Jöhetne már egy facelift
Megvolt: Renault Grand Scénic 1.6 Energy dCi
Az nem vitás, hogy remek családi autó. Ha az embernek csak két gyereke van, akkor is meglátja benne a jó dolgokat. A középső sor három teljes értékű, különálló ülése például jól jött akkor is, amikor gyermekeim – egyáltalán nem ritka – veszekedésük alkalmával, nem érték el egymást.
Hatéves, enyhén hypotóniás izomzatú fiam érdekes testhelyzeteket tud felvenni a gyerekülésben, itt még ez sem volt probléma, mert olyan nagy a lábtér, hogy esélye sem volt összekoszolni az előtte lévő háttámlát.
A csomagtartóban lévő két kihajtható ülést gyermekeknek szánhatták, illetve rövid távon talán kisebb növésű nőknek, de már akkor is a középső sort előre kell csúsztatni annyira, hogy az ott ülő térde találkozik a háttámlával. Ilyenkor nem túl nagy a csomagtér, alig 208 liter, ötüléses használatkor 702, kiszedett középső sorral már gigantikus 2068 liter. A középső ülések döntése, kiszedése egyszerű, visszatenni is, ha már rájött az ember a módjára. A segítő ábra ellenére én jó negyedórát próbálkoztam elsőre.
A csomagtéren kívül az utastérben is jól lehet pakolni. Rengeteg rakodási hely áll a rendelkezésünkre, a padlóba süllyesztett csempészrekeszektől fogva az ülések alatt lévő kihúzható fiókokon keresztül a hűthető kesztyűtartóig. S persze ne feledkezzünk meg a nyitható könyöklőről sem, mely pofátlanul elnyelt egy literes termoszt.
A motorra nem lehet panasz. Az új Nissan-Renault fejlesztésű, EURO 5-ös, 1,6-os Energy dCi a világ egyik legnagyobb literteljesítményű motorja (130 LE 4000/percnél). Igaz, mint a többi dízel, ez sem húz alacsony fordulaton, de utána szépen megindul (320 Nm 1750/percnél). A gyár szerint 4,4 litert eszik százon vegyes üzemben. Nálam ez inkább 6,9 liter volt, és ebben szép vegyesen volt város, ország- és autóút.
A hatfokozatú kézi váltót rövidre áttételezték, így városban kapcsolgathatunk rendesen. Bár semmi gond nem volt a váltásokkal, szépen vette a fokozatokat, de azért jobban kedveltem volna egy automatával.
Remekül működik a Stop&Start rendszer. Amint kidobjuk üresbe a váltót s leugrunk a kuplungról, leállítja a motort, ha leheletnyire is hozzáérünk a kuplunghoz újraindítja. Teszi ezt addig, míg le nem hűl annyira az idő, hogy a vezérlőelektronika az akku védelme miatt le nem tíltja a rendszert. Tapasztalatom szerint ezt úgy 0°C alatt teszi. Ez azt jelenti, hogy ez az üzemanyagspórolási rendszer télen semmit sem ér. A Totalcar nagy fogyasztási tesztjének végeredménye is megkérdőjelezhető így.
A tesztautó felszerelését nem sikerült pontosan azonosítani. Vagy egy extrázott Dynamique, vagy egy butított Privilège. Mi így elvileg nem nagyon vásárolhatnánk meg a szalonokban. A Privilège-hez hiányzott a Bluetooth kihangosító és USB csatlakozó, viszont a tükrök elektromosan behajthatók, elektrokróm (fényre sötétedő) a belső visszapillantó és az exkluzívabb fekete Sari Diamantè könnyűfémfelnik voltak a kocsin. Így az árat is csak tippelhetem: akciósan 6,1 és 6,5 millió forint között lehet.