Bár lehetnék taxisofőr

Checker Marathon (1979)

2011.09.23. 06:22

Legenda. Elcsépelt szó, de erre az autóra nem túlzás. Mindenki ismeri, ezer amerikai moziban látta már, tudja, ez a New York-i taxi. Mutogatnak is rá ujjal, nézd már, egy... egy... segítek: Checker Marathon.

Rettenetesen izgultam. Checkert fogok vezetni! Gyerekes öröm és jéghideg rettegés váltogatta egymást napokon át. Ujjongtam, hogy kipróbálhatok egy olyan autót, amire már évek óta borzasztó kíváncsi voltam, de volt egy sötét megérzésem, hogy egy rémséges fos lesz. Mint annyi legenda, amit a filmvászonról ismerünk, de sosem kerültünk a közelébe.

Bevallom, régóta vágyom rá. Számtalan éjszakán át fésültem a netet, a legzűrösebb brooklyni szájtokon kutattam róla az infókat, és ahányszor felbukkant egy apróhirdetés a web leghátsó zugában, egy arkansas-i helyi lapban vagy a Craigslist texasi oldalán, komolyan mérlegeltem, foglaljak-e helyet a következő charterjáratra. Már amennyire komolyan mérlegel az ember hajnali kettőkor egy harmincvalahány éves használtautó hirdetése fölött.

Amit az ember megkíván, azt ki kell próbálni. Bár ez az elmélet nem univerzális bölcsesség, hiszek benne, hogy autókra igaz. Annyi égig magasztalt meseautóban kellett már csalódnom, amikor nagy áhítattal elfordítottam a kulcsát és kanyarodtam vele egyet, hogy mindenkinek csak ajánlani tudom: üljön bele a vágy titokzatos tárgyába, menjen vele, és jó eséllyel nem fog tovább sóvárogni. Vagy mégis – akkor igazán nagy a baj.

A Checker esetében minden jel arra mutatott, szerte fog foszlani a kanárisárga álom. Egy amerikai, ötvenes évekbeli alvázas batár nem az a típusú gép, amire érdemes rápörögni. A legtöbbnek még egy nyamvadt small block V8-as sem jutott: ebben az 1979-es Marathonban egy 110 lóerős Chevrolet sorhatos égeti a benzint a motortérben. Ehhez képest 1,7 tonna az önsúlya, 5,2 méter hosszú és esetlenül magas építésű, hogy még kardánalagút se rondítson bele a személyszállításra optimalizált utastérbe. Vagyis nem lehet más, mint egy rémséges fos.

Viszont tudjuk, hogy a Checker Marathon egy legenda, és a legendáknak néha van alapja. A gond csak az, hogy bár képről mindenki ismeri, nincs belőle sok. Igaz, több mint húsz éven át, 1961-től 1982-ig gyártották közel változatlan formában, de a legjobb évében, 1962-ben is éppen csak nyolcezer darab hagyta el a kalamazoo-i gyárat, és bármilyen masszív konstrukció, a legtöbbet kegyetlenül elhasználták taxiként. Fanatikusok kezében van a néhány bedarálástól megmenekült példány, ezért típustörténeti leírásokat, lelkendező élménybeszámolókat bőven találni, de hiteles anyag arról, hogy autóként milyen a Marathon, alig létezik.

Így aztán előítéletekkel terhelve, de szűz kézzel közelítettem a Checkerhöz. Az első benyomás az, hogy mekkora egy dög ez a kedves, ártatlan képű játékautó. Mivel az arányai nagyjából stimmelnek, nem is gondolná az ember, hogy egy Audi Q7-méretű tárgyról van szó. Persze, tudtam, hogy a Marathon alapból nyolcszemélyes, és számítottam rá, hogy amerikai léptékű autó, de a bájos tekintet megtévesztett.

Ahhoz képest, hogy a konstrukció 1960-as, meglepően visszafogott a dizájn. Ha körülnézünk, miket gyártottak akkoriban odaát, elővehetjük például a Chevrolet Bel Airt vagy az Oldsmobile 98-ast, sokkal harsányabb, krómtól roskadozó, testes hölgyek néznek vissza ránk. Hiába, a Checker funkcionális járműnek készült, a cégtulajdonos abban hitt, akkor lesz sikeres a terméke, ha kizárólag taxiként árulja. Később mégis eladtak néhány civil példányt, de a kivétel csak a szabályt erősíti.

A funkcionalitás ritkán ad ki ilyen jópofa formát. Elég megnéznünk a bumfordi London-taxit: az inkább csak aranyos, de igazából esetlen. A Marathon büszkén feszít, annak ellenére, hogy haszonjárműnek született. Vállalja a munkásautó-szerepét: a két vaskos aluöntvény lökhárító között az ötvenes évek sablonjainak talán legjózanabb megnyilvánulását rajzolták meg. Az ikerfényszórótól a hátsó lámpák közé szorult gömbölyded fedélig minden egyes eleméről süt, mikori a terv, de annyira tömör és sarkos, hogy mégis fiatalabbnak érezni.

Odabent viszont, nincs mit szépíteni, egy helyközi buszjárat sármjával fogad minket a Checker. Hatalmas, borzasztóan elnagyolt bakelitkormány türemkedik a sofőr felé, a műszerfalon találomra elszórva a kapcsolók, a központi helyen természetesen a taxióra. Jobb szélen a gépjárművezető fényképes azonosító táblájának a helye, persze bőséges megvilágítással, hogy az utasfülkét elválasztó centis üvegen át is látni lehessen. Köszönöm, inkább hátul foglalnék helyet.

Utasként king size a helykínálat, a hátsó padon fetrengeni lehet, amíg nem kell felnyitni a pótszékeket. Mint egy kanapén, abszolút természetes testhelyzetben lehet itt kibekkelni a legdurvább dugót is a Fifth Avenue-n; az ajtónyílás mögé tolt ülésen mintha a szeparéban ülnénk, úgy lehet kipillantani a New York Times négyzetméternyi oldalai mögül. Ha viszont öten kényszerülünk az utasoknak fenntartott térbe, tíz utcánál messzebbi címet ne diktáljunk a sofőrnek, különben ha addig nem voltunk klausztrofóbiásak, jó eséllyel azzá válunk.

Még mindig nem mertem elfoglalni a munkahelyet, ahol taxisgenerációk rakkolták le műszakok ezreit, és máig visszasírják a Checkert. Lapozzon, és megtudja, miért.

Taxi-ikonok a nagy víz másik oldaláról

Míg Európában hagyományosan az éppen aktuális Mercik kapták a taxis szerepet, Amerikában a évtizedeken át Checker uralta a piacot. A cég kalandos történetéről az Autótörténelem blogon mindent megtudhat – elég, ha 1960-ban vesszük fel a fonalat. Ekkor mutatták be ugyanis a Checker Marathont.

Bár az előző modelleket kizárólag taxitársaságoknak adta el a Checker, végül a Marathon, amelyből civil változat is készült, vált taxi-szimbólummá. Több mint húsz éven át gyártották minimális változtatásokkal, annyira kedvelték megbízhatósága és tartóssága miatt. Gondoljunk bele, ez olyan, mintha még ma is gyártanák az 1989-es Citroën XM-et. A vállalat azt ígérte, addig fogják gyártani, amíg van rá igény. 1982-ig volt.

A nyolcvanas évek végéig ettől függetlenül még a Checkerek voltak a leggyakoribb taxik – a tesztelt autón például még ott az 1989-es matrica, addig New Yorkban dolgozott. Az utolsó Checkert 1999-ben nyugdíjazták.

Mivel a cég 1982 után felhagyott az autógyártással, közvetlen utódról nem beszélhetünk, de a sárga taxik következő ikonja a kocka Chevrolet Caprice lett. Messze nem sajátította ki olyan nyomasztó mértékben a drosztokat, mint a Checker, de akinek nem rendőrautó jut róla eszébe, annak a taxi ugrik be. A nyolcvanas-kilencvenes években mindenesetre a Caprice volt a jellemző látvány New York utcáin, és vele együtt megkezdték a siránkozást a sofőrök, hogy mennyivel jobb volt a Checker.

Ez a tendencia folytatódott a Ford Crown Victoriával, amelyből éppen a napokban gyártották le az utolsót – már most kétségbe vannak esve a taxitársaságok, mi lesz, ha elfogynak az alvázas monstrumok. Bizonyos jelek arra utalnak, hogy alaposan betáraztak a típusból, hogy legalább néhány évet átvészeljenek még, mielőtt a Nissan NV200-as átveszi a stafétabotot.

Az oldalról ajánljuk

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Nem hiányzott, de örülünk neki!
  • Tesztek

Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?

április 6., 14:50
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
  • Hírek

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt

Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.

április 6., 14:36
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

április 6., 18:18
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

tegnap, 16:54
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
  • Hírek

Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral

Az Austral alig három éve kapható a piacon.

április 6., 12:10
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
  • Közélet

Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat

Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.

április 7., 06:12
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

április 6., 13:44
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon
  • Hírek

Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon

Sokan átsiklottak ezen.

április 6., 07:11
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

április 6., 10:09
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06