszokott, jóindulatúan alulkormányzott karaktert kapta.
Érezhetőn nagyobb hangsúlyt fektettek a zajszigetelésre, mint a Mazda 5 esetében, a szél- és futóműzaj is minimális, még nagy sebességnél is abszolút elviselhető. Az úthibákon még ezekkel a 17 colos kerekekkel és alacsony profilú gumikkal is csak átlibben, távolról hallatszik csak, hogy dolgoziik a felfüggesztés.
Vezetni is elég jó, a hatfokozatú váltó pontos és határozottan megvezetett, a fékpedál finom, de jól fog a négy tárcsa. Sportolni azonban nem akarunk majd ezzel a motorral. Nem olyan erőtlen, mint azt a kis hengerűrtartalom és a 115 lóerős teljesítmény alapján elképzelnék (270 newtonméter), de érezni, hogy 1504 kilós tömeget kell lendületbe hoznia, ezért érdemes a fordulatszámmérőt az örömzónában tartani, akkor önmagához képest tempósan is képes haladni. Az átlagfogyasztás 7-7,5 liter között mozgott.
Titanium felszereltségi szint, X-Panoráma csomag, bőrkárpit és krómdísz mindenütt, plusz két ülés, velúrszőnyeg, himbilimbi, navi és egy talicskányi extra… Na igen, és a feláras prémium középkonzol (eddig a kézműves műanyagok vitték a pálmát). Tesztautónk árcéduláján a nyolcmillióhoz közeli összeg virított. Engedtessék meg, hogy dobjak egy hátast az aszfaltra. Ha levonjuk a sallangot és a legmagasabb, Titanium felszereltségi szinthez hozzáadott extrákat, akkor 6,595 millió forinton állunk meg. Szerintem sok. De nézzük a többieket, aztán döntsék el önök.
A Volkswagen Touran Highline 1,6 CR TDI 7 639 000 Ft, a C4 Grand Picasso 110 HDi 7 325 000-be, a hétüléses Grand Scénic Privilége 160 lóerős dízellel 6 990 000 forintba kerül. A Peugeot 5008 Premium Pack 163 lóerős HDi-vel és automata váltóval 8 135 000 forint, míg a friss jövevény, a Chevy Orlando LTZ+ 2.0D 163 5 830 000 forint automatával.
Ezek a konkurencia legmagasabb felszereltségi szintű modelljei. A számok tükrében persze akár olcsónak is tűnhet a Focus Grand C-Max, egy nagyon fontos apróságról azonban ne feledkezzünk meg: a felsorolt típusok mindegyikében több helyünk lesz. Ráadásul a Touran presztízsben veri a C-Maxot, az Orlando ár-érték aránya kimagasló, a franciák pedig mesterei az egyterűségnek már hosszú évek óta. És akkor a Zafirát még meg sem említettük…
A C-Max–Grand C-Max duónak nem lesz könnyű dolga, ha ide érdemben be akar törni. Személyautós tulajdonságaikkal egyértelműen a legjobbak közé tartoznak, egyterűként azonban… nos, láttunk már ettől jobbat.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!