A legszebb korszak krémje

Teszt: Plymouth Fury – 1968

2011.06.28. 06:31 Módosítva: 2011.06.28. 09:39

Ne is olvasson tovább: ez egy ugyanolyan jó autó, mint a korabeli nagyobbacska amerikaiak. Nem tud semmi különöset, csak állatul néz ki, és nagyon jó vele menni. És nem drága.

1968 nagy év volt a Plymouth történetében: ekkor mutatták be az öt modellből álló midsize line-t: Belvedere, Satellite, Sport Satellite, Road Runner és GTX. Ez persze erős amerikaias túlzás, hiszen sok különbség műszakilag nem volt az öt modell között. Dizájnban kevesebb lett a görbe és több az egyenes, hiszen valamit mindig változtatni kell, és nagyjából 1966-ra futott ki a kizárólag vonalzóval tervezett amerikai autók irányvonala. Ettől persze a 68-as Plymouthok nagy rész mai szemmel még mindig szabályos dobozformának tűnik. A 2 és négyajtós modellek a GM paletta résztvevőihez hasonlóan különböző tengelytávot kaptak, de a 68-as év középméretű főhőse a Plymouthnál a kedvező árú sportkocsi, a Road Runner volt.

Ami nagyjából ugyanaz, mint a GTX, csak fapados. Van még ekkor Barracuda, már fastback háttal, de a Valiant alapjain, még nem rendes izomautó-dizájnnal. Hiába volt kész hónapokkal előbb, mint a Ford Mustang, a Plymouth hülye marketinggel (tágas, praktikus autóként reklámozták a dögösség helyett) afféle zombiállapotban tartotta a Barracudát, és csak a következő évben dobták piacra a már rendes, klasszikus izomautó-kasztnis kompaktot hosszú gépházzal, rövid farral, immár Cuda néven.

A Plymouth nagy kupéját továbbra is Furynak hívják, ez adja a márka eladásainak 46%-át, és ha választanom kéne a 68-as Plymouth-ok közül, lehet, hogy mellette kötnék ki. Korábban előszeretettel szívtam izomautósok vérét, hogy például Vmax Zsolt vagy Balázs Viktor miért választotta pont a Ford Galaxie-t, amikor a Dodge Charger vagy a Mustang sokkal klasszikusabb. Ahogy a vetélytársak listáját nézegetem, éppen a Fury kapcsán értem meg őket igazán. Nem is a konkrét Galaxie-vételt, hanem hogy valaki olyan amerikai tepsit vesz, ami nem szerepel az izomautó-könyvekben. A Fury konszernen belüli legközelebbi rokonai a Dodge Polara és Monaco, konkurensei pedig a Ford Galaxie, a Chevrolet Impala, a Pontiac Catalina és az AMC Ambassador. Catalinát, de főleg Ambasssadort még nem vezettem, nem is láttam élőben, de a Galaxie-Impala-Fury hármasról felelősségem tudatában kijelenthetem: mindhárom autó csodálatos, főleg ha valaki szokva van a fullsize szedánokhoz. Én egyelőre komfortosabban vagyok el a kompakt Cougarral, de igazából nem olyan borzalmas dolog plusz hatvan centi hossz.

Most már, két évnyi Mercury Cougar-tulajdonlás után megértem, hogy igazából majdnem tökmindegy: a korszak kupéi között műszakilag alig van különbség. Formailag a legtöbb vállalható, és az izomautókra is vonatkoztatható a használtautó-tétel: nem típust veszünk, hanem állapotot. A lényeg, hogy kupé legyen, a 60-as évek második felének dizájnjával, legyen benne egy minimum öt literes V8-as motor, ringatózzon kellemesen, azt pedig hozzá se teszem, hogy legyen nagy, mert az amerikai autók ezt ritkán teljesítik alul.

Szkanderos Peti Amerikában vette a Furyt a bátyjától, miután megtett vele egy kötelező keleti part-nyugati part túrát, és volt vele mindenféle kellemes kalandja, szerencsére elsősorban nem műszaki természetű. A sivatagban egy klasszikus, futófelület-lerepülős durrdefekt során elvesztette a jobb hátsó dísztárcsát, ami jelen esetben nem csirkeitató alakú tárgy, inkább egyfajta gyűrű. Kereste vagy egy órán át a homokban. Mintha sejtette volna, hogy egyszer majd emiatt nem lesz komplett az autó, de a dísztárcsa nem lett meg. És egyszer elszállt a feszültségszabályozó, de egyébként a Fury annyira jól viselkedett, hogy szépen haza is hozatta, ne legyen egyedül a Charger, és én lennék az utolsó, aki ezért neki szemrehányást tesz.

Filmes félreértések

Az 1956-ban indult Furyt Stephen King tette híressé a Christine című regénnyel és a belőle készült filmmel. Én nem olvastam, nekem a Cujo bőven elég volt Kingtől, a Ragyogást meg kérem, senki ne ajánlgassa, a Christine-ről annyit tudok, hogy a neten jelentős szakirodalma van a könyvben és a filmben elkövetett autós hibáknak. Az egyik, hogy a Furyból csak kupé létezett, márpedig King szerint időnként a gyilkos autó hátsó ajtaját is nyitogatják. 1968-ban már volt négyajtós és kombi Fury is, utóbbi három hüvelykkel hosszabb tengelytávval (122 in).

A másik, hogy valami különlegesen pszihó jelenet során Christine rázárta magát a csajra, és ezt úgy mutatta a film, hogy lekattannak az ajtózáró gombok, márpedig, kapaszkodjanak meg, az első generációs Furyn 1959-ig nem voltak ilyenek. A kilincset kellett valamerre tolni, ha zárni akartak. Bezzeg a 68-as Fury, abban már van gomb. Aztán nem tudom hogyan, de a rajongók azt is kiszúrták, hogy a filmben elpusztított Furyk jelentős része igazából Savoy és Belvedere volt. Stephen King még azt a főbenjáró bűnt is elkövette, hogy a könyvben Hydramatic-ként emlegette az automata váltót, pedig az a General Motors fantázianeve volt a saját készülékeire. A MOPAR csoport (Chrysler-Dodge-Plymouth) ellenben TorqueFlite-nak hívta a sajtátjait. Ráadásul Christine-ben váltókarral tették az autót sebességbe, pedig a Fury első generációjában még a régi Ikarusokéhoz hasonló nyomógombos kapcsolás járta.

Bónusz feladat: keressék meg A francia kapcsolat című 1971-es remekmű trailerében a négyajtós, de 1968-as Furyt!

Az oldalról ajánljuk

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

1 órája
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49