Adatlap Mazda 6 1.8 TE - 2012
Adatlap Hyundai i40 Comfort 1.6 GDI - 2012
Adatlap Opel Insignia Cosmo 1.4 Turbo Ecotec - 2012
Adatlap Toyota Avensis Executive 1.8 - 2012
Lehet, hogy kicsit támolyog a gazdaság, inog az euró-dollár árfolyam, Soros György is füstölgő tarlót vizionál Európa helyén, de ez a négy autó bizonyítja, hogy még mindig van értelme feljebb kapaszkodni a vállalati ranglétrán.
Feje tetejére állt a világ. Mostanában az Opel az a minőségi mérce, amit illik megugrani, a Mazdát jobbról-balról érik mindenféle konzervativizmussal kapcsolatos vádak, a Hyundai a designra és a térre gyúr, miközben a Toyota elérte a Nirvánát, és átment szuperkulturált szuperhangtalanba.
Az alapmotoros i40 (Hyundai), Mazda 6, Insignia (Opel) és Avensis (frissen faceliftelt Avensis) csoporttesztjére összesereglett tesztelőcsapatunk négy tagja csak kapkodta a fejét – régi szabályok felrúgva, a komótos sportos lett, a sportos komótos, meglepő számok bukkantak fel az árkalkulációkban, sokéves tapasztalatunkat, s velük együtt előítéleteinket pedig besöpörtük a linóleum alá, amikor úgy láttuk – épp nem néz minket senki.
Sorsot húztunk, kié legyen a kábé negyven bemutató, teszt, külföldi autóbeszerzés és túra alatt során rémületesen megunt Insignia, az előtte egy fázissal korábban szintén cafatokra tesztelt Mazda 6, illetve az új, de az árképzés miatt sok konfliktust kiváltó Hyundai és a csak módjával kipróbált Avensis. Szép tesztkört nyomtunk le a Dunakanyarban, mindenki vezetett mindent – kötelező volt. És mindkét végeredményen meglepődtünk, pedig mi hoztuk ki.
Hyundai i40 1.6 GDI (AB)
Hajszálra a céltól
Nagyon új még a Hyundainál ez a stílus-dolog. Sokáig nemigen foglalkoztak vele, beérték a japán mintával, próbáltak minél jobb minőségű autókat adni, minél olcsóbban. Ez viszont legfeljebb a középszerhez elég manapság, így felvettek néhány tapasztalt európai formatervezőt, és kiadták a jelszót: egyéniséget az autókba. Az i40 tervei már ebben a szellemben készültek, elvben az európai ízlésvilághoz igazodva. Valahogy mégis meglátszik, hogy a szakemberek feje felett koreai kezek csattogtatták az ostort.
Mintha nem tudták volna eldönteni, milyen legyen az autó karaktere: a hátsó része határozottan elegáns, miközben az eleje agresszív távol-keleti démonmaszk, sokszájú vigyorral: elsőre inkább furcsa, mint kellemes látvány. A Mazda és az Opel is harmonikusabb jelenség, de az i40 sem rossz, csak nagyon más.
A stilisztikai sokkterápia belül is folytatódik: sehol egy rutinból odatett részlet, sehol egy derékszög, még az ajtókilincsekre is jutott néhány íves él. Az ajtóbelsők vonalát folytató, szinte körbefolyó műszerfalon érezni leginkább a távol-keleti ízlést: soka a kéken világító felirat és műszer mindenütt, ami különösen este kölcsönöz némi sci-fi hangulatot a vezetésnek. Az Avensis visszafogottságának épp az ellentéte a Hyundai, viszont az anyagok és az összeszerelés minőségében lényegében egy szinten áll a Toyotával és az Opellel.
Az i40 a maga 4,77 méterével nem a legnagyobb a négy autó közül, viszont belülről az egyik legtágasabb. Hátul bőven jut hely a lábaknak, fejeknek és vállaknak, így az utasoknak akár a legjobb is lehetne, de itt becsúszott egy kellemetlen hiba. Az ülés határozottan kényelmetlennek bizonyult, aminek a szinte vízszintes és meglehetősen rövid ülőlap lehet az oka. Nem csak a combot nem támasztja meg, de olyan érzést kelt, mintha le akarnánk csúszni róla.Emellett annyira puha a szivacsa, hogy az ember szinte elsüllyed benne, a könyöklő is oly lágy, hogy lehetetlen rajta akár kicsit is megtámaszkodni.
Az 503 literes csomagtartó ebben a mezőnyben átlagosnak számít, ahogy az is, hogy a rövid nyílás miatt nem valami kényelmes pakolni, de ez utóbbi a legtöbb mai négyajtósra ugyanígy jellemző.
A Hyundai a motorja miatt eleve hátránnyal indult a többi tesztautóval szemben: a Toyota és a Mazda 1,8 literes, az Opel 1,4 literes turbós motorral érkezett, az i40 alapkivitele viszont csupán 1,6 literes szívómotorral készül. A közvetlen befecskendezéses gép papíron nem sokkal gyengébb, mint a többi, a csúcsteljesítménye 135 lóerő, de ha nem pörgetik, a karosszéria 1,4 tonnáját igencsak komótosan vonszolja.
Kétezres fordulatszámig leginkább csak a sebesség megtartásához elég az ereje, ilyenkor nagyobb gázadásra gyorsulás helyett fuldoklás a válasz. Csak háromezer felett jön meg az ereje, ilyenkor a hatfokozatú váltót szorgalmasan kapcsolgatva egészen dinamikussá válik.
Szerencsére a váltó vajpuhán és pontosan jár, és a zajszigetelés is hatékony, így nem válik túl fárasztóvá a motor által kikényszerített vezetési stílus. A futómű kellemes kompromisszum, nem olyan rázós, mint a Mazdáé, de nem is olyan puha, hogy veszélyben érezzük a stabilitást.
Ezzel a lent vérszegény motorral is egész jól használható, tisztességesen összerakott, tágas középkategóriás benyomását kelt a Hyundai. A legnagyobb különbség a konkurensekhez képest nem is minőségben vagy használati értékben jelentkezik, inkább stílusban: aki szereti a harsányabb megoldásokat, többre értékeli majd az i40-est, mint a konzervatívabb hangulatú Avensist, Insigniát vagy Mazda 6-ost.
A koreai egyetlen komolyabb hibája - legalábbis Magyarországon - az ára: az alapkivitel 6,64 millió forintba kerül, jóval többe, mint az Avensis és a Mazda, sőt, még az Opel Insigniából is létezik olcsóbb változat.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
