Az első Fiat Panda zseniális volt, Giugiaro tehetsége megkérdőjelezhetetlen. Használva az autót előjönnek az erősségei – elsőre, kívülről nézve senki nem hinné, hogy méreteihez képest milyen tágas. A formatervező egyértelműen belülről indult kifelé: ha hihetünk a gyáriaknak, a siker érdekében most ugyanezt a módszert követték.
Szerintük nagyon tágas és a csalafinta rekeszkéivel ügyesen pakolható – persze elmarad az 1980 és 2003 között gyártott őstől, amelynek műszerfali zsebébe gond nélkül elpakolunk tizenöt üveg sört. (Higgyék el, kipróbáltam.) Ennek ellenére valóban élhető és használható az új Panda, igaz, méretei jelentősen túlnőttek a régi kockán.
A szögletesség is megmaradt, de nem olyan, mint egykor. Amíg a kisöregen a szélvédő is síküveg volt, addig a második, még jelenleg is gyártásban levő generációba csalafintán íveket csempésztek. A friss modell látszatra visszatért az egyenesekhez, de ha jobban megnézzük, ez inkább a kör négyszögesítése, hisz egyenesek vannak, de sarkak nincsenek: csupa lekerekített négyzetből áll az autó, a kormánykerék matematikájánál is hiába vesszük elő a π-t.
Nem véletlen a dizájn. Idézzük csak fel a divatos tárgyakat, az okostelefonokat, az iPadet, az iBookot, a mindeféle mp3 lejátszót vagy túlárazott konyhai gépeket: mind-mind ugyanilyen formát mutat. A Panda célcsoportjába mindig is beletartoztak a fiatalok.
Nem a Fiat az első gyártó, aki felismerte, hogy a leegyszerűsített, de mégis kreatív formanyelv működik. Itt nincsenek barokkos ívek, csábosra vagy durcásra rajzolt cicaszemek: a karosszéria egyszerű, megjegyezhető, éppen ezért erőltetés nélkül is karakteres.
Ha jobban megnézzük, ez a Fiat is megkapta a maga arcát. Már az 500-nak is volt bájosan bamba pofija volt, de a Panda igazi mackót formáz: a hűtőrács a nagy mosolygós száj, a lámpák ugye a szemek, a fülek pedig a kerekded és méretes visszapillantók. A rajzfilmszerű karakter először szinte észrevétlen, de elég ránézni, s a tudatalattiban máris szívecskéket szül a cukiságfaktor.
Ötletesen odacsempészték néhány trükkjét az ősnek: a monoblokk műszerfal ugyan már sosem tér vissza, de a kontúrja ott van a mostanin is. A kellemes tapintású, színre fújt fém is a múlté, helyette sok műanyagot hozott a 21. század. Persze kemények, kopogtatni is lehet, ha valaki Levente Pétert utánozná. Nem szép, nem luxus, de mit várunk egy 10 ezer euró körüli járműtől.
A medve-vonalat erősíti a tappancs formájú kézifék is. Aranyos, de nem érzem különösen praktikusnak, ahogy a kormány mellé emelt váltókart sem: oké, hogy kevesebbet kell nyúlkálni, de így túl széles a középkonzol, ami a három centis beltéri szélesítés ellenére elég szűkké teszi térdben az autót.
Mi van a kapuk mögött?
A Fiat pomglianói gyára Giambattista Vico névre hallgat: Nápoly mellett, 1968-ban épült fel, a márka felvirágzásának bizonyítékául. Legutóbb Alfa Romeo 159-et gyártottak benne, de a telephely nagy része közben vészesen elavult.
Euró milliókat beforgatva, a gépeket kihajítva jelentősen felújították a gyárat – jelenleg ez a világ egyik legmodernebb üzeme. Robot-robot hátán, energiatakarékos megoldások, japános minőségbiztosítás: igyekeznek, de a sikerre az új Pandával minden esélyük meg is van.
Kattintsanak a galériába: szorgalmasan végigfotóztam mindent, de hivatalos videócskát is kaptunk. Minden szép, minden jó, legalábbis látogatói szemmel – persze a gyár előtt óriási rendőri jelenlét mellett maroknyi, de nagyon kitartó szakszervezeti aktivista tüntetett.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
