Franciaország–Németország: ?
Adatlap Peugeot 508 Active SW 2.0 HDi - 2011
Adatlap Volkswagen Passat Comfortline 2.0 CR TDI DSG - 2011
S.A.: Autózni igazából mindkettővel jó. Az 508-asban az üvegtető tűnik fel elsőre minden utasnak – én is azonnal megszerettem. Olyan, mint egy új fűszer a konyhában: amíg nem ismertük, nem is hiányzott, de most már mindenbe beleraknánk. Igaz, bár a Peugeot erőlteti jobban ezt az extrát, a Passatba is lehet már kapni hasonlót, ráadásul nyitható változatban.
A két motor között szerintem nincs sok különbség, a francia amellett, hogy kicsit zajosabb, fölül erősebbnek tűnik, 1700 alatt viszont annyira nyomatéktalan, hogy indulásnál a túráztatós-csúsztatós technikát kell elővenni, részben a hosszúra áttételezett váltó miatt is.
A döntő szúrást viszont a menetkomforttal viszi be a Passat. Az 508-as futóműhangolása magunk közt szólva nem sikerült túl fényesen. Nem tudnám megmondani, a kanyarstabilizátor túl merev-e, esetleg a rugóállandót választották meg rosszul vagy mindössze a lengéscsillapítók karakterisztikája ügyetlen, mindenesetre bután ráz. Rosszabb minőségű úton csak úgy a közérzetrontás kedvéért, de ha nagyobb úthibára futunk, még el is viszi az autót oldalra. Ami egy húzósabb kanyarban, amibe a feszes futómű miatt nagy kedvvel belemegyünk, enyhén szólva kellemetlen.
Egy családi kombinál jobban tették volna a franciák, ha visszaemlékeznek a régi időkre, amikor még a ringató futóműről voltak híresek a gall autók. Még a németek is ezt az elvet követték: a Passat a - mondjuk úgy, hogy konzervatív - konstrukciójú futóművével is úgy lépi át a gödröket, ahogy kell. Lehet, hogy a Mansell-kanyarban kettővel gyorsabban fordulna el a Peugeot, de azt hiszem, ebben a kategóriában többet ér a kényelem.
V.I.: Súlyos kudarcként éltem meg a tényt, hogy az 508 SW olcsóbb futóműve ilyen. A kettős keresztlengőkaros GT után mindannyian vártuk már a franciás kényelmet, az 1500 kilós nagy kombi lágy gurulását, csodát vártunk, pofont kaptunk. Megtörtént az, amire nem gondoltunk volna: a franciák elsózták és a futómű németebb lett a németnél, ellenben a Volkswagen puhán siklik, finoman. Ki érti ezt?
Ültek már önök ültetett tuningautóban? Ha igen, akkor nagyjából el tudják képzelni azt a szüntelen izgést-mozgást, amit még a legsimább útfelületen is érezni az 508-asban. Ez nyilván üdvös és fickós egy Mégane RS-esetében, de az egy hot-hatch, ez pedig egy családi dízel kombi. Soha nem gondoltam volna, hogy ilyen hepehupás tud lenni az M1, pedig de. Kifejezetten idegesítő a folyamatos mocorgás, az pedig, hogy úthibákon-keresztbordákon oldalra pattog el az autó egyszerűen hiba, ennek nem szabadna ilyennek lennie. A magyar úthálózat állapota még nem szempont a futóműmérnököknél.
Nyújtott kanyarokban persze otthon érzi magát, ám ezek ritkán fordulnak elő városban, alsóbbrendű utakon és úgy általában. Nem jó ez így, Virág elvtárs. A xenon-kanyarfényszórók ugyan zseniálisak, szemmel láthatóan szélesebb szögtartományban mozognak, mint a Volkswagené, ám a kéziváltó műanyagosan roppan egyet, ráadásul nyüszítése megüti az ingerküszöböt, 90-es tempóig folyamatosan sír, onnantól elnyomja a minimális szélzaj, amit hallunk a mellesleg nagyon jól zajszigetelt utastérben. A hatsebességes kéziváltó egyedüli pozitívuma az okos fokozatkiosztás, a hatodik már 70-nél kapcsolható, bár ilyenkor a gázadásra csak mélyebb letargiába taszítjuk az alul erőtlen motort. Azonban ha van türelmünk kivárni, akkor előbb-utóbb összeszedi magát és bőven kétezres fordulat alatt maradva hasít 130-nál. Ilyenkor gond nélkül 6 liter alatt tartható a fogyasztás, ami bő egy literrel kevesebb a Passaténál, amelyik érzésre kicsit sokat, 2300-at forog sztrádalimitnél.
Szubjektíven erősebbnek (bár hangosabbnak) éreztem a Peugeot motorját, de csalóka, hogy ez inkább felső fordulatszám-tartományban éled meg, ahol a Passat DSG-váltója már feljebb kapcsol, érzésemre azonban rácáfolt a tény, hogy a hatgangos Passat játszi könnyedséggel lépett el, a DSG-nél gyorsabban nem lehet kézzel váltani, ezért talán nem is illlő összehasonlítani e téren a két autót. Az biztos, hogy kéziváltóval egyiket sem kérném. A Volkswagen duplakuplungosa egyszerűen mára tökéletes lett, a Peugeot kéziváltójánál pedig a hatsebességes automatája is jobb. Előbbi azonban hazai pályán, a futóműhangolás és menetkomfort terén mér vereséget az 508-asra, és ez éppen elég ahhoz, hogy a Passatba kívánkozzunk vissza. Rendszergazdáink szállóigévé vált mondatával élve: ez sajnos ilyen.
S.A.: Ha elfelejtjük a futóművét, teljesen jó autó az 508-as. Igazából csak az a baja, hogy a Passat szinte mindent egy kicsit jobban tud – ezt józan ésszel be kell látni. Érezni, hogy a franciák nagyon németes autót akartak csinálni, amit őszintén szólva sajnálok, mert ezzel a nagyon is szerethető filozófiájukat adják fel, de a nagyobb baj az, hogy nem áll jól nekik. Inkább lenne kicsit imbolygós, tétova, de kényelmes a futómű, gyengébb oldaltartású, de süppedős az ülés, legalább lenne a feszes, sportosnak látszani akaró egyenkoszton kívül más alternatíva azoknak, akik olyat szeretnének. De úgy tűnik, a statisztika a nagykombiknál is azt mutatja, apa feszesebben szereti.
V.I.: Így van. Az 508 SW legnagyobb hibája az volt, hogy a Passat Varianttal állítottuk szembe. Alulmaradt de biztosan állíthatom, hogy egy Mondeo Tournier elpirulna előtte és igazából az Insignia Sports Tourer méltó ellenfele lehetne. Óriási előrelépés a Peugeot számára, érezhetően minőségi, szép, modern formába csomagolt elegáns termék, jó anyagokból, finoman, ám korántsem hibamentesen. Mindent megbocsátanánk neki, egyet azonban soha:
S.A.: A Peugeot-ból kiveszett a franciaság. Szerencsére annyi sárm még maradt benne, hogy szeretni lehessen és nem mindenki dönt az autóvásárlásnál exceltábla alapján. Igen, a Passat a jobb autó, én is tudom, de a rázós futómű, meg minden baja ellenére az 508-assal autóztam szívesebben. Van benne valami, ami minden Volkswagenből hiányzik, egy kis magique, tudom is én, micsoda. Vagy csak a Passatban untam magam halálra, mert minden pont úgy működik, ahogy kell.
V.I.: Ennek ugyan ára van, a némiképp felextrázott (fényszórómosó, Climatronic, kanyarfény, multifunkci-bőrkormány, parkolóradar, tempomat, télicsomag) Passat Variant Comfortline 2.0 CR TDi DSG 9 729 250 forintba került. A panorámatetős (széria) 508 SW 2.0 HDi Active (extraként biztonsági csomag, fényszórómosós kanyar-xenon, fűthető ülések, parkradar, csomagtérháló, bluetooth+vetített HUD, Stílus-csomag és metálfény) kerek 9 millióba. Ez ugyan jóval alatta marad a Passat árának, ám a merész Peugeot-árképzést azért némiképp árnyalja a tény, hogy ezt az előnyét már a szalonból kihozva elveszíti.
Pedig jó német francia autó az 508 SW, de ne feledjük el, hogy amíg a PSA-konszern – őszinte örömünkre – mérföldes léptekkel halad az egyre jobb autók felé, addig a konkurencia sem alszik. A németeknél németebb autót pedig senki nem tud csinálni.
Fájó szívvel bár, de a kettő közül a Passatra szavaznék. Persze ha választhatnék, kétségkívül egy hidrós, automata C5 kombi kéne, bőrüléssel, ohne pardon. Az a kényelmes, extravagáns francia.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!