Te, ez mindig ekkora volt?

Bemutató: Audi Q3 - 2011.

2011.07.13. 06:48

Léteznie kell egy ingolstadti alapképletnek, afféle varázsigének, amit elmormolva tetszőleges formában és méretben, azonos kvalitásokkal alkotható Audi. Gyanítom, kellő energia birtokában akár egy komplett négykarikást galaxist is létre tudnának hozni. Most viszont be kellett érnünk a Q3-mal.

A kivetítőn ott áll feketén-fehéren, aki nem vak, láthatja: a Q3 kisebb, mint a Q5. Lám, köré rajzolták annak sziluettjét, és szinte elvész benne, lötyög a vékony fekete keretben. Majdnem huszonöt centivel rövidebb, öttel keskenyebb, hattal alacsonyabb. Csakhogy ez nem lehet igaz. Mert a Q3 nem kicsi. A Q5 az volt: törpe a Q7 mellett. Szűkösnek éreztem, 2,8 méteres tengelytáv ide, 540 literes csomagtér oda. Olyan volt, mint egy kisfiú, aki nagyon szeretett volna Q7 lenni, de elhagyta a kondibérletét, és nem volt mersze újat kérni. A Q3 azonban semmivel sem játékosabb, szerényebb vagy barátságosabb a Q5-nél. Pontosan replikált klón, öt százalékkal csökkentett méretű kiadásban. Ruházati cikk, amit eddig csak L-ben gyártottak, mostantól kapható M-ben is.

Pereg az előadás. Lendületesen sorolják a technológiai fejlesztéseket: alumínium motorház- és csomagtérfedél, magnézium váltóház, ultra nagy szilárdságú, meleg sajtolással kialakított, ragasztásos hegesztéssel összeillesztett acélelemek, hasburkolat és körben leszigetelt hűtőmaszk-szegély a jobb légellenállásért, szabadonfutó duplakuplungos váltó. Efficienz és Vorsprung mindenütt, de közben tudom, és gondolom, ők is tudják, a célcsoportot nem ezekkel fogják meggyőzni, hanem azzal, hogy nézd, itt van neked egy olyan Q5-ös, amivel fogsz tudni parkolni, elférsz a városban, és belátod a farát.

Ha meg mégsem, segítenek majd a vezetőtámogató berendezések, amelyek bevezetését a Q3-éra időzítette a gyár. Kipróbáltátok őket? – kérdi izgatottan a nap végén a sávbantartó, holttérfigyelő, táblafelismerő és önparkoló rendszerekért felelős vezetőmérnök, és nincs szívem azt mondani neki: nem, és nem is fogjuk. A bemutató helyszínéül szolgáló Svájc ugyanis teljesen alkalmatlan az ilyen mankók (vagy általában bármi) tesztelésére. Elektronika helyett itt a közerkölcs nem engedi, hogy irányjelzés nélkül lépjük át a felezővonalat, a holttér szent és sérthetetlen. Előzni nem előznek, itt mindenki egyforma gyorsan megy, a svájci sztrádához képest Svédország renitens ámokfutók apokaliptikus emésztőgödre. Parkolni pedig amúgy is tilos mindenütt – itthon majd annál több dolguk akad a fejlesztéseknek.

De haladjunk sorban. Az autót közelről megnézve már felfedezhető egy-két egyedi jegy. Lecsapták a hűtőmaszk felső sarkait, a LED-es nappali fény nem kettészeli, hanem belülről keretezi a fényszórót, hátul is másfajta elrendezésben világítanak a diódák, szám szerint negyvenegyen. Nagyjából ennyi. Masszív kerékív- és küszöbtoldatok láttatják nagyobbnak a 17 (az elmaradhatatlan S-Line kivitelben 15) centis hasmagasságot, és a Q-széria másik nagy szemfényvesztése, a hatalmas nyílással kecsegtető hátsó ajtó mögötti karosszéria-szűkítés sem hiányzik. Az autó árából tessék arányosan levonni a kreatív dizájnért a fejlesztés során ki nem fizetett díjat, és kvittek vagyunk.

Az ötödik elem

Amikor az Audisok könnytől fátyolos szemmel emlegetik a Q3 menetdinamikáját, nem füllentenek – épp csak egy ötödik motorvariánsról beszélnek. A 2,5 literes TFSI bevezetésének dátumáról éppúgy nem hajlandóak nyilatkozni, mint a pontos motorteljesítményről, de mivel az öthengeres turbómotor az RS3-ban és a TTRS-ben 340 lóerőt ad le, sokkal kevesebbre itt sem számíthatunk. Hiába nem létezik még hivatalosan, az Audi rettentő büszke az autóra, annyira, hogy egy előszériás példányát elhozta a bemutatóra. Kívül az exkluzív kék színtől eltekintve az elcsépelt S-line fazonnal találkozunk, a beltér ellenben sportos, ahogy kell, de lelombozó a középkonzolon a vakkapcsolók sora.

„A sorozatgyártású modellben már lesz start-stop!” – tapint a lényegre a flottagazda. Nekem momentán jobban fáj a drive select szervokormány-gyógyító funkciója, de a motor még a döglött kormányért is kárpótol. Igazi, önimádó sportkocsiként rondít az alpesi nyugalomba. Elvileg valamivel kétezer felett kezdődik a móka, de mire a motor üvöltése eljut a dobhártyámig, már háromezer felett jár a fordulatszám. Illetve négyezernél, fene, aki számolja: pöccentés a kormányra aggatott váltófülön, isten éltesse a dupla kuplungot, szinte szakadatlan nyomatékfolyam taszít tovább egészen az országúton megengedett nyolcvanas tempóig. Svájc kiábrándító. Azért jó kis négy-öt másodperc volt. Majd egyszer másoknak is jut belőle, csak még nem tudjuk, mikor.

Az oldalról ajánljuk

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

54 perce
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21